• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

صف مردم برای خرید روغن نباتی جامد در تبریز/ روغن داریم حلب نداریم

  • کد خبر : 4640
  • 02 اسفند 1399 - 12:00
صف مردم برای خرید روغن نباتی جامد در تبریز/ روغن داریم حلب نداریم
یاز اکو - نبود حلب، دست تولید کنندگان روغن خوراکی را کوتاه‌تر کرده است و از این رو صف‌های طولانی را برای تأمین مایحتاج مردم به راه انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، روغن نباتی کمیاب شد؛ چند صباحی است که کمبود روغن نباتی بخصوص نیمه جامد در بازار، صف‌هایی پر از ازدحام جمعیت را در مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها به راه انداخته است.

صف‌هایی که مردم ناچارند به خاطر تأمین نیازهای اساسی خود با کرونا همراه شده و ساعت‌ها به امید گرفتن یک حلب روغن نباتی در این صف‌ها حضور داشته باشند؛ این روزها نگرانی مردم از کمبود کالاهای اساسی از صف‌های متنوعی پیداست که هر روز در فضاهای مجازی دست به دست می‌چرخد.

پشت پرده کمبود برخی از اقلام اساسی خانوارها چیست و چرا باید برای تهیه آنها یک صف طولانی در شهر به راه افتد؟ این سؤالی است که ورد زبان تک تک افرادی است که برای اینکه شرمنده خانواده خود نباشند خطر شیوع ویروس کرونا را بر جان خریده و در این صف‌ها حضور می‌یابند.

اگر شانس بیاوری موفق به خرید یک حلب روغن می‌شوی

یکی از شهروندان تبریزی می‌گوید اگر شانس بیاورید موفق به خرید یک حلب روغن نباتی خواهید شد در غیر این صورت باید میان انبوهی از جمعیت در انتظار بمانید.

تقی مونسی ادامه داد: قدری عجیب است که در این دوره و زمانه برای تهیه برخی از کالاهای اساسی خود باید با وجود خطر شیوع ویروس کرونا ساعت‌ها در صف بمانیم.

وی گفت: به نظرم باید یک نظارت دقیق و همیشگی از سوی مسئولان ذی ربط در بازار وجود داشته باشد زیرا فروش یک حلب روغن نباتی با قیمتی متفاوت از قیمت درج شده بر روی آن اقدام منصفانه‌ای نیست و گویا برخی از افراد از این کمبود و فروش آن سو استفاده می‌کنند.

مونسی افزود: مردم در مقابل آشفتگی ناشی از کمبود روغن نباتی، چاره‌ای به جز تهیه آن با هزار مصیبت ندارند و این نیازمند یک بررسی همه جانبه است.

با چرخی در اغلب فروشگاه‌های زنجیره‌ای جای خالی روغن نباتی به چشم می‌خورد؛ خبری از روغن جامد نیست که نیست اما روغن مایع به صورت محدود وجود دارد.

مشتری دست خالی برمی‌گردد

یکی از صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کلانشهر تبریز به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر روغن خوراکی جامد نداریم و در طول روز وقتی مشتری به نیت خرید یک حلب روغن به مغازه می‌آید دست خالی برمی‌گردد.

وی افزود: خریداران روغن نباتی نسبت به روغن مایع بیشتر است و اکنون کمبود اساسی‌ترین نیاز مردم، مشکلی بر مشکلات معیشتی آنها اضافه کرده است؛ چاره این مشکلات کوتاه کردن دست دلالان و نظارت جدی‌تر مسئولان است.

محدودیت تولید و توزیع روغن جامد در سطح استان

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر کمبود روغن حلبی در بازار وجود دارد اما روغن مایع به وفور در تمام شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی و تبریز در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته است.

یوسف پایدار با اشاره به کمبود روغن نباتی حلبی و مشکلات کارخانه‌ها برای بسته بندی افزود: تولیدکنندگان روغن نباتی حلبی به دلیل افزایش قیمت ورق و آهن آلات برای تهیه حلب دچار مشکلاتی هستند که البته این مشکل تنها شامل استان ما نمی‌شود بلکه این کمبود در تمام استان‌ها قابل مشاهده است.

وی با تأکید به عدم وجود مشکل در تهیه و توزیع روغن‌های مایع در سطح استان به خبرنگار مهر گفت: به دلیل مشکلاتی در خط تولید و بسته بندی روغن‌های جامد در تمام استان‌ها با محدودیت تولید و توزیع روبرو هستیم.

پایدار افزود: با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی به عنوان قطب شیرینی و شکلات در کل کشور نام گرفته، طی ماه‌های گذشته کمبودی به دلیل افزایش میزان روغن مصرفی در واحدهای صنفی و صنعتی وجود داشت اما بر اساس تمهیدات صورت گرفته روغن مورد نیاز خارج از نوبت و سهمیه استانی برای رفع این مشکل در اختیار این واحدها قرار گرفت.

مشکلات به وجود آمده در خط تولیدی روغن‌های جامد

به گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، هیچ گونه کمبودی در روغن مایع در مرکز استان و شهرستان‌ها وجود ندارد.

وی در دسترس بودن تمام عوامل مورد نیاز از جمله ماشین آلات و مواد اولیه را برای تولید ضروری دانسته و افزود: در روزهای گذشته دپوی روغن خام در بندر به دلیل خلأهای ایجاد شده و مشکلات ارزی وجود داشت که با هماهنگی‌های صورت گرفته تصمیم بر این شد تا بدون تشریفات از مرز ترخیص شوند.

پایدار با اشاره به افزایش قیمت ورق برای تهیه حلب به خبرنگار مهر گفت: مشکلات در خط تولید روغن جامد است و از سویی توزیع انبوه روغن مایع در سطح بازار انجام گرفته است.

وجود یک واحد تولیدی روغن خوراکی در استان آذربایجان شرقی

وی افزود: در استان ما تنها یک واحد تولیدی روغن وجود دارد که لیست توزیع روزانه توسط بازرسان، کنترل شده و تحت نظارت سازمان، توزیع آن در سطح استان صورت می‌گیرد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی بیان کرد: در کل کشور ۲۱ استان تولید کننده واحدهای روغن خوراکی هستند که در این میان ۳۸ واحد تولیدی به صورت فعال و نیمه فعال در امر تولید روغن خوراکی فعالیت دارند.

پایدار ادامه داد: برخی از دلالان و واسطه گران با خرید روغن در خارج از شبکه توزیع و تولید دست به دپوی کالا در انبار می‌زنند و قطعاً به هنگام ارائه گزارش‌هایی در این زمینه با محتکران برخورد خواهد شد.

نقش دلالان در کمبود روغن‌های خوراکی جامد

وی در رابطه با گران فروشی روغن‌های حلبی پاسخ داد: تنها عامل این اقدام خرید و فروش خارج از شبکه است و این در حالی است که اگر فرآیند تولید تا توزیع به درستی انجام گیرد این گران فروشی صورت نخواهد پذیرفت بدین گونه که تعدادی از دلالان در قالب احتکار از سایر کانال‌ها اقدام به افزایش قیمت خودسرانه روغن‌های حلبی کرده و حتی برخی از مغازه داران که خارج از شبکه توزیع به تهیه روغن‌های خوراکی اقدام کرده با در نظر گرفتن سودی برای خود اقدام به گران فروشی می‌کند.

پایدار یادآور شد: به دلیل سیاستی که در بازار توسط تنظیم بازار اتخاذ شده است با وجود کمبود روغن جامد، مشکلی در تهیه روغن مایع در سطح استان وجود ندارد.

قیمت خرید با قیمت درج شده متفاوت است

یکی دیگر از شهروندان تبریزی گفت: چندین بار به دلیل عدم خرید روغن نباتی و عدم حضور در صف‌های طولانی مجبور به خرید روغن نباتی از سوپر مارکت محله شده‌ام اما تعجب اینجاست که قیمت خریداری شده دو برابر قیمت درج شده بر روی روغن بود.

قدرتی افزود: اگر مشکل، کمبود روغن است مسئولان باید نظارت کافی داشته باشند و در این صورت باید فکری اساسی اندیشیده شود چرا که شأن یک ایرانی بیشتر از آن است که در یک صف طولانی ساعت‌ها منتظر بمانند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=4640

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});