• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

فشارهای بین المللی و تحریم ها علت ۴۰ درصد مشکلات اقتصادی است

  • کد خبر : 4550
  • 01 اسفند 1399 - 10:45
فشارهای بین المللی و تحریم ها علت ۴۰ درصد مشکلات اقتصادی است
یاز اکو - دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: در یک سال گذشته مجلسی حداقلی شکل گرفت که متاسفانه وقت همین مجلس هم به حواشی تلف شد آن هم در حالی که هر دقیقه از این مجلس صدها میلیون تومان ارزش و هزینه دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، «مصطفی کواکبیان» روز پنجشنبه در نوزدهمین کنگره حزب مردم سالاری با مروری بر رویدادهای یک سال گذشته تصریح کرد: در این یک سال مجلسی حداقلی و با مشارکت ۴۰ درصد واجدان شرایط شکل گرفت و نمایندگانی با ۱۵ درصد آرا به مجلس راه یافتند.

وی افزود: متاسفانه وقت همین مجلس هم به حواشی و موضوعاتی مانند اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری تلف شد. آن هم در حالی که هر دقیقه از این مجلس صدها میلیون تومان ارزش دارد و ما از همان ابتدا گفتیم که اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه نمی رسد.

وی با یادآوری بررسی بودجه یا طرح شفافیت در مجلس گفت: اقدام دیگر مجلس قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها بود و اگر برای این قانون به صورت دقیق طراحی نشود؛ بحث شورای حکام و سپس شورای امنیت مطرح خواهد شد و برجام به خطر می افتد. امیدواریم چنین اتفاقی روی ندهد و شورای عالی امنیت ملی باید در این زمینه تلاش کند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری هم دیروز فرمودند اگر عمل طرف مقابل در برجام را ببینیم ما هم عمل خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: قانونی که مجلس تصویب و دولت هم ابلاغ کرده، باید اجرا شود اما گروهی به این موضوع نگاه انتخاباتی دارند و زانوی غم بغل گرفتند که چرا ترامپ رییس جمهور نشد و رای نیاوردن ترامپ یعنی رفع تحریم و با این رفع تحریم ها مشکل اقتصادی مردم برطرف شده و اصلاح طلبان پیروز انتخابات خواهند شد.

دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به اینکه منافع ملی در این دیدگاه اهمیت ندارد؛ گفت: اینکه مردم در رفاه باشند بهتر است یا یک کرسی به بنده نوعی برسد و به کس دیگری نرسد؟

کواکبیان با اشاره به تحولات مثبت در قوه قضائیه در دوران مسوولیت حجت الاسلام رئیسی گفت: موضوع رسیدگی به اموال مسوولان یا حقوق شهروندی قابل تقدیر است اما گلایه ای که از دستگاه قضا وجود دارد این است که چرا تکلیف برخی پرونده ها پس از مدت ها هنوز مشخص نیست و باید برخورد و نگاه یکسانی به پرونده ها وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فشارهای بین المللی و تحریم ها علت ۴۰ درصد مشکلات اقتصادی است؛ تصریح کرد: شصت درصد باقی مانده به دلیل ناکارآمدی های داخل کشور است.

دبیرکل حزب مردم سالاری ادامه داد: تا زمانی که دلیل غیبت شصت درصدی مردم در انتخابات اسفند ۹۸ پیگیری نشود، نمی توان چندان به برگزاری انتخابات پرشور ریاست جمهوری امیدوار بود.

این فعال اصلاح طلب گفت: مقام معظم رهبری بر حضور حداکثری مردم تاکید داشتند؛ با این همه برخی در حال طراحی نقشه هایی هستند که اکثریت مردم در پای صندوق های رای حاضر نشوند.

وی ادامه داد: این گروه به دروغ ادعای ولایتمداری می کنند و رفتارهای آنها حتی صدای اعتراض همفکران و دوستان خود آن ها را بلند کرده است چون می دانند که باید زمینه های مشارکت حداکثری را فراهم کنند، مشکلات معیشتی مردم بهبود پیدا کند، اعتماد عمومی تقویت شود و رد صلاحیت ها به شکل پیشین نباشد.

این فعال اصلاح طلب با اشاره به تاثیر رد صلاحیت ها در مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: در کل کشور تنها ۶۰ نفر اصلاح طلب برای انتخابات مجلس یازدهم تایید صلاحیت شدند که با این تعداد نمی توان مشارکت حداکثری داشت. وقتی رقابت جدی در انتخابات وجود نداشته باشد؛ مشارکت جدی هم از سوی مردم صورت نخواهد گرفت.

کواکبیان با بیان اینکه برای تقویت حاکمیت مردم از طریق جمهوریت سوم تاکید داریم، افزود: از سال ۶۸ که قانون اساسی اصلاح شده تاکنون ۳۲ سال می گذرد، در حالی که از قانون اساسی اول تا اصلاحیه آن تنها ۱۰ سال اختلاف زمانی وجود داشت.

وی با بیان اینکه باید اختیارات رییس جمهوری در امور مختلف مانند سیاست خارجی مشخص شود،گفت: تقویت حاکمیت مردم از طریق بازنگری در قانون اساسی می تواند راهگشا باشد؛ آیین نامه این بازنگری در مجلس تدوین می شود و پس از آن هم با فرمان رهبری به رفراندوم گذاشته می شود و مطمئن هستیم که مردم اگر آن را در راستای منافع خود نبینند به هرچیزی رای نخواهند داد.

نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: نظام انتخاباتی ایران حزبی نیست و یکی از بدترین قوانین انتخاباتی در ایران وجود دارد. طی ۴۲ دو سال گذشته اصل ۵۹ قانون اساسی یکبار هم مورد استفاده قرار نگرفته و چرا نباید در موضوعاتی مشخص رفراندوم برگزار کرد؟.

وی تاکید کرد: حزب مردم سالاری عضو نهاد اجماع ساز است و یکی از شرط های حمایت از هر کاندیدای ریاست جمهوری اصلاح قانون اساسی خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=4550

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});