• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

۸۰ درصد قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور میشود /آذربایجان شرقی قاچاق خیزی نیست اما در مسیر قاچاق قرار دارد

  • کد خبر : 46184
  • 22 دی 1400 - 14:30
۸۰ درصد قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور میشود /آذربایجان شرقی  قاچاق خیزی نیست اما  در مسیر قاچاق قرار دارد
یاز اکو - رییس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان شرقی گفت: قسمتی از قاچاق از مبادی غیررسمی مانند جاسازی و ۸۰ درصد قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، قاسم دهقانی امروز صبح در جمع خبرنگاران بیان کرد: اولین جلسه تعامل‌ و نشست خبری در حوزه امنیت اجتماعی استان است و پلیس امنیت اقتصادی پلیسی نوپایی است که به دو سالگی هم نرسیده است.

وی ادامه داد: این پلیس بنا به دستور صریح مقام معظم رهبری در راستای ورود پلیس امنیت به حوزه گمرک صادر شده است.

دهقان گفت: گزارشی که در سال ۹۷ به حضرت اقا صادر شد بیش از ۸۰ درصد قاچاق از مبادی رسمی انجام می شود. بنا به همین موضوع حضرت اقا دستور تشکیل پلیس امنیت اقتصادی را صادر کردند.

رییس پلیس امنیت اقتصادی گفت: اقدامات اولیه نیروهای مسلح است پلیسی تحت عنوان امنیت استان هم قاچاق کشور و جرایم اقتصادی صادر شد.

وی افزود: در استان ما سال ۹۹ توسط ناجا ناجر شد و اقدام به شناسایی پرسنل قاچاق برای تشکیل این پلیس شد.

سرهنگ دهقان بیان کرد: پلیس اقتصادی استان در دو حوزه جرایم اقتصادی و مقابله با قاچاق کالا و ارز فعالیت می کند.

 وی بیان کرد: اهمیت قاچاق بر هیچ کس پوشیده نیست.

سرهنگ دهقان در خصوص اقدامات این پلیس نوپا بیان کرد: طی دو سال گذشته اتفاقات خوبی انجام شده و برکت این پلیس را در استان‌ و کشور شاهد هستیم.

این مقام مسئول گفت: متاسفانه امروز بیشتر تمرکزها و نگاه ها در حوزه قاچاق کالا در اقدامات نیروی انتظامی و کشفیاتی که در جاده ها اتفاق می افتد است.

سرهنگ دهقانی بیان کرد: به هر میزان که در حوزه‌ی پیشگیری از قاچاق هزینه کنیم، شاهد نتایج موثر آن در جامعه خواهیم بود و  ضرر و زیان کمتری خواهیم دید اما متاسفانه امروزه تمامی بستر این اقدامات تقریباً به نیروی انتظامی محول شده است.

قاچاق موبایل تقریبا به صفر رسیده است

وی ادامه داد: موضوع قاچاق موبایل و گوشی های همراه، در سالیان نه چندان دور یکی از دغدفه ها در سطح کشور و استان‌ بود که بدون اینکه هزینه‌ی بسیاری در این حوزه صرف شود با آغاز رجیستری گوشی‌های همراه از طریق اداره‌ی مخابرات تقریباً قاچاق این حوزه به صفر رسید. 

وی با اشاره به اقداماتی‌ که در حوزه قاچاق استان طی ۹ ماهه سال جاری اتفاق  افتاده است گفت: ۱۳۶۰ پرونده به ارزش ریالی ۲۰۰ میلیارد تومان تشکیل شده است که ۸۷ درصد افزایش کشفیات داشتیم.

دهقان گفت: در بحث خودروهای شوتی که یکی از ابزارهای مهم قاچاقچیان است، ۷۶۷ دستگاه خودرو کشف و ضبط شد که اکنون در پارکینگ نیروی انتظامی نگهداری می‌شوند.

وی گفت: ۱۵ درصد در دستگیری تعداد افراد قاچاقچی کالا، نسبت به سال گذشته افزایش داشته ایم.

دهقان گفت: پلیس امنیت اقتصادی با ورود به پرونده های ملی، استانی و سازمان یافته، اقدام جدی جهت مبارزه واقعی با افراد سازماندهی شده دارد.

وی در خصوص پرونده های بالای یکصد میلیون تومان بیان کرد: افزایش کشف ۷۱ درصد پرونده های بالای یکصد میلیون تومانی نسبت به نه ماه سال گذشته، همچنین ۴۴ فقره در نه ماه گذشته بالای پنج میلیارد ریالی پرونده داشته ایم.

وی افزود: در حوزه جرایم اقتصادی ۵۲۰ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده است.

بیشترین پرونده تشکیل شده قاچاق در بخش دارو، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی بوده

وی در خصوص پرونده هایی که به صورت سازمان یافته و باندی عمل می کردند گفت: ۷ باند فعال، مجرمین فعال حوزه قاچاق و ارز را دستگیر کرده ایم.

وی بیان کرد: طی این مدت یک هزار و ۴۶۵ نفر در این حوزه دستگیر شدند که بیشترین پرونده های تشکیل شده در بخش دارو، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی بوده است.

سرهنگ دهقانی با بیان اینکه در حوزه‌ی دستگاه‌های رمز ارز متاسفانه اطلاع‌رسانی کاملی انجام نشده است، گفت: تا به امروز هیچ دستگاه رمز ارز باندی وارد کشور نشده است و تمامی دستگاه‌های موجود به صورت غیرقانونی ‌و قاچاق وارد شده‌اند که دو پرونده در این زمینه ایجاد می‌شود؛ پرونده‌ی قاچاق و سرقت برق چراکه ۹۹.۵ درصد این دستگاه‌ها از برق قانونی استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: برای انجام قانونی این موضوع طبق هماهنگی‌های انجام شده، فرجه‌ای ۴۵ روزه به این افراد داده شد تا دستگاه‌های خود را ثبت کرده و مراحل قانونی آن را سیر کنند تا بتوانند برابر شرایط و ضوابط پیش‌بینی شده فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

وی بیان کرد: بر اساس این ضوابط افراد در هر مکانی اجازه‌ی استفاده از این دستگاه‌ها را ندارند و طبق تصمیم سازمان صمت، شهرک‌های صنعتی و مناطق آزاد برای استفاده از این دستگاه‌ها در نظر گرفته شد تا خطری برای برق شهری نداشته باشد همچنین این افراد باید عوارض گمرکی خود را نیز پرداخت کنند تا بدون هیچ دغدغه‌ای اقدامات خود را انجام دهند. 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان‌شرقی همچنین خاطرنشان کرد: طی ۹ ماه سال جاری ۴ هزار و ۸۶۳ دستگاه استخراج رمز ارز در استان کشف شد که ارزش مالی آن برابر ۶۲ میلیارد ریال بود.

سرهنگ دهقان ادامه داد: اگر دستگاه استخراج ارزی کشف شود اولین اقدام تشکیل پرونده قاچاق است و سپس اداره برق به لحاظ سرقت برق پرونده تشکیل میدهد.

وی در خصوص نحوه قاچاق از گمرک تصریح کرد: دادن اطلاعات نادرست برای مامور گمرک و شیوه بعدی کم اظهاری میزان و‌اردات و قطعاتی که از خارج وارد میشود.

سرهنگ دهقان در خصوص آمار نه ماهه سال جاری مربوط به پروندها های اخلال، پولشویی، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، فرار مالیاتی، زمین خو‌اری و احتکار گفت: مجموع این پرونده ها ۲۴۲ پرونده است که از جمله پروندهای مهم نه ماهه سال جاری می باشند.

وی گفت: طی سال جاری ۱۷ فقره پرونده‌ی اخلال در نظام اقتصادی، ۱۱ فقره تسهیلات غیر مجاز بانکی، پنج فقره اختلاس، ۱۰ فقره تبانی معاملات دولتی، ۳۰ فقره فرار مالیاتی، هفت فقره زمین خواری، ۴۲ فقره احتکار اقلام و لوازم اساسی در استان داشتیم که مجموع پرونده‌ها به ۲۴۲ مورد رسیده و برابر با ۵۲۰ میلیارد تومان است.

استقرار پلیس گمرک در منطقه‌ی آزاد تجاری ارس

وی با اشاره به تشکیل پلیس گمرک در منطقه‌ی آزاد تجاری ارس گفت: یکی از ماموریت‌هایی که برای ما تعریف شده بود، تعامل و همکاری نزدیک با گمرک جلفا و پایانه‌ی مرزی نوردوز بود چراکه شیوه و شگردهایی که برای قاچاق کالا از این مناطق استفاده می‌شود بسیار زیاد است بنابراین در منطقه آزاد تجاری ارس پلیس گمرک را مستقر کردیم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: کشف قاچاق نیازمند هوشمندسازی و استفاده از تجهیزات پیشرفته‌ی آشکارسازی از جمله دستگاه‌های «X-RAY» است که نمونه‌هایی از آن نیز در کشور ما تولید می‌شود.

وی خاطر نشان شد: درخواستی از‌ مردم داریم در مورد‌ قاچاق و دوم در مورد احتکار، یکی از مولفه های کالای قاچاق مردم هستند. اگر مردم به این باور برسند که این کالای قاچاقی‌که استفاده میکنم باعث بیکاری ده نفر جوان میشود مطمئن هستم دنبال کالای قاچاق نمیروند.

لازم به ذکر است در استان ما پرونده های فرا ملی وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=46184

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});