• امروز : شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 29 June - 2024
4

برنامه جامع و بلندپروازانه ترکیه برای توسعه سبز

  • کد خبر : 35451
  • 06 آبان 1400 - 20:00
برنامه جامع و بلندپروازانه ترکیه برای توسعه سبز
یاز اکو - دولت ترکیه با اشاره به معاهده پاریس مبنی بر پایبندی کشورها نسبت به اقدام فوری علیه تغییرات محیط زیستی، اعلام کرد که این کشور متعهد شده است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی تولید گازهای گلخانه ای خود را ۲۱ درصد کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، (تحلیل آماری) دولت ترکیه با اشاره به معاهده پاریس مبنی بر پایبندی کشورها نسبت به اقدام فوری علیه تغییرات محیط زیستی، اعلام کرد که این کشور متعهد شده است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی تولید گازهای گلخانه ای خود را ۲۱ درصد کاهش دهد.

اما مهمترین برنامه ترکیه در این راستا را می توان برنامه جامع این کشور برای سال ۲۰۵۳ دانست. مطابق این طرح جامع و نسبتا بلندپروازانه، ترکیه تا سال ۲۰۵۳ تولید دی اکسید کربن حاصل از سوخت های فسیلی را به صفر می رساند. در این طرح جامع، سرمایه گذاری بر انرژی های تجدید پذیر و همچنین طرح های توسعه کشاورزی و منابع آبی تاکید شده است. ترکیه هم اکنون بیش از ۱۷.۵ درصد از انرژی خود را از طریق انرژی های تجدید پذیر تامین می کند که از میان آنها انرژی خورشیدی، بادی و همچنین هیدروترمال نقش اساسی دارند. تغییر وزنی این منابع در سبد انرژی ترکیه رو به افزایش است، به گونه ای که تا سال ۲۰۲۳ این میزان به بیش از ۲۳ درصد خواهد رسید.

همچنین ترکیه برنامه جامع برای مدیریت آب های سطحی با محوریت فلات آناتولی دارد. طرح های جامع کشاورزی شاه بیت این طرح‌ها را تشکیل می‌دهند و در کنار آن کاشت جنگل نیز در دستور کار جدی قرار گرفته است. شایان ذکر است که ترکیه یکی از کشورهای موفق در زمینه کاشت جنگل بوده و طی ۱۸ سال اخیر بیش از ۱ میلیون هکتار به جنگلهای ترکیه افزوده شده است، و این در حالی است که ساخت و ساز گسترده باعث کاهش فضای سبز در شهرهای اصلی این کشور از جمله استانبول و ازمیر شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=35451

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});