به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، آرش نگاهبانی در گفتوگو با خبرنگاران، با بیان اینکه صنایع به کاربر و سرمایه بر طبقه بندی میشوند و صنعت پوشاک و نساجی جزو صنایع کاربر محسوب میشود، اظهار داشت: فعالیت حدود ۳۰ واحد صنعتی پوشاک که به شکل کارخانهای در استان فعالیت میکنند زمینه اشتغال مستقیم ۶۰۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم حدود ۱۸۰۰ نفر را فراهم کرده است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر فرآیند تولید در صنایع نساجی و پوشاک، توسط نیروی انسانی انجام میگیرد، افزود: این صنعت موجب اشتغالزایی فراوانی بوده و از این لحاظ از اهمیت ویژهای در سطح کشور و استان برخوردار است.
معاون امور صنایع سازمان صمت استان ادامه داد: حدود یک هزار واحد کارگاهی دارای پروانه کسب صنفی در آذربایجان شرقی در صنعت پوشاک فعال هستند که اشتغال حدود ۳ هزار نفر را موجب شده است.
وی از رتبه پنجم کشوری آذربایجان شرقی در زمینه تعداد واحدهای صنعتی بخش پوشاک خبر داد و تصریح کرد : استان آذربایجان شرقی در حوزه صنایع پوشاک و نساجی دارای قابلیت های بسیار خوبی است و فعالیت ۳۰ واحد صنعتی در منطقه که حدود نیمی از این واحدها با مشارکت سرمایه گذار خارجی و در قالب برند فعال هستند ، ظرفیت بسیار قابل توجهی است.
نگاهبانی گفت : اهمیت حضور این ۳۰ واحد صنعتی در استان از این حیث مطرح است که واحدهای کوچک کارگاهی فعال در سطح شهر با توسعه و ارتقاء جایگاه خود تبدیل به واحدهای بزرگ صنعتی شده و در داخل شهرک های صنعتی فعالیت می نمایند .
وی با تشریح بخشی از ۵ برنامه راهبردی ابلاغی از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری افزود : یکی از برنامههای محوری امسال در ارتباط با صنعت پوشاک و کفش بوده که ظرفیت های موجود این صنایع موجب شده تا از صنایع اولویت دار باشد و تسهیلات لازم نیز به این سمت سوق داده شود تا با هدف گذاری های پیش بینی شده نسبت به رفع موانع در این صنعت اقدامات لازم انجام گیرد.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی ، ادامه داد : تامین مواد اولیه در این صنایع وابسته به تولید نخ و صنایع بالادستی دارد که استان ما نیز حدود ۴ واحد تولید و تامین کننده نخ داشته و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد.
مشکلات فعالان پوشاک
وی با بیان اینکه در منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس واحد تولیدکننده نخ با ظرفیت قابل توجه تامین نخ مورد نیاز کشور و منطقه شمال غرب فعالیت می نماید، گفت : موضوع تامین مواد اولیه تا حدودی حل شده است، اما چالش عمده تولیدکنندگان و فعالان این بخش مساله نوسانات ارزی و تاثیر آن در افزایش قیمت مواد اولیه است .
نگاهبانی خاطر نشان کرد: واحدهای صنعتی هم تامین کننده نیاز داخلی و هم صادرکننده محصولات می باشند و البته افزایش نرخ ارز موجب کاهش واردات و توسعه و افزایش ظرفیت تولیدی واحدهای داخلی شده و این امر فرصتی برای تداوم فروش داخلی است.
معاون امور صنایع سازمان صمت استان بر ضرورت تکمیل زنجیره تامین و تولید تاکید کرد و افزود: با افزایش واحدهای صنعتی تولید نخ ، شاهد رشد این صنعت در استان خواهیم بود و حتی می توانیم با ایجاد واحدهای پیش از تولید نخ و راه اندازی واحدهای دامپروری و استحصال پشم مورد نیاز بستر فعالیت واحدهای ریسندگی را فراهم کنیم.
وی زود بازدهی، ارزش افزوده بالا، سرانه سرمایه گذاری پایین ، برون سپاری و سفارش پذیری را از عمدهترین مزیت های صنایع نساجی و پوشاک برشمرد و گفت: راه اندازی این صنعت به صورت گسترده در تمام مکانها امکان پذیر بوده و با توجه به تفاهم نامه وزارت صمت و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد این واحدها بویژه در مناطق روستایی فرصتی مغتنم برای اشتغال و توسعه است.
نگاهبانی اولین مولفه ای را که در بحث مربوط به مصرف کننده اهمیت دارد، کیفیت عنوان کرد و ادامه داد: مزیت بعدی صنایع نساجی و پوشاک ، مورد استفاده بودن عموم جامعه ، وجود مشتریان و جامعه انسانی است که نیاز به این محصول موجب رقابت پذیری و ارتقاء کیفیت در این حوزه را موجب می شود.
وی با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی در راستای ارتقا کیفیت و تبدیل به برندمحوری را مهم برشمرد و افزود: به همت تولید کنندگان پوشاک استان اخیراً در زمینه کیفیت اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و تولید محصولات باکیفیت صادرات محور با استانداردهای جهانی در راس برنامه های واحدهای تولیدی قرار گرفته است.
معاون امور صنایع سازمان صمت آذربایجان شرقی، اضافه کرد : باید در شناساندن کیفیت و ظرفیت تولیدی واحدهای صنعتی پوشاک به مصرف کنندگان داخلی بیش از پیش تلاش شود چرا که شناسایی این توانمندی ، اعتماد سازی را در پی خواهد داشت.
وی ایجاد فروشگاههای عرضه مستقیم را تجربهای موفق در صنایع غذایی دانست و گفت: این ظرفیت باید در صنایع نساجی و پوشاک نیز تداوم پیدا کند و معرفی محصولات و عرضه مستقیم کالای تولیدی به مشتریان و شهروندان در دستور کار قرار گیرد.
واحدهای کوچک نباید به بهانه افزایش قیمت تمام شده کیفیت را نادیده بگیرند
آرش نگاهبانی با بیان اینکه واحدهای کوچک نباید به بهانه افزایش قیمت تمام شده بحث کیفیت را نادیده بگیرند ، افزود : در مبحث برندینگ دانشگاهها می توانند سهم بسیار عمدهای را داشته باشند و موضوع طراحی و پاسخگویی به ذائقه مشتری از طریق دانشگاه انجام و تحقیقاتی در زمینه احصاء سلایق مشتریان انجام گیرد.
وی بر برنامه ریزی در جهت مطالعات فرهنگی و تولید متناسب با جغرافیا و فرهنگ اقلیم های مختلف تاکید کرد و اذعان کرد : واحد های صنعتی موجود باید دارای مراکز طراحی و مد و ارتباط با مشتریان باشند و به عبارتی صدای مشتریان باید همواره شنیده شود چرا که دریافت نظرات مشتریان در بهبود روند تولید و همچنین ارتقاء کیفیت بسیار تاثیرگذار است.
معاون امور صنایع سازمان صمت استان، گفت: طراحی متناسب با فرهنگ و الگوی ایرانی – اسلامی در طراحی پوشاک باید در محور برنامه های تولید کنندگان قرار گیرد.