• امروز : شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 29 June - 2024
7

نماینده مجلس: ایران و ترکیه پیمان راهبردی بلندمدت منعقد کنند

  • کد خبر : 44295
  • 08 دی 1400 - 15:00
نماینده مجلس: ایران و ترکیه پیمان راهبردی بلندمدت منعقد کنند
یاز اکو - نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تقویت مناسبات ایران و ترکیه، به عنوان ۲ کشور مسلمان و همسایه گفت: بر این منظور تهران و آنکارا باید پیمان راهبردی بلندمدت منعقد کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، احمد علیرضابیگی روز چهارشنبه در گفت وگوی خبری، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه اشتراکات متنوع و مختلفی در حوزه های گوناگون دارند، اظهار داشت: بر این اساس امکانات و ظرفیت های دو کشور می تواند مکمل یکدیگر باشد که نتیجه آن توسعه همه جانبه برای هر دو ۲ ملت مسلمان خواهد بود.

وی اظهار داشت: برطرف شدن موانع ایجاد منطقه مشترک اقتصادی و صنعتی میان ایران و ترکیه با انعقاد سند همکاری مناسب قابل تحقق است که این امر علاوه بر توسعه همکاری های تجاری، موجب رونق اقتصادی و نیز رفع مشکلات مربوط به بیکاری می شود.

علیرضابیگی، انعقاد سند همکاری بین ایران و ترکیه را بسیار پراهمیت خواند و ادامه داد: ترکیه یکی از همسایگان مهم جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و در شرایط تحریمی، به واسطه ارتباطات استراتژیک ۲ کشور، در مجامع بین المللی علیه کشورمان تاکنون رای نداده است که این امر از جهات مختلف قابل بررسی و توجه است.

دسترسی ایران به خلیج فارس می تواند مکمل ظرفیت ترکیه در نزدیکی به اروپا باشد

وی با بیان اینکه انعقاد پیمان بلندمدت راهبردی میان ترکیه و ایران می تواند سبب ایجاد شرایط باثبات و پایدار دوجانبه شود، اضافه کرد: این مهم در حالی است که فقدان چنین پیمانی مشکلات متعددی ایجاد می کند. به عنوان مثال بیش از ۱۰ سال است که صحبت از ایجاد منطقه مشترک اقتصادی و صنعتی میان ۲ کشور در مرزهای شمال غربی کشورمان است که تاکنون به نتیجه ای منجر نشده است.

علیرضابیگی گفت: در این منطقه مشترک اقتصادی می توان امکانات و مزایای ۲ کشور مانند ارائه ظرفیت های نفت، گاز، انرژی، تکنولوژی و مبادلات مالی را به خوبی و بدون بروز مشکلات ارائه کرد که این ظرفیت ها برای دو طرف سودآور و پرمنفعت خواهد بود.

وی یادآور شد: دسترسی ایران به خلیج فارس و آب های آزاد می تواند مکمل ظرفیت های ژئوپلیتیک ترکیه در منطقه و نزدیکی به اروپا باشد و در مقابل این کشور نیز به بازارهای اروپا دسترسی دارد که می تواند امکان مشابه برای ایران ایجاد کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=44295

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});