• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
7

افزایش ٠.٧درصدی نرخ تورم ماهانه/ بالاترین تورم نقطه‌به‌نقطه در ۱۹ماه گذشته

  • کد خبر : 4595
  • 02 اسفند 1399 - 9:30
افزایش ٠.٧درصدی نرخ تورم ماهانه/ بالاترین تورم نقطه‌به‌نقطه در ۱۹ماه گذشته
یاز اکو - پس از دو ماه روند نزولی، تورم ماهانه در بهمن صعودی شد و با افزایش ۰.۷ درصدی به ۲.۵ درصد رسید. همچنین تورم نقطه‌ای ۴۸.۲ درصد گزارش شده‌است که بالاترین رقم از تیر سال گذشته محسوب می‌شود. گروه روغن‌ها و چربی‌ها با افزایش ۹۹.۵ درصدی‌ بیش‌ترین افزایش قیمت را طی یکسال گذشته داشته‌اند. هزینه خانوارها با سطح درآمدی پایین‌ نسبت به دهک‌های بالای درآمدی در بهمن نسبت به ماه گذشته با افزایش بیش‌تری همراه بوده‌است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصاد آنلاین، مرکز آمار اطلاعات شاخص قیمتی منتهی به بهمن امسال را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور با افزایش ۰.۷ واحدی نسبت به ماه گذشته به ۲.۵ درصد رسید. این در حالی بود که نرخ تورم ماهانه دی کاهشی بود. گروه کالایی قند، شکر و شیرینی‌ها با افزایش قیمت ۱۱.۷ درصدی، بیش‌ترین تورم ماهانه را ثبت کردند. به طور کلی تورم ماهانه گروه خوراکی‌ها در بهمن برابر با ۵.۷ درصد بوده‌است که نسبت به ماه گذشته ۴.۷۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. تورم ماهانه خانوارهای شهری و روستایی در این ماه به ترتیب برابر با ۲.۴ و ۳.۳ درصد گزارش شده‌است. به بیان دیگر، هزینه خانوارهای روستایی نسبت به خانوارهای شهری در ماه گذشته با افزایش بیش‌تری روبرو بوده‌است. نمودار زیر تورم ماهانه برای خانوارهای کشور نشان می‌دهد:

01

در بهمن ماه تورم نقطه به نقطه نیز صعودی بود و با افزایش ۲ درصدی به ۴۸.۲ درصد رسید. این رقم بالاترین‌ تورم نقطه به نقطه از تیر ماه سال گذشته به شمار می‌رود. بر این اساس میانگین هزینه خانوارهای کشور در بهمن امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸.۲ درصد افزایش یافته‌است. گروه روغن‌ها و چربی‌ها با افزایش ۹۹.۵ درصدی‌ بیش‌ترین افزایش قیمت را طی یکسال گذشته داشته‌اند. در نقطه مقابل گروه آب، برق و سوخت با ۱۸.۸ درصد کم‌‌ترین افزایش قیمت را در این مدت تجربه کرده‌اند.  همچنین تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب برابر با ۴۷.۲ و ۵۳.۶ درصد بوده‌است. این موضوع بیانگر این است که طی یک سال گذشته هزینه خانوارهای روستایی نسبت به خانوارهای شهری بیش‌تر افزایش یافته‌است. نمودار زیر روند تورم نقطه‌ای را برای خانوارهای کشور نشان می‌دهد:

02

در بهمن ماه نیز تورم سالانه با افزایش ۲ درصد نسبت به ماه گذشته به ۳۴.۲ درصد رسید. به بیان دیگر، میانگین هزینه خانوار طی یکسال منتهی به بهمن ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه منتهی به بهمن ۱۳۹۸ بیش از ۳۴ درصد افزایش یافته‌است. بر این اساس تروم سالانه به بیش‌ترین میزان خود از ابتدای سال رسید. گروه حمل و نقل که شامل هزینه خرید خودرو و همچنین هزینه‌های رفت و آمد می‌شود با ۶۵.۳ درصد بیش‌ترین تورم سالانه را داشته‌است. در نقطه مقابل گروه آب، برق و سوخت با ۹.۳ درصد کم‌ترین تورم سالانه را ثبت کرده‌اند. تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی نیز در بهمن ماه به ترتیب برابر با ۳۴.۱ و ۳۵ صد بوده‌است. نمودار زیر روند تورم سالانه و تغییرات آن را طی یکسال گذشته نشان می‌دهد:

03

بر اساس گزارش مرکز آمار، هزینه خانوارها با سطح درآمدی پایین‌ نسبت به دهک‌های بالای درآمدی در بهمن ماه با افزایش بیش‌تری همراه بوده‌است. دهک اول درآمدی به عنوان آسیب‌پذیرترین خانوارهای کشور در حالی تورم ماهانه ۳ درصدی را در بهمن تجربه کرد که این شاخص برای بالاترین دهک‌ درآمدی برابر با ۱.۹ درصد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=4595

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});