• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
10
گزارشی از فعالیت‌های جمعیت خیریه‌ی نوبر تبریز

تامین دارو، تهیه‌ی جهیزیه و سرپرستی ایتام/ ساخت ۵ بیمارستان و یک مجتمع مسکونی ۹۶ واحدی

  • کد خبر : 5344
  • 07 اسفند 1399 - 13:13
تامین دارو، تهیه‌ی جهیزیه و سرپرستی ایتام/ ساخت ۵ بیمارستان و یک مجتمع مسکونی ۹۶ واحدی
یاز اکو – مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره‌ی جمعیت خیریه‌ی نوبر با بیان اینکه سعی کرده‌ایم در رسیدگی به مسایل مردم هیچگونه تبعیضی قائل نشویم و نامه‌‌های ارجاعی از سوی مدیران و مسئولان از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نیست، گفت: جمعیت خیریه‌ی نوبر در سه مورد زمینه‌ی رسیدگی به بیماران و تامین هزینه‌های دارو و درمان آنها، تهیه‌ی جهیزیه‌ی خانواده‌های نیازمند و در نهایت سرپرستی خانواده‌های ایتام به خدمات‌رسانی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، کاظم انتظار خیری معروف به کاظم خاماچی با بیان اینکه از سال ۱۳۴۸ در این موسسه فعالیت دارد، در تشریح تاریخچه‌ی جمعیت خیریه‌ی نوبر تبریز گفت: در سال ۱۳۲۶ تعدادی از خیرین محله‌ی نوبر دور هم جمع شده و این خیریه را بنیانگذاری کردند. در سال‌های نخست و در فصل زمستان، برای خانواده‌های فقیر، سوخت و وسایل معیشتی تهیه می‌شد. همزمان، خیریه‌ی نوبر به تاسیس دو مدرسه‌ی غیررسمی دخترانه‌ی عصمتیه و پسرانه‌‌ی قدس دست زد. مدرسه‌ی عصمتیه که بعدها به هاشمیه تغییر نام داد، در مقابل بستنی وحید در خیابان ۱۷ شهریور جدید واقع شده بود که امروز تبدیل به پارک شده در حالی‌که مالکیت آن را خیریه‌ی نوبر برعهده دارد. مدرسه‌ی پسرانه‌ی قدس هم در ابتدای خیابان تربیت و در جوار مسجد شعبان قرار داشت.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره‌ی جمعیت خیریه‌ی نوبر با بیان اینکه فعالیت این موسسه مدتی با وقفه همراه شد، افزود: سال ۴۵، در تبریز، هیئت صفا با مدیریت ۷ نفر از بازاریان تبریز راه‌اندازی شد و این عده مدرسه‌ی صفا را به عنوان مدرسه‌ی ملی ایجاد کردند و برنامه‌‌های اضافه بر سازمانی در کنار انتخاب بهترین معلمان و مدیران با کیفیت آموزشی بالا ترتیب دادند و در زمان خود این مدرسه سروصداهای زیادی راه انداخت و تعداد زیادی از مسئولان خوشنام پس از انقلاب، فارغ‌التحصیلان این مدرسه بودند.

انتظار خیری ادامه داد: آقای خسروشاهی که بعد از انقلاب، مدیر بنیاد مسکن شد، در سال ۴۸، هیئت صفا را با جمعیت خیریه نوبر ادغام کرد و روحی تازه به آن دمید. براساس تصمیم هیئت مدیره‌ی آن زمان، جمعیت خیریه‌ی نوبر در سه مورد خاص به خدمات‌رسانی می‌پردازد. این سه زمینه شامل رسیدگی به بیماران و تامین هزینه‌های دارو و درمان آنها، تهیه‌ی جهیزیه‌ی خانواده‌های نیازمند و در نهایت سرپرستی خانواده‌های ایتام است.

در رسیدگی به مسایل مردم هیچگونه تبعیضی قائل نیستیم

وی با بیان اینکه ساختمان جمعیت خیریه نوبر واقع در خیابان دانشسرای تبریز، هر روز از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ برای رسیدگی به این سه مورد به روی مردم باز است، گفت: طی این سال‌ها، سعی کرده‌ایم در رسیدگی به مسایل مردم هیچگونه تبعیضی قائل نشویم و نامه‌‌های ارجاعی از سوی مدیران و مسئولان از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نیست.

وی در تشریح روند چگونگی رسیدگی به درخواست‌های مراجعان، خاطرنشان کرد: ما در ابتدا با مراجعان مصاحبه می‌کنیم، سپس آدرس دقیق را گرفته و از نزدیک از محل تحقیق می‌کنیم و امکانات متقاضی را بررسی می‌کنیم. پس از تایید، پرونده تشکیل می‌دهیم. هر کسی که پرونده‌اش در خیریه‌ی نوبر تشکیل شود تا زمان حل مشکل با هر هزینه و هر مدت زمانی تحت پوشش ما قرار می‌گیرد.

انتظار خیری با بیان اینکه هم‌اکنون نزدیک به ۱۰ هزار خانواده در خیریه‌ی نوبر پرونده دارند، افزود: فعالیت ما در حوزه‌ی تامین داروی بیماران شهر تبریز است با این حال، از ابتدای سال ۹۹، ۵ شهر و روستای آناخاتون، سهند، شهرک باغمیشه، لواسان و اخمقیه را نیز به دایره‌ی تحت پوششمان اضافه کرده‌ایم.

تامین داروی ۲۴۰ بیمار روانی و ۱۲۰ بیمار ام اس

به گفته‌ی وی؛ تامین دارو و معیشت نزدیک به ۲۴۰ خانوار دارای بیمار روانی و تامین داروی ۱۲۰ بیمار ام اس برعهده‌ی جمعیت خیریه‌ی نوبر تبریز است.

وی با اشاره به تامین جهیزیه‌ی نیازمندان به عنوان دومین زمینه‌ی فعالیت اصلی خیریه‌ی نوبر، یادآور شد: با توجه به فعالیت چندین خیریه و فعالیت زنان در مساجد تبریز برای تهیه‌ی جهیزیه، از ابتدای سال ۹۶ تامین جهیزیه‌‌ی متقاضیان ۴۰۸ روستای استان را برعهده گرفته‌ایم و بیشتر در روستا‌ها تمرکز کرده‌ایم. در مورد تهیه‌ی جهیزیه نیز پس از تحقیق و بررسی، خودروهای مخصوص حمل جهیزیه به دورافتاده‌ترین روستاهای استان را با تامین بیش از ۲۰ قلم از لوازم جهیزیه، راهی آدرس مورد نظر می‌کنیم. طی سال جاری بیش از ۵۰۰ جهیزیه را به روستاهای استان ارسال کرده‌ایم.

وی امور مالی منظم و شفاف جمعیت خیریه‌ی نوبر را از نکات مثبت این جمعیت دانست و اضافه کرد: ما در طول فعالیتمان هیچ کمک دولتی نگرفته‌ایم و تمامی کمک‌هایی که به نیازمندان کرده‌ایم و حتی این ساختمان و تجهیزات آن با کمک‌ها و نذورات مردمی تامین شده است. هر شهروندی از هر نقطه‌ی ایران و جهان به هر میزانی کمکی کند، برای آن قبض صادر می‌شود.

ساخت ۵ بیمارستان و یک مجتمع مسکونی ۹۶ واحدی

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره‌ی جمعیت خیریه‌ی نوبر با تشریح فعالیت‌های این جمعیت در زمینه‌های دیگر گفت: علاوه بر سه زمینه‌ی اصلی فعالیت خیریه‌ی نوبر، ما فعالیت‌های اتفاقی بسیاری داریم. هنگام وقوع سوانح طبیعی همچون سیل و زلزله، ما با لطف خداوند و اعتماد مردم خدمات گوناگونی انجام داده‌ایم. همچنین علاوه بر ساخت بیمارستان کلیوی امیرالمومنین طی سال‌های ۷۲ تا ۷۵، فاز ۱ و ۲ بیمارستان الزهرا، بخش سوانح سوختگی بیمارستان سینا، بخش ۳۲۰ تختخوابی بیمارستان رازی، بخش ۱۰ تختخوابی دیالیز بیمارستان امام رضا را ساخته‌ایم. همچنین بیمارستان جامع سرطان در شهرک خاوران با وسعت ۲۷ هزار مترمربع را در دست ساخت است.

وی با بیان اینکه به تامین مسکن نیازمندان حساسیت ویژه‌ای داریم، تصریح کرد: در این راستا، مجتمع مسکونی ۹۶ واحدی نیلوفر را در چایکنار خریداری و آماده کردیم و به ۹۶ خانواری که تحت هیچ شرایطی قادر به خرید خانه در آینده نبودند با شرایط اجاره به شرط تملیک تحویل داده شد.

انتظار خیری همچنین از کمک معیشتی به خانواده‌هایی که در اثر بحران کرونا کارشان را از دست داده بودند خبر داد و افزود: با شروع کرونا و افزایش هزینه‌ها، شاهد درخواست‌های طبقه‌ی متوسط برای تامین دارو و درمان هستیم. هم تعداد مراجعان و هم هزینه‌ی دارو و درمان بشدت افزایش پیدا کرده و به بیش از ۱۰ برابر طی یک سال رسیده است.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره‌ی جمعیت خیریه‌ی نوبر در پایان، با بیان اینکه ما هیچ صندوقی در سطح شهر نداریم و هیچ اعتقادی هم به این امر نداریم، تاکید کرد: جمعیت خیریه‌ی نوبر با لطف و اعتماد مردم مواجه هست و از اقصی نقاط ایران و حتی خارج از کشور، لطف مردم شامل حال ما بوده و ما هم تلاش می‌کنیم، کمک‌ها، نذورات و احسان مردم را با امانت‌داری به بهترین نحو برای رفع مشکل نیازمندان هزینه کنیم.

گفتنی است در پایان این نشست، خبرنگاران از انبار جمعیت خیریه نوبر که مملو از وسایل کمک‌معیشتی و جهیزیه بود بازدید کردند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=5344

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});