به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح شمارش نهایی آرا نشان داد که تقریباً ۵۷ درصد از رای دهندگان و ۱۶ کانتون از ۲۶ کانتون سوئیس از ممنوعیت تقریباً کلی تبلیغات دخانیات حمایت کردند.
استفانی دی بوربا از تیم مقابله با سرطان سویس به خبرگزاری فرانسه (AFP) گفت: “ما بسیار خوشحالیم. مردم فهمیدند که سلامتی مهمتر از منافع اقتصادی است.”
سوئیس در محدود کردن تبلیغات دخانیات از اکثر کشورهای ثروتمند عقب تر است – وضعیتی که به طور گسترده به دلیل لابی های سنگین توسط برخی از بزرگترین شرکت های دخانیات جهان که مقر آنها در این کشور قرار دارد بوجود امده است.
در حال حاضر، بیشتر تبلیغات دخانیات در سطح ملی قانونی است، به جز تبلیغات در تلویزیون و رادیو، و تبلیغاتی که به طور خاص خردسالان را هدف قرار می دهند.
برخی از کانتونهای سوئیس قوانین منطقهای سختگیرانهتری را تعریف کردهاند و قانون ملی جدیدی در راه است، اما مبارزانی که این موضوع را تحت سیستم دموکراسی مستقیم سوئیس به رأیگیری وادار کردند، خواستار قوانین بسیار سختتر شدند.
“نیمی از کاربران را می کشد”
مخالفان این ابتکار، که شامل دولت و پارلمان سوئیس می شود، استدلال کرده بودند که این طرح بیش از حد جدی و سخت گیرانه است.
فیلیپ بائر، یک قانونگذار از حزب راستگرای لیبرال هشدار داد: “امروز ما در مورد سیگار صحبت می کنیم، اما به زودی در مورد الکل و گوشت صحبت خواهیم کرد.”
سخنگوی بخش سوئیس PMI با انتقاد از نتیجه روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یک شیب لغزنده از نظر آزادی فردی است.
او هنگام تدوین پیشنویس این تصمیم به قانون، از پارلمان خواست تا این کار را با «اعتدال و تدبیر» انجام دهد و اطمینان حاصل کند که تبلیغاتی که برای بزرگسالان انجام میشود قانونی باقی میماند.
ممنوعیت کامل تبلیغات محصولات قانونی مغایر با آزادی تجارت و صنعت مندرج در قانون اساسی است.
ژان پل حمیر، که ریاست یک مرکز پیشگیری از اعتیاد در ژنو را بر عهده دارد، پیروزی روز یکشنبه را “گامی بسیار مهم” در مبارزه با مصرف دخانیات ستود و استدلالهای این صنعت را به صراحت رد کرد.
وی با اشاره به اینکه مصرف دخانیات وابستگی شدید ایجاد می کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این مسئله آزادی نیست… این یک توهم آزادی است.