• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
رییس محیط زیست مراغه:

بهره‌برداری از مرکز دیرینه‌شناسی مراغه گردشگری طبیعی را متحول می‌کند

  • کد خبر : 34991
  • 03 آبان 1400 - 19:40
بهره‌برداری از مرکز دیرینه‌شناسی مراغه گردشگری طبیعی را متحول می‌کند
یاز اکو - رییس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: گردشگری طبیعی ایران با بهره‌برداری از مرکز دیرینه‌شناسی کشور در مراغه و گسترش مطالعات در خصوص مناطق فسیلی متحول می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، غلامرضا زارع روز دوشنبه در گفت‌وگو افزود: مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور پس از شروع فعالیت، رکوردهای جهانی فسیل‌های مهره‌داران را به نام ایران ثبت خواهد کرد اما ساختمان آن اکنون ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل هرچه سریع‌تر مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور در مراغه، بیان کرد: این مرکز ۹ هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا دارد و پس از بهره‌برداری، بیشتر مناطق فسیلی ایران از طریق کارشناسان آن کاوش و نمونه‌های شاخص فسیلی نگهداری خواهد شد.

وی شناسایی، بازسازی و مدل‌سازی فسیل‌های کشور را از جمله مهمترین اقدامات برای بالندگی روزافزون این ظرفیت بین‌المللی دانست و اظهار داشت: موزه‌های تاریخ طبیعی ایران و دیگر کشورهای جهان باید با ماکت‌هایی که بر اساس فسیل‌های حقیقی استخراج شده ساخته خواهد شد، تزئین شود تا این ظرفیت بیش از پیش به جهانیان معرفی گردد.

چرا مرکز دیرینه‌شناسی کشور در مراغه احداث می‌شود؟ ‌

رییس اداره حفاظت محیط زیست مراغه بیان کرد: منطقه فسیلی مراغه جزو پنج منطقه مهم دارای فسیل مهره‌داران جهان به شمار می‌رود و به علت تنوع بالای جنس و گونه‌ها و همچنین گونه‌زایی‌های جدید، از اهمیت خاص بین‌المللی برخوردار است.

زارع اظهار کرد: این منطقه از حدود ۹ میلیون سال پیش که فسیل‌هایش رسوب‌گذاری شده تاکنون حرکت تکتونیکی شدیدی را متحمل نشده و در نتیجه فرونشست منطقه آذربایجان در این قسمت از مراغه وجود نداشته است.  

وی ادامه داد: بر همین اساس دسترسی آسان به لایه‌های فسیلی از جمله شاخصه‌های مهم منطقه فسیلی مراغه محسوب می‌شود اما در شهرهای همجوار از جمله در تبریز فسیل‌ها در ارتفاع منفی ۲۵ متر به پایین قرار دارد و استخراج آنها مقرون به صرفه نیست.

فسیل‌های مراغه دارای ۱۷۰ سال قدمت مطالعاتی است

رییس اداره حفاظت محیط زیست مراغه اظهار داشت: فسیل‌های منطقه مراغه دارای قریب به ۱۷۰ سال قدمت مطالعات کلاسیک و دانشگاهی است و برای نخستین‌بار متخصصانی از کشور روسیه طی سال ۱۸۴۰ به این منطقه آمدند و سپس از پژوهشگرانی از کشورهای فنلاند، اتریش، آلمان، فرانسه، هلند، ژاپن و چین برای انجام این مطالعات به مراغه سفر کردند.

تاکنون پژوهشگرانی از روسیه،  فنلاند، اتریش، آلمان، فرانسه، هلند، ژاپن، چین و کشورهای دیگر صاحب‌نظر برای مطالعه کلاسیک و دانشگاهی به منطقه فسیلی مراغه آمده‌اند

زارع بیان کرد: پس از آن و در سال ۱۳۵۳ بر اساس قراردادی که بین سازمان حفاظت محیط زیست و موزه «لس آنجلس» آمریکا بسته شده بود، گروهی برای کاوش و استخراج فسیل به مراغه مراجعه و ۳۸ سایت را حفاری کردند که از این سایت‌ها پنج هزار قطعه فسیلی به دست آمد.

وی ادامه داد: یکهزار و ۵۰۰ مورد از این فسیل‌ها نیز به آمریکا منتقل شده بود که پس از پیگیری‌های انجام شده در سال ۱۳۹۶ به ایران برگشت داده شد.

به گفته وی در سال ۱۳۸۴ سازمان حفاظت محیط زیست با هدف حفاطت ار فسیل‌های مهره‌دار، قراردادی با دانشگاه تبریز منعقد و نسبت به کاوش و ایجاد سایت‌های فسیلی اقدام کرد که در این پروژه چهار سایت در مراغه و یک سایت در ورزقان حفاری شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مراغه اضافه کرد: پس از آن و از سال ۱۳۸۶ تاکنون سازمان با بهره‌گیری از کارشناسان خود به حفاری اقدام کرده و هشت لایه فسیل‌دار پرمهره در این مدت حفاری و ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه فسیل به دست آمده است.  

وی بیان کرد: پس از آن حدود ۵۰۰ قطعه فسیلی مهم پایش، ترمیم و آماده‌سازی شده که در موزه مرکز دیرینه‌شناسی کشور در مراغه به نمایش درآمده است.

زارع اضافه کرد: طی سال‌های گذشته سه کارگاه بین‌المللی نیز در مراغه برگزار شده و متخصصانی از هفت کشور صاحب‌نظر چون فنلاند، فرانسه، چین، ترکیه و ژاپن در این کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند.

به گفته وی در این کارگاه‌ها مطالعات کاملی در مورد منطقه و مطالعات ایزوتوپی برای تعیین سن مطلق فسیل‌ها انجام شد که طی سال ۲۰۱۶ در اختیار پژوهشگران جهان قرار گرفت.

۳۰ درصد از منطقه فسیلی مراغه تحت نظارت شدید قرار دارد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مراغه به اقدامات حفاظتی از منطقه فسیلی مراغه نیز اشاره و بیان کرد: یکهزار و ۲۶  هکتار از اراضی اطراف رودخانه مردق و شلیلوند به عنوان اثر ملی ثبت شده است که ۳۰ درصد از آن تحت نظارت شدید قرار دارد.

زارع ابراز امیدواری کرد که این منطقه به عنوان پایلوت و موزه‌های صحرایی در قابل یک ظرفیت گردشگری برای شهرستان و کشور بیش از پیش به جهانیان معرفی شود.

به گزارش ایرنا امروز، دوشنبه کارگروه راهبری منطقه فسیلی مراغه با حضور مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست،  کارشناسان بودجه سازمان،  مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی و مسئولان محلی برگزار خواهد شد و مردم و مسئولان مراغه انتظار دارند تا در این جلسه زمینه تخصیص بودجه برای تکمیل مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور فراهم شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=34991

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});