• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8
سفیر ایران در آذربایجان:

موافقت نامه تجارت ترجیحی با جمهوری آذربایجان در حال نهایی شدن است

  • کد خبر : 45919
  • 20 دی 1400 - 21:00
موافقت نامه تجارت ترجیحی با جمهوری آذربایجان در حال نهایی شدن است
یاز اکو - سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو با اشاره به اینکه گشایش پایانه مرزی خداآفرین به صورت رسمی به دولت جمهوری آذربایجان اعلام شده است، گفت: موافقت نامه تجارت ترجیحی با جمهوری آذربایجان در حال نهایی شدن است که در این صورت بحث صادرات ما به این کشور تسهیل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از موج آذربایجان شرقی، سید عباس موسوی در دیدار تصویری با استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان همواره از مناسبات بسیار خوب و نزدیک و صمیمانه به عنوان دو همسایه برخوردار بودند و رویکرد دولت سیزدهم افزایش تعاملات با کشورهای همسایه است.

وی ادامه داد: تبریز در جمهوری آذربایجان بسیار شناخته شده است و باید از این ظرفیت در راستای افزایش تعاملات و مروادات بین دو کشور بهره مند شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو با اشاره به اینکه افزایش دیپلماسی اقتصادی از اولویت های دولت سیزدهم با کشورهای همسایه است، گفت: به رغم شیوع کرونا و فضاسازی دشمنان در سال جاری حدود ۹۰ میلیون دلار به حجم تجاری ایران و جمهوری آذربایجان افزوده شده که ۲۲.۵ درصد افزایش یافته است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه تبریز شهر تاریخی و مهمی بین مردم آذربایجان به خصوص نخجوان است، گفت: متاسفانه به دلیل سخت گیری ها در مرز جلفا به دلیل شیوع کرونا و تاکید بر انجام تست پی سی آر با وجود تزریق دو دُز واکسن، به خاطر نرخ بالای تست در نخجوان تردد به ایران کاهش یافته است.

سید احمد حسینی همچنین به علاقه مردم جمهوری آذربایجان نسبت به زیارت امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود: ضروری است امکان تردد زائران از طریق ریلی و راه اندازی قطار نخجوان به مشهد از طریق جلفا فراهم شود.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار بر ایجاد و گسترش منافع مشترک از طریق تجار دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد و گفت: در حوزه اقتصادی درخواست ما فعال شدن پایانه مرزی خداآفرین به دلیل سهولت در رفت و آمد و نزدیک بودن مرز می باشد که زیرساخت آن برای برقراری ارتباط از طرف ایران آمده است و مشکلی نداریم.

عابدین خرّم اظهار داشت: ارتباطات بسیار خوبی از گذشته بین ایران به ویژه آذربایجان شرقی با جمهوری آذربایجان وجود داشته و این روابط برای دوطرف مهم و قابل توجه است.

وی افزود: برای معرفی ظرفیت های تاریخی و گردشگری، همکاری های مشترک رسانه ای از موضوعاتی است که باید به عنوان فرصت از آن بهره مند شد و در عین حال از درگیری های کاذب رسانه ای که برخواسته از طراحی دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای است باید پرهیز کرد.

وی اضافه کرد: در حوزه اقتصادی، تولیدات آذربایجان شرقی در بخش های مختلف صنعتی، معدنی، غذایی و کشاورزی دارای ظرفیت های بسیار بزرگی است که باید این مزیت ها در کنار دیپلماسی موثر به درستی معرفی شود.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: با توجه به اینکه تبریز یکی از قطب های مهم پزشکی و درمانی کشور است احیا و بازسازی گردشگری سلامت که در گذشته بسیار پررنگ بود باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت تسهیل امور گمرکی و ترخیص آسان کالا ، همچنین بر تکمیل شبکه آزاد راه و ریلی متصل به جمهوری آذربایجان در راستای تسهیل شبکه حمل و نقل تاکید کرد.

خرّم با اشاره به گسترش مبادلات و همکاری علمی بین دانشگاه های تبریز و باکو، افزود: بازارچه های جدید در جمهوری آذربایجان برای معرفی و عرضه محصولات شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقی که تولیدات و محصولات این شرکت ها به رغم تحریم های ظالمانه بسیار غنی است، ایجاد شود.

وی اضافه کرد: فراهم سازی بسترهای داخلی برای جذب سرمایه های ۲ طرف از طریق ایجاد نمایشگاه ها و معرفی فرصت های صنعتی و تجاری و شناخت دقیق و عمیق بین دو کشور ضروری است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به چالش های موجود بین دو کشور که قابل حل است، گفت: در حوزه نقل و انتقال پولی مسایل بانکی از مواردی است که باید راهکاری برای آن اندیشیده شود، گاه تجار و بازرگانان ما به دلایل مختلف نمی توانند با طرف جمهوری آذربایجان انعقاد قرار داد داشته باشند.

وی ادامه داد: اعمال محدودیت برای صدور ویزای تجار برای فعالان اقتصادی از دیگر موضوعاتی است که ضروری است بررسی و رفع شود.

خرّم اضافه کرد: آزاد سای قره باغ فرصت بسیار خوبی است تا شرکت های توانمند جمهوری اسلامی از لحاظ فنی و مهندسی در منطقه حاضر شده و ایفای نقش کنند.

وی با اشاره به نبود پرواز مستقیم بین تبریز- باکو، گفت: برقرای ارتباط مستقیم بین این دو شهر به تردد تجار و عمیق تر شدن روابط بین دو کشور کمک می کند.

بر اساس اعلام گمرک در هشت ماهه امسال ۵۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۳۶ میلیون دلار از کشورمان به جمهوری آذربایجان صادر شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=45919

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});