به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، جواد رحمتی اظهار کرد: پالایشگاه تبریز یکی از صنایع آلاینده محسوب میشود و نمیتوان با انجام برخی کارها، صنایعی را که ذاتاً آلاینده هستند، از لیست صنایع آلاینده خارج کرد.
وی ادامه داد: پالایشگاه تبریز باید عوارض یک درصد آلایندگی را پرداخت کند که متأسفانه تاکنون از این کار خودداری کرده و از این بابت تا سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد.
وی همچنین گفت: مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست استان در نامهای اعلام کرده بود که پالایشگاه تبریز هیچ نوع آلایندگی نداشته و جزو صنایع سبز است در حالی که ارسال این نامه تخلف محسوب میشود.
رحمتی در خصوص محل استفاده از یک درصد جریمهی آلایندگی پالایشگاه تبریز خاطرنشان کرد: بعد از اخذ جریمهی عوارض آلایندگی پالایشگاه تبریز، این مبلغ باید در اموری مانند حمل و نقل شهری صرف شود؛ بهعنوان مثال اضافه شدن ۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری میتواند جایگزین ۳۰ دستگاه خودروی شخصی شود که در این صورت مردم میتوانند راحت تر و بهتر استفاده کرده و مصرف خودرو شخصی نیز کاهش یابد که این امر منجر به کاهش آلودگی هوای نیز میشود.
وی در ارتباط با عدم پرداخت سهم دولت برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری تبریز در سالهای اخیر افزود: عدم تحقق درآمدهای دولت و کسری بودجه علت اصلی کاهش سهم دولت ناوگان حمل و نقل عمومی شهری است.
اقدامات کوتاه مدت برای کاهش آلودگی هوا
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: اعمال محدوده ترافیک (طرح زوج و فرد)، سختگیری درمورد صدور معاینهی فنی خودرو ها و تعطیلی کوتاه مدت برخی از فعالیتهای خاص آلاینده زا در حالت اضطراری مانند کارخانه شن و ماسه از جمله اقدامات کوتاه مدت برای کاهش آلودگی هوا به شمار میرود.
رحمتی در پایان درخصوص بحث استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه تبریز نیز گفت: فعلا تا اطلاع ثانوی استفاده از سوخت مازوت متوقف شده و از گاز استفاده میشود که در صورت افزایش مصرف گاز در کشور، مجددا از سوخت مازوت استفاده خواهد شد.