• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

کارمندان متقاضی خرید فرش اردبیل تسهیلات می‌گیرند

  • کد خبر : 3911
  • 26 بهمن 1399 - 11:00
کارمندان متقاضی خرید فرش اردبیل تسهیلات می‌گیرند
یاز اکو - رئیس اتحادیه فرشبافان دستی استان اردبیل گفت: کارمندان این استان تا قبل از عید برای خرید فرش تولیدی اردبیل مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم‌بهره بانکی می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، مالک اژدر حسنی اظهار کرد: این طرح با هدف حمایت از فرش دستبافت اردبیل اجرا می‌شود.

وی همچنین گفت: فرشبافان این استان با دریافت کارت خرید ارزاق از مزایای این کارت اعتباری بهره‌مند می‌شوند ، کارت‌های خرید ارزاق فرشبافان با همکاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تهیه و پس از شارژ ۱۰ تا ۵۰ میلیون ریالی این کارت‌ها ، صاحبان آن می‌توانند نسبت به پرداخت اقساط ۶ ماهه به بانک صادرکننده کارت اقدام کنند. 

او درباره ضرورت شناسایی فعالان حوزه فرش و دارای کد شناسنامه قالیبافی افزود: برای شناسنامه‌دار کردن تولیدات اتحادیه و تعاونی‌های شهری و روستایی تلاش می‌شود.

رئیس اتحادیه فرشبافان فرش دستی استان اردبیل اظهارکرد: با استفاده از مزایای بیمه روستایی و عشایری  بخش مهمی از بافندگان فرش دستبافت فاقد بیمه تامین اجتماعی این استان زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

وی از اجرای طرح بیمه تکمیلی فرشبافان استان در روزهای آینده خبرداد و تشریح کرد: این طرح برای نخستین بار با هدف افزایش سطح خدمات درمانی بیمه‌ای به فرشبافان در کشور اجرا می‌شود.

او افزود: قطع بیمه قالیبافان در شرایطی که بیش از ۵۵ هزار نفر در این رسته در استان فعالیت دارند، مشکل بزرگی را برای فعالان در این کسب و کار فراهم کرده بود که با پوشش بیش از ۳۵ هزار قالی باف استان در بیمه روستایی وعشایری بخش بزرگی از این مشکل برطرف شد.

وی همچنین به کاهش ۵۰ درصدی بیمه‌شدگان قالیبافی در سال‌های گذشته در استان اشاره کرد و گفت: با قطع بیمه تامین اجتماعی قالیبافان از سال ۹۳ در کشور بیمه‌شدگان قالیبافی از ۱۵ هزار بافنده به هفت هزار و ۴۰۰ نفر کاهش یافته بود.

وی عدم پرداخت بموقع حق بیمه از سوی افراد تحت پوشش ، قطع حق بیمه دولت بلحاظ تشخیص مغایرت شغلی بیمه‌شدگان به صنعت فرشبافی ،بازنشستگی تعدادی از قالیبافان استان و عدم جایگزینی افراد جدید به جای افراد خارج شده از تحت پوشش این بیمه را از عوامل مهم کاهش ۵۰ درصدی بیمه‌شدگان صنعت قالیبافی استان ذکر کرد.

او با بیان اینکه انتقال سوابق بیمه تامین اجتماعی از سایر مشاغل به این بیمه از جمله مزایای بیمه عشایری و روستایی منظور شده برای فرشبافان است، تشریح کرد: حق بیمه این نوع از بیمه برای فرشبافان استان در سال اول رایگان و کل حقوق بیمه تامین اجتماعی از سوی دولت پرداخت و در پنج سال بعدی بخشی از حق بیمه توسط قالیبافان و بخشی نیز توسط دولت پرداخت و از سال ششم به بعد نحوه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی اعلام خواهد شد.

اژدرحسنی با اشاره به تاثیر شیوع بیماری کووید ۱۹ بر بسیاری از مشاغل و تعطیلی کارگاه‌های تولیدی متمرکز ۲ نفر و بیشتر افزود: بیشتر فعالیت‌های تولیدکنندگان تک‌بافت فرش دستی خانگی در استان همچنان به قوت خود باقی بوده و فرصت بدست آمده از خانه ماندن ، فعالیت‌های مربوط به تولید فرش‌های دستبافت خانگی را افزایش داده است.

وی به قدمت بالای تولید فرش در این استان و تنوع تولیدکنندگان در مناطق روستایی ، عشایری و شهری اشاره کرد و  از خلخال به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ تولید فرش دستبافت بویژه فرش‌های ابریشمی نفیس یاد کرد و گفت: بیش از ۲ هزار بافنده شناسنامه‌دار بصورت تک‌بافت و یا کار در کارگاه‌های متمرکز فرشبافی فعالیت دارند.

وی اظهارکرد: در حالی که قالیبافان دارای پروانه فعالیت از تسهیلات بانکی خسارت از کرونا می‌توانند بهره‌مند شوند، در تلاش هستیم تا با تزریق اعتبار تسهیلاتی از سوی استانداری اردبیل امکان استفاده از این تسهیلات را برای فرشبافان تک‌بافت خانگی فراهم کنیم.

بیش از ۵۰ هزار بافنده فرش دستبافت در استان اردبیل شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۳۳ هزار نفر دارای شناسنامه فعالیت در صنعت تولید فرش هستند ، میزان تولید بافندگان فرش استان به ۹۰ هزار متر مربع در سال می رسد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=3911

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});