• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
10
گزارش اختصاصی یاز اکو

قطار تبریز-میانه، گویا سر شکفتن ندارد

  • کد خبر : 4083
  • 27 بهمن 1399 - 12:43
قطار تبریز-میانه، گویا سر شکفتن ندارد
یاز اکو - وقتی پاییز سال گذشته سوت قطار در ایستگاه میانه-بستان‌آباد شنیده شد، مردم آذربایجان‌شرقی خود را یک قدم به اتمام پروژه‌ی طولانی قطار تبریز - میانه نزدیک‌تر می‌دیدند؛ امیدی که انگار سر شکفتن نداشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، حالا نزدیک به دو دهه از آغاز یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های ریلی کشور می‌گذرد. پروژه‌‌ای که همچنان بین وعده‌های مسئولان ادوار مختلف بلاتکلیف و سرگردان باقی مانده و گاه برای عده‌ای، کارکردی تبلیغاتی به خود می‌گیرد و گاه سوژه‌ای برای مطالبه‌گری است.

طرح راه‌آهن میانه-تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده و در ۱۲ قطعه طراحی شده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه تا بستان‌آباد و ۷۰ کیلومتر شامل مسیر بستان‌آباد تا تبریز است؛ این طرح از سال ۱۳۷۹ آغاز شده است.

این خط‌آهن به دلیل موقعیت جغرافیایی حائز اهمیت بوده و تکمیل آن می‌تواند خط ریلی کشور را به اروپا وصل کند؛ همچنین بهره‌برداری کامل از این خط، مسافت تبریز تا تهران را ۱۱۴ کیلومتر یعنی حدود ۵ ساعت کاهش خواهد داد. به عبارتی با بهره‌برداری از این پروژه دیگر قرار نیست در دنیای سرعت و عصر تکنولوژی، برای یک سفر ساده از تبریز تا تهران، ۱۲ ساعت و نیم زمان صرف شود.

اتمام پروژه تا پایان دولت دوازدهم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی طی گفتگویی از تلاش برای احداث و بهره‌برداری از این خط آهن تا پایان کار دولت دوازدهم خبر می‌دهد.

جواد رحمتی در این خصوص می‌گوید: سعی می‌کنیم زیرسازی این پروژه حداکثر تا دو ماه آینده تمام شود و روسازی و ایستگاه این خط‌آهن در خاوران نیز تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

این در حالی است که محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگار یاز اکو از احتمال افتتاح این قطار تا تیرماه ۱۴۰۰ خبر داده و می‌گوید: این پروژه فعلا مشکلی خاصی نداشته و مراحل آن به‌خوبی پیش می‌رود.

در گزارش ارائه شده از سوی شرکت ساخت و توسعه‌ی زیربناهای حمل و نقل کشور در مورد آخرین روند پیشرفت فیزیکی این پروژه آمده است: «پیشرفت فیزیکی کل روسازی از بستان‌آباد تا خاوران به صورت تک‌خطه برابر ۲۸٫۰۶درصد است. همچنین پیشرفت کلی ایستگاه خاوران نیز ۲۳٫۲۰درصد است.»

کاهش تصادف‌های جاده‌ای با بهره‌برداری از قطار تبریز-میانه

محور تبریز- میانه همواره یکی از پرخطرترین و حادثه‌خیزترین جاده‌های کشور بوده و آمار بالای تصادفات سالانه در این مسیر، با اعتراض اهالی منطقه همراه بوده است. جاده‌ای که به سبب عدم ایمن‌سازی و نبود شرایط استاندارد، تلفات انسانی زیادی در خاطره‌ی خود حک کرده است. اتفاقی که شاید با راه‌اندازی هر چه سریع‌تر قطار بین این دو شهر تا اندازه‌ای فروکش کند.

هر چند کاهش‌ ۵ ساعته‌ی زمان سفر با قطار، پیامدهای خوبی همچون افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر، افزایش ظرفیت جابه‌جایی‌ حمل و نقل بار و مسافر و کاهش زمان سیر، بهبود شبکه‌ی ترابری منطقه، افزایش ایمنی سیر و کاهش خسارات جانی و مالی حاصل از سوانح رانندگی به همراه دارد ولی نباید از تاثیر آن در کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای، ‌کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توسعه‌ی اقتصادی و گردشگری، ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص‌های حمل و نقل ریلی هم چشم‌پوشی کرد.

راه‌آهن دوخطه‌ی میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

مردم رغبتی برای استفاده از قطار بستان آباد- میانه ندارند

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار یاز اکو می‌گوید: پروسه‌ی اجرای این پروژه بسیار طولانی شده است و  قطار میانه-بستان آباد هم که سال گذشته افتتاح شد، آنچنان که باید از کیفیت مطلوب برخوردار نیست و مردم ترجیح می‌دهند جای استفاده از قطار برای طی مسیر از راه‌های دیگر حمل و نقل استفاده کنند.

احمد علیرضا بیگی ادامه می‌دهد: از ابتدا هم تکمیل این پروژه در اولویت نبود. هر چند در دولت فعلی اقدامات بیشتری در این خصوص صورت می‌گیرد ولی همواره شاهد بودیم در مقایسه با خط آهن غرب و همدان و یا قطار خواف، قطار تبریز- میانه به فراموشی سپرده می‌شود.

بیگی می‌گوید: به دلیل کمبود منابع مالی، بعید می‌دانم تا پایان دولت دوازدهم قطار تبریز-میانه به بهره برداری رسیده و صدای سوت آن شنیده شود. همان طور که شاهد هستیم این دوره محدودیت منابع وجود دارد و حتی این روزها بودجه ۱۴۰۰ هم تبدیل به معضل شده است.

پروژه‌ی ۲۰ ساله‌ای که تبدیل به وعده‌گاه مسئولان شد

حالا حکایت این پروژه‌ی قدیمی تبدیل به وعده‌ای مدام و همیشگی شده که از مسئولی به مسئول دیگر و از دولتی به دولت دیگر ادامه می‌یابد. وعده‌ها روی ریل‌های خالی به دنبال یکدیگر کشیده می‌شوند و کسی اظهارنظر صریحی در این خصوص نمی‌کند. شاید تناقض‌گویی‌های موجود در گفته‌های مسئولان نیز ریشه در همین بی‌خبری داشته باشد.

به هر حال قصه هر چه باشد و هر طور که به سر آید باز هم مغلوب آن، مردم شمال‌غرب هستند. مردمی که با صبوری وعده‌ها را تاب می‌آورند و چه بسا بسیاری از آنها وجود چنین پروژه‌ای را فراموش کرده باشند.

بدون شک یکی از مهمترین دلایل حرکت لاک پشتی اجرای این پروژه را باید در کمبود اعتبارات جستجو کرد ولی بهره‌ی اندک استان آذربایجان‌شرقی از بودجه‌ی ملی در مقایسه با دیگر استان‌ها هم در این وقفه‌ی طولانی نباید نادیده گرفت.

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌عنوان حلقه‌ی مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ونقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ونقل در این منطقه شود.

گزارش: سحر فکردار

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=4083

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});