• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10

مشکل حاشیه‌نشینی تا سه سال آینده قابل حل است

  • کد خبر : 4451
  • 30 بهمن 1399 - 17:00
مشکل حاشیه‌نشینی تا سه سال آینده قابل حل است
یاز اکو - استاندار آذربایجان شرقی گفت: تامین و تخصیص فاینانس ۱۰ هزار میلیارد تومانی تکمیل خط یک و دو مترو شهر تبریز بی گمان باعث شکوفایی اقتصادی شهر می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو محمدرضا پور محمدی در گفتگو با برنامه تلویزیونی «تبریزیم» با تبریک سالروز قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۵۶ به برنامه ریزی های دقیق برای حل مشکلات عمرانی استان اشاره کرد و افزود: برای حل مشکلات موجود در استانداری و شهرداری های استان برنامه ریزی های دقیق انجام شده است.

او با بیان اینکه در سال گذشته اتفاقات بزرگی در حوزه عمران شهری رخ داده است اظهار داشت: فقط در ایام دهه فجر ۳۶۹۵ طرح و پروژه افتتاح شده که تقریبا ۵۰ درصد آن در مناطق شهری بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: همه می دانند در چه شرایط تحریم و تنگناهای اقتصادی قرار داریم اما خوشبختانه پروژه های عمرانی و روند توسعه ای تعطیل نشده و بخشی از آن با این افتتاح ها به نمایش در می آید.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش حاشیه نشینی را یکی از معضلات جدی شهرهای استان خواند و تصریح کرد: موضوع حاشیه نشینی جزو آسیب های اجتماعی مطرح شده که محصول بدمسکنی است. وقتی در جامعه نیازهای سکونتی تامین نشود قطعا مسئله بدمسکنی رخ خواهد داد. این اتفاق یا در قالب افزایش تراکم خانوار در خانه و یا حاشیه نشینی خود را بروز می دهد.

او با تاکید بر اینکه تنها نیازی که جایگزین ندارد مسکن است گفت: اگر لباس و مواد غذایی یک فرد تامین نشود می توان از راهکار دیگری این نیاز را تامین کرد اما مسکن این طور نیست. خوشبختانه در قانون اساسی ما هم تامین مسکن جزو وظایف دولت است.

استاندار آذربایجان شرقی بوجود آمدن حاشیه نشینی در ایران را محصول انقلاب دروغین شاه و ملت در دهه ۴۰ دانست و اظهار داشت: با انقلاب دروغین شاه و ملت، زمین های روستاییان از آنها گرفته شد و آنها برای کار مجبور به مهاجرت به شهرها شدند و از سوی دیگر به دلیل اینکه در شهرها کاری و مسکنی وجود نداشت به حاشیه شهرها پناه بردند.

پورمحمدی ادامه داد:  امروز متاسفانه ۲۵ درصد شهرهای بزرگ را حاشیه نشینی تشکیل می دهد.

او گفت: حاشیه نشینی در تبریز در دامنه های خشن و غیر امن که احتمال رانش و زلزله در آن وجود دارد شکل گرفته است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در دولت گذشته موضوع مسکن مهر مطرح بوده که ۷۰ درصد آن در دولت ما تکمیل شده است گفت: در این دولت نیز موضوع اقدام ملی مسکن مطرح شده است که ۴۲ هزار واحد آن سهمیه استان ما بوده که امیدواریم به طور کامل اجرا شود.

پورمحمدی با اشاره به اقداماتی که تاکنون برای حل معضل حاشیه نشینی اقداماتی مانند درجا سازی ۲۰۰ واحد در اسدگولی انجام شده اما کافی نیست گفت: زمینی ۱۳۳ هکتاری با عنوان شهرک جوانان مصوب شده که قرار است حداقل ۵۰۰۰ واحد مسکونی خطرپذیر در شمال شهر به انجا منتقل شود.

او افزود: قرارداد ساخت ۳۰۰۰ واحد مسکونی توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و ۲۰۰۰ واحد توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) منعقد شده که با احداث این واحدها در سه سال آینده می توانیم به رفع مشکل حاشیه نشینی امیدوار باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی با رد ادعای قرار گرفتن شهرک جوانان روی گسل تبریز گفت: بخش هایی از این شهرک که روی گسل است کاربری فضای سبز تعریف شده، امروز در ژاپن روی گسل نیز ساخت و ساز انجام می شود. باید تلاش کنیم تا کیفیت ساخت و سازها را بالا ببریم. در بخش های مرکزی شهر نیز گسل وجود دارد. از ای حیث نگرانی نداریم.

پورمحمدی در ادامه حمل و نقل عمومی را شریان ها و رگ های جامعه دانست و اظهار داشت: در تبریز انواع مد های سفر وجود دارد. برای حل معضل ترافیک در شهر تبریز همه کارشناسان معتقدند باید شبکه مترو توسعه پیدا کند. ۱۸ سال است که این موضوع مطرح شده است.

او با تاکید بر اینکه پروژه های بزرگ نیاز به اعتبارات بزرگ نیز دارد گفت: در سه ماه گذشته توانستیم سه ایستگاه را با اعتباری معادل ۷۵۰ میلیارد تومان افتتاح کنیم. گرچه در روزهای گذشته حادثه ای در این خط رخ داد که کارشناسان در حال بررسی آن هستند تا دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد، ولی این فاز به صورت آزمایشی در حال کار بود.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: با حضور در بانک مرکزی و رایزنی با رئیس بانک مرکزی در تلاش هستیم که فاینانس ۱۰ هزار میلیارد تومانی تکمیل خط یک و دو سریعا تخصیص داده شود.

پورمحمدی ادامه داد: قطعا با تخصیص این اعتبار شاهد سرعت بخشیده شدن به کارهای عمرانی خط مترو خواهیم بود و از سوی دیگر اختصاص این اعتبار باعث می شود که در شهر شاهد یک شکوفایی اقتصادی باشیم.

او در پایان به مسئله طرح ملی نشانه ملی مکان مرجع اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح به صورت آزمایشی در منطقه ۷ در حال اجرا است و هدف از آن مشخص شدن اطلاعات خانوارهای موجود و قرار گرفتن آن روی نقشه است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: مجری و مسئول این طرح اداره پست بوده و شهرداری و دستگاه های دیگر که اطلاعاتی دارند همکار پروژه محسوب می شوند. تمام اطلاعات خانوارها بر اساس کدپستی در نقشه وارد می شود.

پورمحمدی تاکید کرد: اگر در سال های گذشته این اطلاعات را داشتیم در مدریت کرونا می توانستیم بهتر عمل کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=4451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});