• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
10

در رثای هنرمند صدر نشین پیشکسوت رادیو و تلویزیون تبریز

  • کد خبر : 35209
  • 05 آبان 1400 - 11:45
در رثای هنرمند صدر نشین پیشکسوت رادیو و تلویزیون تبریز
یاز اکو - یکی از هنرمندان خود ساخته، فرهیخته و ادب و هنر آموخته شادروان سیدغلامرضا شاهمیر بود که از توده های مردم برخاست به جهاد سازندگی پیوست و هنر و آثار او در خیابان های تبریز نمایان شد و دهان به دهان گشت تا اینکه مدیران وقت وی را از جهاد سازندگی به صدا و سیما منتقل کردند و برنامه های گذشته‌ی هنری رادیو تبریز و تلویزیون محلی با آثار بدیع وی رونق یافت.

یاز اکو؛ محمد فرج پور باسمنجی _ هنر توانایی اندیشیدن، ایده پردازی، پرورش و مهارت آفریدن زیبایی است. در واقع هنر بیان احساس و عاطفه هنرمند و برداشت او از زندگی، خانواده،محیط و به طور کلی جهان هستی است.

در این میان هنر برای مردم، هنر برای اجتماع و یا هنر برای مخاطب از نگاه جامعه شناسان و متخصصان علوم ارتباطات اهمیت بیشتری دارد.

یکی از این هنرمندان خود ساخته، فرهیخته و ادب و هنر آموخته شادروان سیدغلامرضا شاهمیر بود که از توده های مردم برخاست به جهاد سازندگی پیوست و هنر و آثار او در خیابان های تبریز نمایان شد و دهان به دهان گشت تا اینکه مدیران وقت وی را از جهاد سازندگی به صدا و سیما منتقل کردند و برنامه های گذشته‌ی هنری رادیو تبریز و تلویزیون محلی با آثار بدیع وی رونق یافت.

نویسنده این سطور که در اواخر دهه ۷۰ مدیریت روابط عمومی و انتشار ماهنامه‌ی ۲۹ بهمن را در صداوسیمای وقت تبریز عهده‌دار بودم و همزمان تدارک راه‌اندازی دیرهنگام شبکه استانی را داشتیم زنده یاد شاهمیر پای ثابت دفتر روابط عمومی مرکز بود و از همان جا با فراخوان آرم شبکه استانی و با بررسی آثار آماتور رسیده ایشان دست به طراحی آرم ماندگار با الهام از مقبره الشعرا و مسجد جامع تبریز یادگار سلجوقیان هزار سال پیش و از شاهکار های تمدن جهان اسلام کرد و در کمیته راه‌اندازی شبکه استانی در معیت خوشنویس خطاط نیا و با راهنمایی اکبر رفیعی به طراحی دکور های جدید برنامه های تولیدی و همچنین هنرنمایی در ساخت دکور تالار پتروشیمی تبریز برای مراسم راه اندازی شبکه استانی سنگ تمام گذاشتند.

گرافیک هنری را به سبک های سنتی و اسلیمی می‌پسندید و دوستدار بیشتر سبک های فانتزی نبود.

آثار هنری شاهمیر علاوه بر زیبایی در فرم و تکنیک، در مفهوم و محتوا نیز قابل توجه بود و از نشانه ها و فولکلور و فرهنگ و هنر دیار خود الهام می‌گرفت.

در راه‌اندازی رشته روابط عمومی برای اولین بار در آذربایجان در سازمان مدیریت صنعتی تبریز تدریس هنر در روابط عمومی را عهده دار شد و کلاس های او از جنب و جوش زیادی برخوردار می‌شد.

به قول جناب فتح آبادی مدیرکل تلاشگر دهه ۶۰ که در رثای شاهمیر نوشتند:

«ما که مانده ایم

گمان نمی کردم که روزی به شاهمیر برسم که از میانمان رفته باشد . او را در عرصه های مختلف با هنر های مختلف دیدیم و شناختیم . در طراحی و دکور و گریم و انیمیشن یار و یاور برنامه سازان بود . هر کار دیگری را نیز که فرصت می کرد انجام می داد . در تک تک برنامه های سیمایی ، به نوعی و به گونه ای ، نام و نشانی از خود به جا گذاشته است . اما نشانه ی اصلی او ، در دل های ما باقی مانده است . با تبسمی همیشگی . به چهره ای که سند مهربانی اش بود . در ساختمان دو اتاقه ی مختصری در پشت ساختمان جام جم ، که همواره بوی چوب و رنگ می داد ، او و همکاران واحد دکور مشغول آراستن کار برنامه سازان بودند . این سازه بعد ها توسط واحد تاسیسات مرکز بزرگتر شد ، اما به بزرگی قلب او و هنر او نبود»

و به قول جناب علی نواداد مدیر کل پیشین صداو سیمای استان که میگوید؛ داشتن ذهن خلاق و سیال و به روز بودن اطلاعاتش در حوزه تخصصی کارش از مهمترین ویژگی های هنری مرحوم شاهمیر بود.

و چه زیبا استاد علیزاده پروین محقق و پژوهشگر نوشت : مرحوم شاهمیر صاحب نظر واقعی در هنرهای مورد نیاز رسانه از جمله گریمور، دکور به‌ویژه در طراحی دکور بر اساس موضوع و محتوا چیره دست بود و در طراحی صحنه و لباس در بین استان های کشور رتبه ممتازی را داشت و احمد کفایتمند کارگردان پیشکسوت تلویزیون نیز معتقد است؛

فوت مرحوم شاهمیر
خیلی غیرمنتظره بود.بسیار
متاثر شدم.
انسانی باوقار ، آرام ومتین
متخصص،متعهد،کاربلد
فوق العاده خوش ذوق
اعتمادبنفس بالا
باحوصله ، صبور
خلاق
و مسئولیت پذیر از ویژگی های این هنرمند عزیز سفرکرده بود و استاد عباسخانی از شاهمیر به عنوان هنرمندی که یادگار های زیادی را در رادیو و تلویزیون تبریز از خود به یادگار گذاشت و الگوی هنرمندان نسل فعلی و آینده گردید.

و سید معینی فرد که سال‌ها در مرکز تبریز با مرحوم شاهمیر برنامه های تولیدی رادیو و تلویزیون را پیش می‌برد در رثای این هنرمند نام آور نوشت: مرحوم سید غلامرضا شاهمیر ، فردی خوش فکر ، خوش اخلاق ، باحیا، متواضع ، پرکاروخستگی ناپذیر، بی ادعا… وباوقار بود. ایشان در تمامی زمینه های هنری خصوصا طراحی، گریم ،گرافیک، نقاشی و کاریکاتور ید طولانی داشت. او آرشتکتی ماهر، طراح صحنه ای قابل و طراح دکوری کم نظیر بود. آن مرحوم کار انیمیشین را با علاقه وپشتکار بی نظیری انجام می داد. برنامه های مختلف تولیدی سیمای مرکز آذربایجان شرقی( کودک ، جنگ های شبانه، خانواده و… داستانی و تله فیلم ها )گواه روشنی برای توانمندیهای هنری این عزیز ازدست رفته می باشد.

در نهایت سخن گفتن از شخصیتی که جامع تمامی صفات انسانی و هنری بود سخت است و دراین مجال نمی گنجد. خداوند متعال ایشان را بااجداد طاهرینش محشور کند.

با این وصف آذربایجان یکی از فرزندان متعهد و هنرمند واقعی خود را از دست داد و جامعه هنری و دوستداران فرهنگ و رسانه را در غم و ماتم فرو برد و شهر کهن و هنرخیز و فرهنگ پرور تبریز امروز چهارشنبه پنجم آبان بعداز ظهر شاهد تشییع پیکر آن عزیز سفر کرده و به خاک سپاری در قطعه هنرمندان در وادی رحمت خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=35209

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});