• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5
رئیس انجمن دیابت آذربایجان شرقی عنوان کرد:

کمبود انسولین نداریم، بلکه نبود انسولین داریم

  • کد خبر : 5224
  • 06 اسفند 1399 - 14:30
کمبود انسولین نداریم، بلکه نبود انسولین داریم
یاز اکو - رئیس انجمن دیابت آذربایجان شرقی گفت: بزرگترین مشکل انجمن ها عدم شناخت آنان از سوی جامعه است، در صورتی که انجمن ها بازوی توانمند دولت محسوب می شوند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از نصر، محمد هاشمی، ۸۰ درصد فعالیت های این انجمن را آموزشی عنوان کرد و اظهار داشت: انجمن حمایت از بیماران دیابتی آذربایجان شرقی از سال ۱۳۸۲، فعالیت خود را تحت مدیریت هیئت امنایی که اکثریت آنان را پزشکان فوق تخصص تشکیل می دهند، آغاز کرده است.
وی افزود: به اعتقاد بنده، بالغ بر ۸۰ درصد دیابت با آموزش قابل کنترل است و در همین راستا هفته ای یک بار برای اعضای انجمن کلاس آموزشی برگزار و نیز ماهانه همایشی عمومی در این مجموعه برگزار می شود؛ همچنین به منظور افزایش آگاهی بیماران، این انجمن اقدام به برگزاری اردوهای تفریحی، ورزشی و آموزشی می کند که در این اردو تمام بیماران مبتلا به دیابت می توانند هرگونه سوال تخصصی خود را از پزشک مربوطه که در اردو حضور دارند، بپرسد.

هاشمی با تاکید بر این که علت بالای ۹۰ درصد عوارض بیماران دیابتی ناشی از عدم آموزش است، افزود: اگر بیمار از این که چگونه و چه موقع از داروها استفاده کند و همچنین نحوه صحیح مصرف آن ها کند، آگاه باشد؛ علاوه بر پایین آمدن هزینه سرانه درمان، عوارض دیابت نیز برای بیماران کم تر خواهد شد؛ و همچنین با آموزش صحیح، بیماران دیابتی می توانند سالم تر و سرحال تر از سایر افراد جامعه به زندگی خود ادامه دهند.

رئیس انجمن دیابت آذربایجان شرقی در ادامه به سایر فعالیت های این مرکز اشاره کرد و افزود: معمولا برای آن دسته از اعضای انجمن که هیچ گونه امکانات مالی ندارند و در مضیقه به سر می برند، از طرف انجمن، ماهانه هم به صورت نقدی و هم با تهیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز، تحت حمایت قرار می گیرند.

وی با بیان این که کلیه خدمات ارائه شده به بیماران دیابتی عزیز در این انجمن رایگان است، ادامه داد: علی رغم این که انجمن به هیچ عنوان نه از طرف دولت و نه از طرف مردم عزیز مورد حمایت قرار نمی گیرد، اما از زمان شیوع ویروس کرونا در جامعه تا این لحظه، بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان به اعضای نیازمند این انجمن کمک رسانی کرده ایم.

هاشمی اما بزرگترین مشکل انجمن را عدم شناخت آن از سوی جامعه دانست و خاطرنشان کرد:  بزرگترین مشکل انجمن ها عدم شناخت آن ها از سوی جامعه است، در صورتی که انجمن ها بازوی توانمند دولت محسوب می شوند. به عنوان مثال با وجود این که انجمن دیابت استان بالغ بر ۲۵ هزار نفر عضو دارد، اما این انجمن حتی آمادگی ارائه خدمات به ۲۵۰ هزار بیمار را نیز دارد، ولی به دلیل عدم شناخت جامعه، شناسایی بیماران برای ما سخت است.

کمبود انسولین نداریم، بلکه نبود انسولین داریم
رئیس انجمن دیابت آذربایجان شرقی، با بیان این که در زمان حال، متاسفانه در جامعه کمبود انسولین نداریم، بلکه نبود انسولین داریم، تصریح کرد: انسولین امید به زندگی بیماران دیابتی است و برای آنان حکم اکسیژن را دارد؛ تا آن اندازه که اساسی تر و مهم تر از انسولیتن در زندگی یک بیمار دیابتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: با آن که می گویند سهم هر بیمار دیابتی را هز ماه به وی می دهیم، اما متاسفانه بعد از تجویز پزشک، بیماران تا یک ماه هم دنبال انسولین می گردند ولی نمی توانند پیدا کنند؛ الان متاسفانه بیمارستان ها پر شده است از بیماران دیابتی که با قند خون بالای ۵۰۰ میلی گرم در دسی لیتر (میان نرمال آن در حالت ناشتا برای هر فرد سالم ۷۰ میلی گگرم در هر دسی لیتر است) مراجعه می نمایند.

هاشمی افزود: حتی در این انجمن بیمارانی داریم که ساعت سه نصف شب تماس می گیرند و به خاطر پیدا نکردن انسولین مورد نیاز خود در سطح شهر و به دنبال آن بالا رفتن قند خونشان، از انجمن درخواست کمک و تامین انسولین مورد نیاز خود را می نمایند.

رئیس انجمن دیابت استان اما در ادامه به انسولین های تولید شده در داخل کشور اشاره کرد و اذعان داشت: با این که در داخل کشور نیز انسولین تولید می شود و در شرایطی می تواند نیاز بیمار را برطرف نماید، اما به دلایل نامعلوم پزشکان از تجویز آن در نسخه های خود خودداری می کنند و به تبع آن نیز داروخانه ها به دلیل عدم فروش، رغبتی به خرید انسولین ایرانی نشان نمی دهند و اگر کل تبریز را بگردی انسولین ایرانی شاید نهایتا تنها در پنج داروخانه موجود باشد، والسلام.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=5224

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});