• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
12

نحوه تهیه پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

  • کد خبر : 4724
  • 03 اسفند 1399 - 8:45
نحوه تهیه پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد
یاز اکو - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی از ثبت شیوه تهیه پنیر لیقوان به عنوان یکی از نمادهای مهم و اصلی لبنی آذربایجان، در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، احمد حمزه زاده روز شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: این محصول از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری غذا در آذربایجان شرقی و کشور محسوب می شود که حاصل زحمات نسل‌های متمادی از مردم خوش ذوق روستای لیقوان است و طبق گفته‌ گذشتگان، تولید پنیر بیش از صدها سال قبل بین مردم منطقه رایج بوده و به همین خاطر می‌توان پنیر لیقوان را یکی از بهترین پنیرهای ایران و جهان دانست که از شیر گوسفند نژاد «قزل» به دست آمده است.

وی خاطرنشان کرد: پنیر لیقوان از جمله پنیرهای مشهور و منحصربه ‌فرد جهان است که به سبب اینکه از شیر حیوانات پرورش یافته در دامنه سهند تولید می‌شود، به لحاظ مرغوبیت، کیفیت، عطر و طعم خوب در سطح عالی قرار دارد.

حمزه زاده گفت: این اداره‌کل از سال گذشته در حال طی فرآیند ثبت پرونده پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی بود که با پیگیری مستمر معاونت میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی شیوه تهیه پنیر لیقوان به عنوان یکی از آثار ناملموس استان در جلسه اخیر شورای ثبت ملی آثار، در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

پنیر لیقوان، مشهورترین پنیر سنتی آذربایجان است که در سراسر جهان به عنوان پنیر سفید آذربایجانی شناخته می‌شود؛  این پنیر شبه‌نرم بین سه تا دوازده ماه در آب‌نمک نگه داشته می‌شود تا برسد.

این پنیر در روستای «لیقوان» واقع در دامنه شمالی سهند از توابع شهر تبریز ایران تهیه می‌شود؛  تخمین زده می‌شود بیش از ۲۰۰ تولید کننده پنیر و ۶۵ هزار راس گوسفند که اغلب از نوع  «قیزیل» هستند، در این روستا و روستاهای مجاور وجود داشته باشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=4724

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});