• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

اخبار ضد و نقیض و سرگردانی ادامه‌دار بازار خودرو

  • کد خبر : 40480
  • 11 آذر 1400 - 16:00
اخبار ضد و نقیض و سرگردانی ادامه‌دار بازار خودرو
یاز اکو؛ جعفر ساعی‌نیا _ فعالان بازار خودرو معتقدند افت‌وخیز قیمت دلار از یک سو و انتظار برای اخبار مذاکرات هسته‌ای وین از سوی دیگر موجب شده تا بازار خودرو، طی روزهای گذشته آذرماه، سرگردان و در رکود سپری شود. به گفته فعالان اقتصادی در حال حاضر بخش عمده‌ای از بازارهای ایران چشم‌به‌راه نتایج مذاکرات هستند. بطوریکه با کوچکترین خبری شاهد ایجاد نوسان در بازارهای سرمایه و بازار خودرو هستیم. این روند موجب شده تا خرید و فروش هم در بازار صورت نگیرد و خریداران و فروشندگان در انتظار تثبیت بازار باشند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، در آبان‌ماه نیز قیمت چه در بخش محصولات داخلی و چه خارجی‌ و مونتاژی‌، در مقایسه با مهر روندی افزایشی داشته است. این در شرایطی است که بازار خودرو با رکودی سنگین دست و پنجه نرم می‌کند و معاملات به حداقل ممکن رسیده است، زیرا بسیاری از شهروندان با توجه به بلاتکلیفی قیمت و همچنین سرانجام نامشخص مذاکرات، خرید و فروش در مقطع فعلی را پرریسک می‌دانند.

طبق اطلاعات استخراج شده از سایت نیازمندی‌های آنلاین -دیوار- متوسط قیمت خودروهای داخلی در آبان نسبت به مهر، نزدیک به چهار درصد افزایش یافته است.

این داده‌ها همچنین از افزایش۲/۲ درصدی قیمت خودروهای خارجی در بازه زمانی تحت بررسی حکایت دارند، ضمن آنکه متوسط قیمت خودروهای مونتاژی هم ۲/۶ درصد بالا رفته است.

در آبان اما چه اتفاقاتی رخ داد که سبب افزایش قیمت خودرو در بازار شد؟

بازار خودرو به‌خصوص همواره متاثر از انتظارات تورمی و قیمت ارز بوده و در آبان نیز با توجه به بالا رفتن قیمت ارز، قیمت خودروهای داخلی و خارجی روندی صعودی را به خود گرفت. در کنار این موضوع، اعلام خبر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها نیز دیگر عامل صعود قیمت در بازار بود. اواسط آبان بود که قیمت جدید خودروهای داخلی رسما از سوی نهادهای مسئول به خودروسازان ابلاغ و آنها نیز قیمت‌های جدید را روی سایت فروش خود گذاشتند. گفته می‌شد قیمت‌ها طوری تعیین شده‌اند که خودروسازان دیگر از محل تولید و فروش آنها زیان نکنند. با توجه به اعلام قیمت‌های جدید، قیمت خودرو در بازار نیز رو به افزایش رفت. این در حالی بود که رئیس‌جمهور کمتر از ۴۸ ساعت پس از اعلام قیمت‌های جدید، دستور لغو آنها را داد، چه آنکه به گفته وی، ستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای در این مورد نداشته است.

هرچند با دستور رئیس‌جمهور افزایش قیمت به حالت تعلیق درآمد، با این حال اعلام رسمی قیمت سبب شد بازار نیز روندی افزایشی به خود بگیرد. در ادامه، قیمت کمی پایین آمد، اما به سطح قبل از اعلام مصوبه نرسید. هرچه هست، مجموعه اتفاقات رخ داده در آبان سبب شد متوسط قیمت خودرو در مقایسه با مهر افزایشی شود.

هفته گذشته و پس از اجرای طرح‌های پیش‌فروش و مشارکت در تولید از سوی ایران خودرو و سایپا، این تردید ایجاد شد که خودروسازان تا زمان تعیین تکلیف قیمت‌ها نمی‌خواهند طرح فروش فوق‌العاده را اجرا کنند. حال بعد از تردیدهایی که در مورد ادامه فروش فوق العاده خودروسازان شکل گرفته است، چند روز پیش خبری منتشر شد که می‌تواند تلویحا به معنای ادامه این طرح باشد.

آنگونه که فارس گزارش داده، بابک رحمانی، معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو به فروش فوق‌العاده خودروی ۲۰۶ اشاره کرده و از عمل به تعهدات این سازمان گفته است.

خودروسازان در اواسط آبان، قیمت محصولات خود را بین ۱۵ تا ۱۹ درصد افزایش دادند، اما همانطور که اشاره کردیم، این اقدام آنها اما با دستور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور متوقف شد. در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها اعلام کردند که ستاد تنظیم بازار با درصدهای مورد نظر خودروسازان مخالف است و می‌خواهد قیمت‌ها را ۱۰ درصد افزایش دهد. آنگونه که همشهری گزارش داده است، خودروسازان و مسئولان دولتی این حوزه با این موضوع مخالفند. آنها معتقدند باید با آزادسازی قیمت‌ها، به سمتی رفت که با کاهش مابه‌التفاوت قیمت کارخانه‌ای و آزاد خودرو، در نهایت هم خریدار و هم کارخانه سود کنند. از سوی دیگر، به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو، افزایش قیمت ۱۰ درصدی مشکل زیان انباشته خودروسازان را برطرف نمی‌کند. حل این چالش به ورود سرمایه جدید، آزادسازی قیمت‌ها، کاهش هزینه‌ها و فروش بخشی از دارایی‌های نیاز دارد.

زیان دوجانبه مصرف‌کننده و تولیدکننده با قیمت‌گذاری دستوری

رشد هزینه‌های تولید با افزایش قیمت مواد اولیه جهانی از یک طرف و رشد تورم و افزایش گرانی در اقتصاد ایران از طرف دیگری باعث شده است تا تولید با فشار بیشتری برای ادامه کار مواجه باشد. فشاری که از شانه تولید به شانه مردم منتقل و سبب نارضایتی هم می‌شود، اما با توجه به شرایط حاضر اقتصادی گریزی از آن نیست. در این میان دولت با تعیین قیمت‌های دستوری سعی در مدیریت این قیمت‌ها دارد درحالیکه این اقدام باعث تضعیف و کاهش توان تولید بویژه در حوزه صنعت خودرو می‌شود.

صنعت خودرو به مواد اولیه بسیاری نیاز دارد که بخشی در داخل کشور تولید می‌شود و بخشی از آن وارداتی است؛ اما در هر دو مورد موضوع مشترک رشد هزینه‌هایی وجود دارد که در نهایت هزینه‌های بیشتری را به بخش تولید تحمیل می‌کند. صنعت خودروسازی ایران هم جدای از این قاعده نیست و با رشد هزینه‌ها تولید گرانتری را انجام می‌دهد.

در این میان دولت سال‌ها است که به جای توسعه فضای بازار و ایجاد امکان رشد؛ با قیمت‌گذاری دستوری در خودرو این صنایع را در زیان هزاران میلیاردی فرو برده و برای کسب رضایت حداقلی تولیدکننده، واردات را ممنوع و برای رضایت مشتری خودروهای داخلی را با قیمت‌های دستوری روانه بازار می‌کند که هر دو به زیان است.

آخرین وضعیت قیمت خودروهای داخلی

قیمت محصولات سایپا

طی روزهای گذشته، در مهمترین معاملات سایپا قیمت پراید ۱۱۱ SE (سفید) برابر ۱۷۰ میلیون تومان و تیبا SX مدل ۱۴۰۰ صندوق دار ۱۶۵ میلیون تومان خرید و فروش شد. ساینا EX مدل ۱۴۰۰ فول ۱۸۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد و آریو ۱۶۰۰ اتوماتیک (مدل ۱۳۹۸) با قیمت ۳۶۵ میلیون تومان معامله شد.

قیمت محصولات ایران‌خودرو

محصولات ایران‌خودرو نیز طی روزهای گذشته، در مهمترین معاملات، خودرو پژو پارس مدل ۱۴۰۰ از قیمت ۲۷۸ تا ۳۹۵ میلیون تومان خرید و فروش شد، سمند EF7 مدل ۱۴۰۰ معادل ۲۷۲ میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (مدل ۱۴۰۰) معادل ۲۶۴ میلیون تومان خرید و فروش شد. قیمت دنا پلاس (تیپ ۱ مدل ۱۴۰۰) با موتور EF7 نیز ۳۸۷ میلیون تومان در بازار تعیین شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=40480

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});