• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
12
کارشناس مسئول بهداشت خانواده:

آذربایجان شرقی، پنجمین استان پیر کشور /تنهایی، سهم سالمندان نیست

  • کد خبر : 3503
  • 24 بهمن 1399 - 0:47
آذربایجان شرقی، پنجمین استان پیر کشور /تنهایی، سهم سالمندان نیست
یاز اکو- کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: استان ما بر اساس آمار سال ۹۵، پس از استان‌های گیلان، مازندران، استان مرکزی و استان همدان، پنجمین استان پیر کشور است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، ناصر رهبری با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات سامانه سیب، ۱۱.۳ درصد جمعیت آذربایجان شرقی را سالمندان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: شهرستان شبستر جزو مسن‌ترین شهرستان‌های آذربایجان شرقی به شمار می‌آید.

وی، تنهایی و تجرد سالمندی را از عمده مشکلات این دوران عنوان کرد و گفت: این تنهایی می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکلات جسمی، مشکلات روحی و عاطفی مانند افسردگی و پرخاشگری منتج شود، از این رو نباید جویای احوال پدر و مادر شدن را فراموش کنیم. پیگیری و احوال پرسی همه‌ روزه با تلفن یا از طریق شبکه‌های مجازی به عنوان جایگزینی برای سر زدن حضوری به پدر و مادر در دوران پاندمی کرونا مطرح شده است؛ ارتباط تصویری می‌تواند تا حدودی کمبودهای سر زدن حضوری و خلا عاطفی را برطرف کند.

وی، سلامت دوره سالمندی را وابسته به سبک زندگی در طول دوران‌های مختلف رشد دانست و افزود: زندگی حلقه وابسته به همی است که می‌توان گفت سلامت دوره سالمندی به دوران بارداری مادر، نحوه سلامت جنین و نحوه‌ی مراقبت در دوره نوزادی هم بستگی دارد.

رهبری ادامه داد: کهولت اندام‌ها و ارگانها در دوره سالمندی جزو ماهیت طبیعی زندگی بوده و باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که با رعایت برخی اصول مورد تاکید کارشناسان سلامت و حوزه بهداشت در طول عمر شامل نوزادی، کودکی، نوجوانی، جوانی و بزرگسالی به سلامت در دوره سالمندی دست پیدا کنیم.

وی، طراحی برنامه های ورزشی خاص برای انجام فعالیت‌های فیزیکی و برنامه‌هایی برای جلوگیری از ابتلای سالمندان به آلزایمر را از جمله مداخلات برای ارتقای سلامت این گروه عنوان کرد و گفت: خاطره گویی و ورق زدن آلبوم‌های عکس، بازی های فکری مانند شطرنج، منچ و بازی‌های فکری و حل جدول کلمات متقاطع و ارتباطات اجتماعی در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر بسیار موثر هستند و می‌توانند سن شروع آلزایمر در سالمندان را به تاخیر بیندازند.

وی در ادامه با بیان اینکه شیوع کووید ۱۹ باعث شده است که نگاه ویژه‌ای به سالمندان داشته باشیم، اظهار کرد: در روزهای ابتدایی شیوع بیماری مادران باردار و سالمندان را جزو گروه‌های پرخطر و در معرض ابتلا به کرونا اعلام کردند و این ضربه‌ی روحی شدیدی را به سالمندان وارد کرد، چرا که سالمندان منتظر بودند کرونا آن‌ها را گرفتار کند، درحالی که تجربه و آمار نشان داد که کووید۱۹ تمامی گروه‌های سنی را گرفتار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش سن و رفتن رو به سالمندی، نشانگر انجام اقدامات لازم در حوزه سلامت برای افزایش طول عمر و امید به زندگی بوده و هر چه تعداد سالمندان در جامعه بیشتر باشد، یعنی مداخلات موثر در حوزه سلامت انجام شده است.

کارشناس مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت آذربایجان شرقی متذکر شد: اگر نتوانیم مداخلات موثر و مدبرانه‌ای برای حمایت از سالمندان داشته باشیم، آن‌ها در آینده با مشکلات جسمی و روحی مواجه می‌شوند و ممکن است هزینه‌های مختلفی را برای هر یک از سالمندان پرداخت کنیم که می‌تواند در اقتصاد کشور، جامعه و خانواده موثر باشد.

وی با اشاره به جایگاه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی در حوزه مراقبت سالمندی، اظهار کرد: مرکز بهداشت استان در زمینه مراقبت‌های یکبار خدمت و غربالگری‌ها همیشه جزو پنج دانشگاه اول کشور بوده و به عنوان مثال سومین دوره غربالگری کرونا در استان ما در حال انجام بود و مراقبان سلامت چه به صورت حضوری و چه تلفنی بعد از شیوع کرونا جویای احوال گیرندگان خدمت هستند.

وی با بیان اینکه دهم مهر ماه، مصادف با اول اکتبر به عنوان روز جهانی سالمند انتخاب شده است، گفت: این روز در کشور ما تحت عنوان هفته ملی سالمند از هفتم الی سیزدهم مهر، گرامی داشته می‌شود.

رهبری با اشاره به شعار روز جهانی سالمندان، اظهار کرد: با توجه به شیوع پاندمی کووید۱۹ امسال شعار “کرونا فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان” به عنوان شعار این روز انتخاب شده است، از این رو مانند تمام گروه‌های سنی به این گروه سنی نیز توصیه می‌شود که از خانه بیرون نیایند، در تجمعات شرکت نکنند و از ماسک استفاده کرده و شستن و ضدعفونی دست‌ها را جدی بگیرند.

وی اضافه کرد: یکی از شعارهای ما این بود که سالمند احساس بودن کرده و در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی حضور داشته و شرکت کرده و از حقوق شهروندی بهره‌مند باشد، اما الان به دلیل شیوع کرونا توصیه می‌کنیم خروج از منزل را به حداقل رسانده و طوری برنامه ریزی کنند که نیازهایشان داخل خانه برطرف شود.

وی، تشکیل کانون دوستدار سالمند از سال ۹۱ در کشور و در آذربایجان شرقی را گامی در راستای ارتقاء سلامت و بهره‌وری سالمندی عنوان کرد و گفت: ارایه‌ی آموزش‌هایی در حوزه سلامت روان تغذیه و فعالیت‌های فیزیکی و تشکیل گروه‌هایی با همسالان یافتن هم صحبت و زمینه گفت‌وگوی مشترک از جمله مزایای ایجاد این کانون ها بود که البته اکنون فعالیت ندارند و شاید الان در قالب گروه‌های مجازی ادامه داشته باشد.

وی در خاتمه با تاکید بر این که از تنهایی سهم سالمندان نیست، متذکر شد: فرزندان سرزدن و احوالپرسی از پدر و مادرانشان در دوران شیوع کرونا را فراموش نکرده و کرونا را بهانه نکنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=3503

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});