• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
18
رئیس اتحادیه‌ی فروشندگان فرش دستباف تبریز در گفتگو با یاز اکو مطرح کرد:

احداث شهرک فرش به وسعت ۱۵۰ هزار متر در تبریز

  • کد خبر : 4812
  • 03 اسفند 1399 - 13:45
احداث شهرک فرش به وسعت ۱۵۰ هزار متر در تبریز
یاز اکو - رئیس اتحادیه‌ی فروشندگان فرش دستباف تبریز گفت: فرش دستباف تبریز و ایران که در سال‌های نه چندان دور، جایگاه ویژه‌ای در صادرات غیرنفتی کشور داشت، اکنون با کاهش بیش از ۹۵ درصدی حال خوبی ندارد.

احد عظیم‌زاده رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، اظهار داشت: در بررسی میزان صادرات فرش دستباف ایران و به‌خصوص فرش تبریز به وضوح می‌توان رکود این حوزه را لمس کرد که بخشی از آن متوجه تولیدکنندگان و بخش اعظم آن متوجه عدم حمایت مسئولان از این هنر-صنعت است.

اشتغال ۲۵۰ هزار در آذربایجان‌شرقی در صنعت فرش

عظیم‌زاده با تاکید بر اینکه بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر در استان در بخش‌های مختلف تولید و فروش فرش دستباف مشغول هستند، افزود: فرش را با عدم شناخت کافی از بازارهای جهانی و نیز عدم سلیقه‌یابی مورد بی‌مهری قرار داده‌ایم. برای مثال بعضی از طرح‌ها هستند که بیش از ۴۰ سال است که بدون تغییر بافته شده و ارائه می‌گردد، ولی بدون توجه به بازار و سلیقه تولید می‌شود.

صادرکننده و کارآفرین برتر کشور ضمن اشاره به نحوه‌ی صادرات فرش گفت: ما به بیش از ۶۰ کشور جهان صادرات فرش داشته و تمام سلایق بازارهای هدف را پس از مطالعات میدانی به دست آورده و این تجربیات را در اختیار تمام صادرکنندگان و حتی تولیدکنندگان خواهیم گذاشت. تولیدکننده باید بداند، تقاضای من صادرکننده چه طرح و چه رنگی است تا بتواند با تعامل دوسویه با صادرکننده، تولیداتی را عرضه نماید که مورد توجه و خواست بازار هدف است.

فرش ایرانی، گرفتار در تار و پود سنت‌گرایی

وی ادامه داد: فرش‌های مناطق مختلف جهان متفاوت است؛ برای مثال سلیقه‌ی کشور ژاپن با سلیقه‌ی کشورهای عربی یکی نبوده و هر کدام جنس و طرح خاصی را می‌طلبد. کشورهای آمریکا و اروپا و… سلایق متفاوتی دارند، بنابراین شناخت بازار هدف و تولید بر حسب نیاز، مشتری رکن اصلی رونق صادرات هست.

رئیس اتحادیه‌ی فروشندگان فرش دستباف تبریز با اشاره به مقوله‌ی نیازسنجی در بازار فرش اضافه کرد: در این دوره‌ی چهار ساله قصد داریم تحولاتی را با کمک اعضا و هیئت مدیره‌ی منتخب به مورد اجرا گذاریم و در اولین مرحله تغییر ساعات کاری بازار و پیگیری‌های لازم در جهت رفع موانع تولید و فروش فرش دستباف تبریز از طریق مراجع و سازمان‌هایی ذی‌ربط دولتی خواهد بود.

عظیم‌زاده یادآور شد: با توجه به اینکه آوازه‌ی فرش تبریز جهانی بوده و این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری و توریستی بالقوه باشد، از این‌رو می‌توانیم در بحث جذب گردشگر و رونق فروش فرش دستباف تبریز اقدامات خوبی با استفاده از ظرفیت‌های موجود به انجام برسانیم.

احداث شهرک فرش در ۱۵۰ هزار متر مربع

وی ادامه داد: در نظر داریم، شهرک فرش تبریز را با بیش از یکصد و پنجاه هزار متر مربع در تبریز احداث کنیم که در آن هم جاذبه‌های گردشگری به نمایش گذاشته شود و هم تولید صفر تا صد فرش دستباف به نمایش گذاشته شود تا خریدار بداند اگر فرش تبریز قیمت بالایی دارد، دلیلش چیست ؟

عظیم‌زاده افزود: اگر مسئولان حمایت کنند، موزه‌ی دائمی فرش تبریز را راه‌اندازی خواهیم کرد که در آن بیش از ۲۰۰ تخته فرش را به نمایش خواهیم گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: فرش تبریز به عنوان نماد فرهنگی خطه‌ی آذربایجان باید جایگاه اصلی خود را بازیابد، از این رو تمام تلاش ما در اتحادیه در جهت رونق و نوآوری در تولید و صادرات خواهد بود.

رئیس اتحادیه‌ی فروشندگان فرش دستباف تبریز با توجه به لزوم بازنگری در طرح‌ها و عدم کپی کردن طرح‌ها متذکر شد: طرح‌ها و نقشه‌هایی که در تبریز بافته می‌شوند، باید مورد بازنگری قرار گیرند بر همین اساس در نظر داریم جلسات مستمری با اساتید طراحان فرش تبریز داشته باشیم و با تبیین سلایق بازار به طراحان بتوانیم با طرح‌های جدید محصولی جدید و نوآورانه روانه بازار‌های جهانی نماییم.

بافت فرش ۲ هزار متری

عظیم‌زاده با اشاره به اینکه فرش‌های متراژ بالا طرح و ایده‌ی خودش هست، افزود: برای اولین بار، فرش ۲ هزار متری در تبریز با سفارش و ایده‌ی خودم بافته شد و از جایی سفارش نگرفتم و در حال حاضر این فرش در انبار من موجود است.

وی اضافه کرد: بافت فرش دو هزار متری متشکل از ۲ قطعه‌ی ۶۰۰ متری و ۲ قطعه‌ی ۴۰۰ متری در هفت سال بافته شده و طراحی و رنگرزی آن یک سال به طول انجامیده و ۲۳۰ نفر در هفت سال به صورت دو شیفت کار کرده‌اند.

عظیم‌زاده با اشاره به افزایش قیمت‌ها و تاثیر آن در تولید و فروش فرش دستباف گفت: فرش دستباف نسبت به سایر اجناس و اقلام افزایش قیمت آنچنانی نداشته و به نظر می‌رسد بعد از عید نوروز و زمزمه‌هایی که برای گشایش در صادرات به گوش می‌رسد افزایش مناسبی داشته باشد که البته برای بافندگان و تولیدکنندگان خبر بسیار خوبی است.

عظیم‌زاده در پایان این گفتگو در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد شما می‌خواهید در کارزار انتخاباتی شورای شهر تبریز شرکت کنید، تصریح کرد: بنده تاجر هستم و یک فرد سیاسی نیستم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=4812

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});