• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

اتحادیه اروپا: بازگشت آمریکا به برجام از اولویت‌های ماست

  • کد خبر : 4604
  • 02 اسفند 1399 - 10:00
اتحادیه اروپا: بازگشت آمریکا به برجام از اولویت‌های ماست
یاز اکو - سخنگوی اتحادیه اروپا روز جمعه با تاکید بر امکان برگزاری نشست غیررسمی طرفین برجام و آمریکا اظهار کرد که هنوز تاریخ و زمان مشخصی برای چنین نشستی تعیین نشده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا روز جمعه در پاسخ به خبرنگار یورونیوز که درباره «برداشتن قدم‌های اول درخصوص لغو تحریم‌ها علیه ایران» می‌پرسید مدعی شد:‌ اروپا پیشاپیش قدم‌هایش را برداشته است و تحریم‌ها را در مقابل پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش لغو کرده است بنابراین هیچ تحریم اروپایی که همچنان علیه ایران پابرجا باشد، وجود ندارد. با وضع هرگونه تحریم جدیدی علیه ایران، اتحادیه اروپا تعهداتش را نسبت به توافق هسته‌ای نقض می‌کند و به همین خاطر هیچ تحریمی وجود ندارد.

سخنگوی اتحادیه اروپا افزود که درخواست ایران لغو تحریم‌هایی است که در دوره زمامداری دونالد ترامپ و پس از خروج آمریکا از برجام به صورت یکجانبه از سوی واشنگتن وضع شد.

پیتر استانو گفت: بی تردید شما درباره قدم‌ها و تحریم‌های ایالات متحده (در ساعات اخیر) دیده و شنیده‌اید. اینکه ایالات متحده مکانیسم ماشه را برداشته و محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی را لغو کرده است. شما پیام‌های دولت آمریکا به سازمان ملل را می‌بینید.

سخنگوی اتحادیه اروپا درباره تاثیر این اقدامات واشنگتن گفت: این مسئله [اقدامات آمریکا در قبال ایران از جمله چشم‌پوشی از ساز و کار ماشه] به ما فضای بیشتری می دهد. این موضوع به ما فرصت می‌دهد تا تمام تلاش‌های دیپلماتیک را به جلو ببریم.

پیتر استانو بازگشت آمریکا به برجام را «یکی از اولویت‌های» اتحادیه اروپا عنوان کرد. او در عین حال «بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش و همزمان چگونگی بازگشت آمریکا به میز مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای» را از دیگر موضوعاتی دانست که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر روی آن‌ها متمرکز شده است.

وی در مورد تلاش‌های صورت گرفته گفت: تلاش‌هایی در چند هفته گذشته جریان داشته است. تلاش‌هایی که بازتابش نشست مدیران وزارت خارجه کشورهای عضو برجام در ماه دسامبر بود که با هدف بازگشت دوباره آمریکا به برجام برگزار شد.

پیتر استانو گفت که جوزپ بورل به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در مقام «میانجیگر برجام» به شدت در تلاش برای یافتن راه‌حل است.

وی افزود: امروز زمان دیپلماسی و گفت‌وگو است. اتحادیه اروپا بصورت فعال در حال گفت‌وگو با تمامی کشورهای حاضر در برجام و نمایندگان ایالات متحده است.

این‌ مقام ارشد اروپایی درباره احتمال برگزاری نشستی درباره بحران کنونی گفت: ما به عنوان هماهنگ کننده توافق هسته‌ای حاضریم با تمامی کشورهای امضاکننده و همچنین آمریکا میزبان نشستی باشیم تا بصورت غیررسمی درباره روش‌های عملی بازگشت آمریکا به برجام و تمامی چالش‌ها به سوالات پاسخ بدهیم. برگزاری دیدار امکان‌پذیر است اما هنوز هیچ تاریخ و زمان مشخصی برای آن تعیین نشده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=4604

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});