• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
8

وضع مطالعه در کشور با استاندارهای مناسب مطلوب فاصله زیادی دارد

  • کد خبر : 38835
  • 30 آبان 1400 - 13:30
وضع مطالعه در کشور با استاندارهای مناسب مطلوب فاصله زیادی دارد
یاز اکو - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در مراسم اختتامیه سومین جشنواره جایزه کتاب سال آذربایجان‌ شرقی گفت: وضع مطالعه در کشور ما با استاندارهای مناسب مطلوب فاصله زیادی دارد و برای رسیدن به وضع مطلوب باید گام‌های اساسی در این زمینه برداریم.

به گزاشر پایگاه خبری یازاکو، آئین اختتامیه سومین جشنواره جایزه کتاب سال آذربایجان‌ شرقی عصر روز شنبه ۳۰ آبان‌ در مجتمع فرهنگی، هنری ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد.

 قاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی پایین بودن تیراژ کتاب را یکی از چالش‌های این حوزه دانست و افزود: پایین بودن تیراژ کتاب‌ها بیانگر این است که مخاطبان از کتاب فاصله گرفته‌اند.

ناظمی ادامه داد: نه‌تنها فرهنگ نگارش طی سال‌های اخیر دستخوش مشکلاتی شده است، بلکه جریان تولید کتاب و تولید فکر نیز با موانعی دست به گریبان شده است، لذا نهاد‌های موثر باید به این موارد توجه داشته باشند.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را ارزیابی کتاب‌های منتشر شده در استان و معرفی کتاب‌های ارزشمند در جامعه عنوان کرد و افزود: امیدواریم ما نیز به سهم خود در جریان فرهنگی به‌خصوص در حوزه کتاب در کشور موثر باشیم.

سیاست بر فرهنگ غلبه دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: ما در جامعه‌ای نفس می‌کشیم که مدیون انقلاب اسلامی است و در میان انقلاب‌هایی که ما آن‌ها را در کتاب‌های تاریخ خوانده‌ایم، هیچ کدام به اندازه انقلاب اسلامی رهبرانی کتابخوان و اهل علم و فضل نداشته است.

وی افزود: علیرغم اینکه بخش زیر بنایی این انقلاب به‌شدت فرهنگی است، ولی متاسفانه شاهد هستیم که سیاست بر فرهنگ غلبه دارد.

تعالی جامعه بدون کتاب میسر نیست

عابدین خرم، استاندار آذربایجان‌شرقی در مراسم اختتامیه سومین جشنواره کتاب سال آذربایجان‌شرقی گفت: زندگی انسان‌ها بدون کتاب و کتاب خواندن آنگونه که باید درست سپری نمی‌شود و تعالی جامعه بدون کتاب میسر نیست.

وی با اشاره به استفاده بیش از حد مردم از گوشی‌های موبایل گفت: حقیقت این است که هر شب که بدون مطالعه بخوابیم، انگار خواب راحتی نداریم.

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: مراجعه به کتاب ضمیر وجودی انسان را پر از درک و فهم می‌کند.

تبریز خاستگاه فرهنگ و هنر است

علیرضا منادی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: اولین دستور پیامبر ما «خواندن» بود و افتخار ما این است که مسلمان هستیم. در اصل آغاز خلقت و بعثت و پیامبر اسلام با خواندن شروع می‌شود و دانش حرف اول را می‌زند.

وی با تاکید بر گسترش فرهنگ کتابخوانی در استان افزود: ما در شهری زندگی می‌کنیم که از در و دیوار آن فرهنگ می‌بارد و این شهر طی صد سال اخیر سه علامه بزرگ را در دامان خود پرورش داده است و این افتخار بزرگی برای ما است.

منادی ادامه داد: تبریز خاستگاه فرهنگ و هنر است و استاد شهریار یکی از این چهره‌های شاخص ادبی محسوب می‌شود و با توجه به این سبقه ادبی و تاریخی ما باید بیشتر از فرهنگ و داشته‌های خود محافظت کنیم.

در انتهای این مراسم نام پنج کتاب برگزیده این جشنواره اعلام و از نویسندگان آن‌ها تقدیر به عمل آمد.

آثار برگزیده:

الف) دین

تحول سیره‌نگاری پیامبر ص نزد مورخان اسلامی تا پایان عصر عباسی / تالیف عمار عبودی نصار / مترجم آمنه موسوی شجر، سیفعلی زاهدی‌فر / قم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۹٫

ب) علوم کاربردی

نازایی و ناباروری ژنتیکی انسان / تالیف شاهین اسعدی و دیگران / تبریز: انتشارات عمیدی، ۱۳۹۹٫

ج) ادبیات

* شعر معاصر ترکی

آی پری / سروده حامد مرادی / تبریز : انتشارات نباتی، ۱۳۹۹٫

*نقد ادبی

درآمدی بر نقد روان شناختی در قرن بیستم ؟ تالیف وحید نژادمحمد / تبریز : دانشگاه تبریز، ۱۳۹۹٫

*متون قدیم

دیوان عبدالمجید تبریزی (سده ۸ ق) / تحقیق و تصحیح علیرضا قوجه زاده / تبریز: انتشارات آیدین، ۱۳۹۹٫

آثار شایسته تقدیر:

علوم کاربردی

*علوم پزشکی

دو اثر زیر به صورت مشترک انتخاب شدند:

– با ۱۲۰ گیاهان دارویی ۱۲۰ ساله شوید / تالیف داوود همت زاده / تهران: انتشارات چوگان، ۱۳۹۹٫

– بیماریهای داخلی در مامایی / گردآوری و تدوین زهره علیزاده دیبازری و فاطمه عباسعلی زاده / تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ۱۳۹۹٫

*مهندسی کامپیوتر

مقدمه ای بر رایانش ابری / تالیف نیما جعفری نویمی پور، الهام آژیر و پوپک آزاد / تبریز : دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ۱۳۹۹٫

*مهندسی کشاورزی و دامپروری

پسته کاری در آذربایجان: کاشت، داشت، برداشت و پس از برداشت / تالیف رسول کنعانی نوتاش و جابر سلیمانی، تبریز : انتشارات عمیدی، ۱۳۹۹٫

هنر

*هنرهای تجسمی

پترو گرافی سرامیک در علوم باستان شناختی / تالیف پاتریک سین کوئین ترجمه مهدی رازانی و حکیمه افشاری نژاد / تبریز: دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ۱۳۹۹٫

*معماری و شهرسازی

مبادی و مبانی شناخت معنای محیط / تالیف مینو قره بگلو و ایلقار اردبیلچی / تبریز : دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ۱۳۹۹٫

*تربیت بدنی
روان شناسی در مربیگری ورزشی / تالیف آدام آر. نیکولز ترجمه سید حجت زمانی ثانی، صبا محمد علی نژاد و دیگران / تبریز : دانشگاه تبریز، ۱۳۹۹٫

تاریخ و جغرافیا

*تاریخ
جهان نما جلد ۱ و ۲ / تالیف رضا رحمانی / تبریز: انتشارات یاس نبی، ۱۳۹۹
تاریخ و باستان‌شناسی اقوام زاگرس در هزاره اول ق.م / تالیف سیلویا بالاتی، ترجمه صمد علیون/ تبریز: انتشارات پروژه ترجمه حسنلو، ۱۳۹۹٫

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=38835

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});