• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4
گزارش یاز اکو از بازار خودرو

بلاتکلیفی در بازار خودرو/ ثبات نسبی قیمت‌ها پایدار خواهد بود؟

  • کد خبر : 34918
  • 03 آبان 1400 - 10:53
بلاتکلیفی در بازار خودرو/ ثبات نسبی قیمت‌ها پایدار خواهد بود؟
عاملی که در حال حاضر بیش از همه در بازار خودرو اثرگذار است و موجب شده تا بازار یک روز رشد و روز دیگر افت قیمت را تجربه کند به مقوله عرضه و تقاضا در بازار بازمی‌گردد. به گفته‌ی فعالان بازار خودرو در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار بسیار اندک است و خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد که این امر بیش از همه به سردرگمی خریداران در بازار بازمی‌گردد.

یاز اکو؛ جعفر ساعی‌نیا – مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پنجمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو اعلام کرد براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شد ۱۸ قطعه داخلی‌سازی شود که با تحقق آن ۳۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه‌ی مراسم پنجمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو، گفت: در ۴ میز گذشته هدف‌گذاری برای کاهش ارزبری ۲۰۰ میلیون دلار بود و تاکنون ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی محقق شده، و گروه خودروسازی سایپا توانست ۸۰ قطعه را داخلی‌سازی کند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: در میز پنجم تعمیق ساخت داخل، قرار است ۱۸ قطعه دیگر با همکاری ۱۶ قطعه‌ساز، داخلی‌سازی شود که با عملیاتی شدن این امر، ۳۰ میلیون دلار دیگر صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مدت زمان داخلی‌سازی ۱۸ قطعه بین یک تا دو سال خواهد بود، تصریح کرد: یکی از قطعات خاصی که قرار است قطعه‌سازان برای ساخت و تعمیق ساخت داخل آن اقدام کنند و همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت خودرو بوده ایربگ ACU  است که با تحقق این امر مشکلات تولیدکنندگان خودرو کاهش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

سلیمانی با بیان اینکه ایربگ ACU توسط یکی از شرکت‌های وابسته به صنایع دفاع تولید و تامین خواهد شد، گفت: افزایش تعمیق ساخت داخل به رشد تولید، کاهش هزینه و کاهش وابستگی به واردات کمک می‌کند و ما از هرگونه همکاری با قطعه‌سازان با توجه به اهداف یاد شده استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه به تولید شش ماهه خودرو در گروه خودروسازی سایپا اشاره و خاطرنشان کرد: در نیمه‌ی اول سال جاری مجموعه سایپا ۲۱۲ هزار دستگاه خودرو تولید کرد که این عدد نشان‌دهنده‌ی رشد ۵ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه اگر محدودیتی در تولید موتور خودرو وجود نداشت، میزان تولید خودرو افزایش قابل توجهی پیدا می‌کرد؛ افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است ظرف دو سال آینده حدود ۳۵۰ هزار دستگاه موتور جدید با تکنولوژی جدید تولید شود و در محصولات آتی سایپا مورد استفاده قرار گیرد.

با این وجود، طبق اعلام سازمان بازرسی بیش از ۱۴۰ هزار خودرو ناقص به دلیل تامین نشدن قطعات آنها در پارکینگ خودروسازان وجود دارد. طبق ادعای خودروسازان آنها سالانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از ارزان‌فروش را تقبل می‌کنند. بحران بدهی آنها هم جدی است. طبق برآورد اخیر که در دنیای اقتصاد منتشر شده بود میزان بدهی آنها معادل ۸۰ درصد ارزش دارایی در بخش ساختمان آنهاست.

سردرگمی بازار خودروهای داخلی

سردرگمی در بازار خودرو عمده دلیلی است که به گفته‌ی فعالان بازار خودرو موجب شده تا بازار واکنش‌های متناقض از خود نشان دهند. از سوی دیگر بازار خودرو در حال حاضر با رکود عجیبی روبرو است و نه فروشنده تمایلی به عرضه‌ی خودرو دارد و نه خریدار قدمی برای خرید برمی‌دارد با این شرایط بازار عرضه و تقاضای چندانی به خود نمی‌بیند که این امر نیز بر قیمت خودرو در بازار اثرگذار است.

قیمت خودروها بدون توجه به شکل الاکلنگی دلار و افت‌وخیزهای مداوم روزهای گذشته در بازار به رویه خود ادامه دادند و طی روزهای اخیر بدون تغییر در بازار عرضه شدند.

وضعیت محصولات سایپا در بازار

از جمله محصولات سایپا که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، می‌توان به «شاهین»، «کوییک R» ،«کوییک معمولی»، «تیبا صندوقدار»، «تیبا۲» و «ساینا» اشاره کرد.

رصد بازار خودرو نشان‌دهنده‌ی‌ آن است که «شاهین» امروز با قیمت ۳۳۰ میلیون تومان عرضه شد. از سوی دیگر «کوییکR» و «کوییک معمولی» نیز تغییر قیمت نداشتند و در بازار با قیمت ۱۷۳ و ۱۷۱ میلیون تومان عرضه شدند.

از سوی دیگر «تیبا ۲» معمولی نیز در بازار با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان عرضه شد و «تیبا صندقدار» نیز ۱۴۹ میلیون تومان در بازار قیمت خوردند. «ساینا» هم همانند سایر محصولات سایپا نیز در بازار بدون تغییر ۱۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

وضعیت محصولات ایران خودرو در بازار

از جمله محصولات پرتیراژ ایران خودرو می‌توان به «پژو ۲۰۶ تیپ ۲»، « پژو ۲۰۶ تیپ ۵»، «پژو ۲۰۶ صندوقدار» ، «سمند LX با موتورEF7  » و «سمند سورن پلاس»، «رانا پلاس»، «دنا معمولی»، «دنا پلاس توربو اتوماتیک» اشاره کرد.

براساس رصد بازار خودرو می‌توان گفت امروز «سمند سورن پلاس» ، «پژو ۲۰۶ تیپ ۲» و «پژو ۲۰۶ تیپ ۵» افزایش قیمت در بازار داشتند.

با این شرایط می‌توان گفت «سورن پلاس» با افت یک میلیون تومانی در بازار با قیمت ۳۰۹ میلیون تومان قیمت خورد، «سمند LX با موتورEF7 » نیز تغییر قیمت نداشت و در بازار ۲۶۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در میان خانواده ۲۰۶ نیز «پژو ۲۰۶ تیپ ۲» و «پژو ۲۰۶ تیپ ۵» با افت یک میلیون تومانی در بازار قیمت‌گذاری شدند، رصد بازار حکایت از آن دارد که قیمت «پژو ۲۰۶ تیپ ۲» به ۲۴۹ میلیون تومان و «پژو ۲۰۶ تیپ ۵» نیز با قیمت ۲۹۱ میلیون تومان رسید.  «پژو ۲۰۶ صندوقدار» نیز بدون تغییر در بازار ۲۸۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

اما «رانا پلاس» تغییر قیمت نداشت و با قیمت ۲۷۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورد.

قیمت «دنا پلاس توربو اتوماتیک» نیز در بازار ایستاد و با این شرایط «دنا پلاس توربو اتوماتیک» در بازار ۴۶۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و «دنا معمولی» نیز با قیمت ۳۲۵ میلیون تومان در بازار عرضه شد.

پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو در روزهای آینده

فعالان بازار خودرو معتقدند در صورت تداوم رشد قیمت دلار در روزهای آینده شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود و با این شرایط ثبات قیمت شکسته خواهد شد. در حال حاضر خودرو بدون تغییر و یا با نوسان اندک در بازار عرضه می‌شود، اما آنچه مسلم است در صورتی که بوی خوبی از اخبار مذکرات به مشام نرسد و دلار هم شکل افزایشی خود را حفظ کند بازار خودرو هم افزایشی خواهد شد.

از سوی دیگر فعالان بازار خودرو معتقدند عاملی که در حال حاضر بیش از همه در بازار خودرو اثرگذار است و موجب شده تا بازار یک روز رشد و روز دیگر افت قیمت را تجربه کند به مقوله عرضه و تقاضا در بازار بازمی‌گردد. به گفته‌ی فعالان بازار خودرو در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار بسیار اندک است و خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد که این امر بیش از همه به سردرگمی خریداران در بازار بازمی‌گردد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=34918

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});