• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
11
برنامه‌های یونسکو برای گرامیداشت روز جهانی زبان مادری

زبان‌های مادری، ابزار صلح‌اند

  • کد خبر : 4760
  • 03 اسفند 1399 - 10:29
زبان‌های مادری، ابزار صلح‌اند
یاز اکو - ۲۱ فوریه روز جهانی زبان مادری است و شعار امسال یونسکو "زبان‌های بدون مرز" است. در نامه‌ی سرگشاده، آدری آزولای مدیر کل یونسکو بیان می‌کند: "زبان‌های مادری با نزدیک کردن سخنرانان آنها به یکدیگر اجازه می‌دهند تا آنها در یک زمینه‌ی مشترک شکوفا شوند که منجر به اجتماعی شدن انسان‌ها، نوآوری و تخیل می‌شود. زبان‌های مادری، تنوع فرهنگی را زنده کرده و به عنوان ابزار صلح عمل می‌کنند.

به گزارش واحد ترجمه‌ی پایگاه خبری یاز اکو، نمایندگی‌های سازمان یونسکو در کشورهای مختلف جهان، برنامه‌هایی را برای بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نظر گرفته‌اند. یونسکو یک رویداد یک روزه را در مقر خود در پاریس برگزار می‌کند که شامل یک مبحث با محوریت زبان‌های مرزی، برگزاری نمایشگاه فرهنگی و یک میزگرد در مورد کیسوائلی باشد. شرکت‌کنندگان در این برنامه‌ی یک روزه همچنین این فرصت را خواهند داشت که “غذای قاره‌های مختلف” را از نزدیک‌ چشیده و در یک نمایش فیلم شرکت کنند.

موزه‌ی ملی تاریخ طبیعی واشنگتن، میزبان جشنواره‌ی فیلم زبان مادری خواهد بود، یک رویداد چهار روزه شامل نمایش بیش از ۲۰ فیلم با محوریت زبان‌های بومی و در معرض خطر و اجرای یک گروه طبل محلی بین قبیله‌ای.

روز جهانی زبان مادری اولین بار توسط بنگلادش یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد پیشنهاد شد که در سال ۱۹۹۹ در نشست عمومی یونسکو تصویب شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=4760

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});