به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از سنا، یک کارشناس ارشد حوزه کسب و کار در گفتوگو گفت: برای آنکه بنگاهها و کسب و کارهای نو پا و کوچک در شرایط سخت اقتصادی تابآوری لازم را برای عبور از بحران داشته باشند چهار توصیه به آنها میشود. نخست آنکه، باید هزینههای خود را کنترل و مو را از ماست بیرون کشیده و با دقت بیشتری هزینههای خود را انجام دهند و نکته دوم جذب اعتبار مالی برای این کسب و کارها است که میتوانند از بانکها و دولت کمک دریافت کنند.از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی دچار آسیب نشده و بازار را متلاطم نکنند، باید تابآوری کسب و کارها در این شرایط افزایش پیدا کند.
مجتبی برقبانی گفت: مهمترین نکته تجدید نظر در بازاریابی است. کنترل هزینههای بازاریابی نیز نکته دیگری در این خصوص است که بتوانند بازده بهتری کسب و روی مشتریان وفادار خود تکیه کنند.
او معتقد است: تبلیغات و برندینگ در قبال رقبا نکته مهم پایانی است که میتواند از لحاظ روانی یک کسب و کار را پیش ببرد. اما برخی در این شرایط توقف میکنند در حالیکه در این شرایط باید از فرصتها استفاده و ابتکار عمل به خرج داد. به طوریکه در خرید مواد اولیه تغییر رویه داشته و به جای تولید محور بودن، باید سفارش محور باشند به عبارتی پیش از آنکه تولید کنند باید به فکر فروش باشند. و به عبارتی قبل از تولید، محصول خود را فروخته باشند.
وی در ادامه درباره مهمترین مشکلی که تورم برای کسب و کارها ایجاد میکند، اظهار کرد: در برخی از مواقع نرخ بازدهی طرحها بسیار بالا محاسبه میشود و حتی با وجود داشتن سود ۶۰ تا ۷۰ درصد باز هم سرمایهگذاران رغبت چندانی به سرمایهگذاری نداشته و به دنبال بازدهی بیشتر از طرح ها هستند.
این کارشناس ارشد حوزه کسب و کار خاطر نشان کرد: همین موضوع موجب میشود سرمایه به سمت کسب و کارها هدایت نشود و بیشتر به سمت کارهایی مثل خرید ملک روانه شوند. فعالیتهای دانش بنیان، به سرمایه و زمان زیادی نیاز دارد تا به بازدهی مطلوب برسد و این موضوع مشکل بزرگی برای کسب و کارها به حساب میآید.