به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، جواد رحمتی در گفت و گو افزود: برای اتمام عملیات اجرایی این خط ۳۰۰ میلیارد تومان و برای خرید تجهیزات مورد نیاز ایستگاه خاوران و مسیر نیز حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی ادامه داد: فاز اول این پروژه با حدود ۱۳۱ کلیومتر از میانه تا بستان آباد سال گذشته به بهره برداری رسید و فاز دوم نیز تا ایستگاه خاوران در حال اتمام است.
رحمتی اضافه کرد: زیرسازی پروژه از بستان آباد تا تبریز به صورت ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده و در روسازی نیز ریل گذاری به طور کامل انجام شده و به ایستگاه خاوران متصل شده است.
وی با اشاره به اینکه عملیات عمرانی ایستگاه خاوران به اتمام رسیده، افزود: برخی کارهای جزیی پروژه به دلیل کمبود نقدینگی باقی مانده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی گفت: در کل مسیر بستان آباد تا خاوران تبریز، شن ریزی یک لایه، انجام و بالاس شده است؛ همچنین در برخی مسیرها نیز دو لایه شن ریزی و بالاس انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه بعد از جوشکاری، رگلاژ نهایی خط آهن اتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت: اکنون یک سوم مسیر جوشکاری شده است و تا دهه فجر اگر مشکل خاصی پیش نیاید و اعتبارات تامین شود، قطار از ایستگاه خاوران مسافرگیری خواهد کرد.
طرح راه آهن میانه – تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه – بستان آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است؛ با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگنهای باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگنهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است. در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می دهد.
با بهره برداری از پروژه راه آهن میانه – بستانآباد – تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راهآهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بینالمللی و صادرات کالا به جمهوریهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.
برای اجرای این طرح تاکنون بیش از ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.