• امروز : شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 29 June - 2024
11

شورای کشورهای ترک بدنبال دگرگونی در مسیر جدید

  • کد خبر : 37567
  • 21 آبان 1400 - 9:00
شورای کشورهای ترک بدنبال دگرگونی در مسیر جدید
یاز اکو_مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیع اعلام کرد : در بحبوحه تلاش ها برای تقویت بیشتر روابط بین کشورهای ترک و تحول در آینده، نام شورای ترک به سازمان کشورهای ترک تغییر یافته است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح چاووش اوغلو در نشست وزیران خارجه یک روز قبل از هشتمین اجلاس سران شورای همکاری کشورهای ترک زبان در استانبول  گفت : این شورا در تلاش برای یک تحول است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه مسئولیت شورا در قبال رشد آسیا در سیاست جهانی نیز افزایش یافته است، گفت: «ما با تحکیم وحدت خود بدون فراموشی ریشه‌های خود، قدرت بین‌المللی خود را تقویت خواهیم کرد».
چاووش اوغلو در سخنرانی خود بر این ایده که همه ترک زبانان «شاخه‌های» یک درخت هستند تأکید کرد و از شورای ترک‌ها به عنوان «شورای خانواده» یاد کرد.

 

چاووش اوغلو همچنین اعلام کرد : ترکمنستان امسال به عنوان ناظر به این سازمان ملحق خواهد شد، ولی بی شک پیوستنش به این شورا “تصویر خانوادگی” را کامل می کند.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: اجلاس روز جمعه معیارهای وضعیت ناظر و مشارکت را روشن می کند و قطعنامه ای در مورد چشم انداز ۲۰۴۰ جهان ترک بررسی و به تصویب می رساند.
چاووش اوغلو گفت: همان طور که ریشه های ما مشترک است، ما نیز باید دیدگاه مشترکی در مورد آینده داشته باشیم.

وی افزود:هدف چشم انداز ۲۰۴۰ هماهنگی قدرتمند در سیاست خارجی، همکاری امنیتی، امضای موافقت نامه های تجارت آزاد، گشایش مرزها برای توسعه حمل و نقل و همکاری بیشتر در بین کشورهای عضو است.

چاووش اوغلو با دعوت از وزرای خارجه شورا برای تقویت مشورت در مورد مسائل جهانی گفت: ما باید فعال باشیم و تصمیمات سریع بگیریم تا بتوانیم مسائل را به درستی هدایت کنیم.”
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اوایل این ماه گفته بود: ترکیه اهمیت زیادی برای ایجاد زمینه‌های جدید برای گفت‌وگو توسط سازمان های قضایی اعضای شورای ترک در زمانی که تهدیدهای مستقیم همانند تروریسم، مهاجرت غیرقانونی و جنایات فراملی کشورها و شهروندان را تهدید می کندقائل است.
ماه گذشته نیز استانبول میزبان یک نشست رسانه ای برای شورای ترک ها بود.

شورای ترک در اکتبر ۲۰۰۹ پس از امضای توافقنامه نخجوان توسط ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان تأسیس شد. 

ازبکستان الحاق خود به این سازمان را در هفتمین اجلاس سران شورای ترک در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ در باکو نهایی کرد. 
مجارستان و ترکمنستان کشورهای ناظر هستند. هدف این شورا ترویج همکاری همه جانبه بین کشورهای ترک زبان است.
این سازمان دارای نهادهای مختلفی در زمینه های گوناگون است، از جمله سازمان بین المللی فرهنگ ترک که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد و مجمع پارلمانی کشورهای ترک زبان که در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد، آکادمی بین المللی ترک که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد، فرهنگ و میراث ترکی. بنیاد که سند تأسیس آن در سال ۲۰۱۲ امضا شد و شورای تجارت ترک که سند تأسیس آن در سال ۲۰۱۱ امضا شد.

از سال ۲۰۱۱، شورای ترک اجلاس سالانه خود را تحت موضوعات خاصی تشکیل می دهد که در آن سران کشورهای شورای ترک، فعالیت های دوره گذشته را ارزیابی کرده و اهداف سال آینده را تعیین می کنند.
شورای ترک باتمرکز کمیته های فرعی خود بر مناطق ویژه، به اهداف و اصول منشور ملل متحد و سایر اصول و هنجارهای شناخته شده جهانی حقوق بین الملل، از جمله برابری حاکمیت، تمامیت ارضی و تخطی از مرزهای شناخته شده بین المللی کشورها متعهد است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=37567

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});