به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اندیشکده آرمان، در ابتدا باید اشاره نمود که مقامات امارات همواره بخش دریایی را یکی از عوامل مهم در فرآیند تنوع اقتصادی خود میپندارند. تمرکز امارات بر توسعه تجارت دریایی از اوایل دهه ۹۰ با گسترش زیرساختهای بنادر جبلعلی، فجیره و رشید شروع شد. بندر جبلعلی اکنون نهمین بندر بزرگ کانتینری جهان شده است. همچنین ساخت شهر دریایی دبی با ۲.۲۷ میلیون متر مربع وسعت نیازهای دریایی امارات را از صفر تا ۱۰۰ تحت پوشش قرار میدهد. این شهر شامل مرکز خدمات دریایی، منطقه صنعتی، مراکز آکادمیک، منطقه مارینا، بندرگاه، مجموعه ای از تعمیر کشتی، ساخت قایق، نمایندگی تأمین کنندگان دریایی جهان، باشگاه دریانوردان، مهندسی فنی دریایی، حمل و نقل کشتیرانیها، کارگاه، انبارها، فروشگاههای دریایی، فروش قطعات کشتی، پشتیبانی از خرده فروشیها، نمایشگاهها، موزههای دریایی را در خود جای دارد.
همچنین امارات با مالک شدن شرکت بینالمللی، ترابری دریایی دیپیورلد، که امروزه غول ارائه دهنده خدمات کشتیرانی، اپراتوری بنادر و خدمات لجستیکی جهان است، جهش بزرگی در تجارت دریایی خود ایجاد کرد. شرکت دیپی ورلد در سال ۲۰۰۵ راهاندازی شد و در سال ۲۰۰۶ در پی خریداری چهارمین شرکت بزرگ خدمات بنادر جهان بنام پنیسولار اند اورینتال، به ارزش ۷ میلیارد دلار به یکی از بزرگترین اپراتورهای بندر جهان تبدیل شد. این شرکت در حال حاضر اپراتور ۶۰ بندر تجاری در سراسر جهان میباشد که مالک آن امارات است. امارات امروزه حدود ۲۰ بندر پیشرو جهان را اداره میکند که ۱۰ بندر آنها در ردیف برترین بنادر جهان هستند. دیپیورلد ۷۰ میلیون کانتینر را در جهان اداره میکند که سالانه توسط حدود ۷۰ هزار کشتی وارد میشود. این تقریباً معادل ۱۰٪ از ترافیک جهانی کانتینر است که توسط ۸۲ پایانه دریایی در بیش از ۴۰ کشور جهان است. از نظر داشتن بیشترین تعداد ناوگان کشتیهای کانتینری، بنادر امارات با تحویل حدود ۲۰ میلیون کانتینر در سال، پیشتاز است.
امارات همچنین موفق شده شرکت کشتیرانی UASC خود را در بیش از ۷۵ کشور جهان گسترش دهد و یکی از بازیگران اصلی حمل و نقل کانتینری در منطقه و جهان شود. این شرکت بیش از ۲۴۰ بندر و مقصد در سراسر جهان را پوشش خدمات تجاری میدهد. همچنین از نظر تعداد محمولههای بینالمللی از بنادر خود در رتبه پنجم جهان قرار دارد. زیرساختهای پیشرفته و بنادر امارات به کسب جایگاه یازدهم در شاخص عملکرد لجستیک در سال ۲۰۱۸ از نظر کیفیت زیرساختهای پشتیبانی کننده از فعالیتهای لجستیک کمک کرده است.
امارات همچنین رتبه پنجم حمل و نقل بینالمللی را به دست آورده است. امارات در کنار این توسعه دریایی و لجستیکی، میزبان بسیاری از رویدادهای دریایی بینالمللی مانند هفته دریایی امارات، اجلاس دریایی دبی، اجلاس سران رهبران دریایی و رویداد دریایی ابوظبی است تا روابط دریایی خود را در سطح جهان گسترش دهد. برای نمونه میزبانی اکسپو ۲۰۲۰ در دبی تاثیر مثبتی در تقویت قابل توجه فعالیتهای دریایی امارات خواهد داشت، زیرا انتظار میرود حدود ۲۵ میلیون بازدید کننده از ۲۰۰ کشور در آن شرکت کنند. همچنین امارات تاییدیه صلاحیت عضویت رده B را از سازمان بینالمللی دریانوردی بدست آورده، اما تلاش میکند یک کرسی در این سازمان جهانی کسب کند. باید یادآوری نمود که امارات با هدف جذب سرمایه گذار دریایی قانونی را نیز تصویب کرد که اجازه میدهد شرکتهای دریایی خارجی ۱۰۰ درصد مالکیت را در امارات کسب کنند. مقامات اماراتی نیز خود را به حمایت از انجمنهای دریایی نیز متعهد میدانند. دو انجمن بزرگ دریایی این کشور انجمن کشتیرانی امارات (UAE Shipping Association) و انجمن کارگزاران حمل و نقل دبی (Dubai Shipping Agents Association) است. انجمن کشتیرانی امارات به طور فعال با سایر دولتهای خارجی رایزنی و همکاری میکند و در تلاش مستمر برای نزدیک کردن تامین کنندگان و ارائه دهندگان خدمات دریایی به یکدیگر است.
نقشه زیر نشان میدهد که بیش از ۱۷ هزار تامین کننده خدمات دریایی امروزه در امارات فعال هستند که به تفکیک در جدول فوق ذکر شدهاند. همچنین نقشه فوق موقعیت حضور شرکت دیپیورلد در سراسر جهان را نشان میدهد.