• امروز : شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 29 June - 2024
7

جنگ روسیه “سبد نان” جهان را تهدید می کند

  • کد خبر : 53882
  • 16 اسفند 1400 - 11:45
جنگ روسیه “سبد نان” جهان را تهدید می کند
یاز اکو_تانک‌ها و موشک‌های روسیه که اوکراین را محاصره کرده‌اند، تامین غذا و معیشت مردم اروپا، آفریقا و آسیا را که به زمین‌های کشاورزی وسیع و حاصلخیز منطقه دریای سیاه معروف به سبد نان جهان متکی است تهدید می کند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح جنگ روسیه و اوکراین موجب شده تا کشاورزان اوکراینی مجبور شوند از مزارع خود غفلت کنند‌.

بنادری که گندم و سایر مواد غذایی اصلی را به سراسر جهان می فرستند بسته شده اند و این نگرانی وجود دارد که روسیه، صادرات غلات خود را به دلیل تحریم های غرب متوقف کند.

در حالی که هنوز اختلالی در عرضه گندم در جهان رخ نداده است، قیمت ها از یک هفته قبل از تهاجم در بحبوحه نگرانی ها در مورد آنچه ممکن است اتفاق بیفتد، ۵۵ درصد افزایش یافته است.

آرنو پتی، مدیر شورای بین المللی غلات، به آسوشیتدپرس (AP) گفت: اگر جنگ طولانی شود، کشورهایی که به صادرات گندم مقرون به صرفه از اوکراین متکی هستند، از ماه جولای با کمبود مواجه خواهند شد.

وی افزود:این می تواند ناامنی غذایی ایجاد کند و افراد بیشتری را در مناطقی مانند مصر و لبنان که رژیم غذایی تحت حمایت دولت است، به فقر بیاندازد.

در اروپا، مقامات در حال آماده شدن برای کمبود بالقوه محصولات اوکراین و افزایش قیمت خوراک دام هستند که اگر کشاورزان مجبور شوند هزینه ها را به مشتریان منتقل کنند، می تواند به معنای گران شدن گوشت و لبنیات نیز باشد.

روسیه و اوکراین نزدیک به یک سوم صادرات گندم و جو جهان را تامین می کنند.

اوکراین همچنین تامین کننده عمده ذرت و رهبر جهانی روغن آفتابگردان است که در فرآوری مواد غذایی استفاده می شود.

این جنگ می تواند عرضه مواد غذایی را درست زمانی که قیمت ها به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۱ رسیده است، کاهش دهد.

یک درگیری طولانی مدت تأثیر بزرگی در(۲۴۰۰ کیلومتر) در مصر، بزرگترین واردکننده گندم در جهان، خواهد داشت.

میلیون ها نفر برای زنده ماندن به نان یارانه ای که از غلات اوکراینی تهیه می شود متکی هستند و حدود یک سوم مردم در فقر زندگی می کنند.

احمد صلاح، پدر ۷ فرزند ۴۷ ساله، در قاهره گفت: «جنگ به معنای کمبود است و کمبود به معنای افزایش (قیمت) است. “هر گونه صعود قیمت نه تنها برای من، بلکه برای اکثر مردم فاجعه بار خواهد بود.”

آنا ناگورنی، استاد زنجیره تامین، لجستیک و اقتصاد در دانشگاه ماساچوست آمهرست، گفت: “گندم، ذرت، روغن، جو، آرد برای امنیت غذایی به ویژه در بخش های فقیرتر جهان بسیار مهم هستند.”

خریدار دولتی گندم مصر، که معمولاً به میزان زیادی از روسیه و اوکراین خرید می‌کند، مجبور شد دو سفارش را در کمتر از یک هفته یکی به دلیل قیمت‌گذاری بیش از حد، و دیگری به دلیل کمبود شرکت‌ها برای فروش ذخایرلغو کند.

افزایش شدید قیمت گندم در سطح جهان می تواند به شدت بر توانایی مصر برای حفظ قیمت نان در سطح یارانه ای فعلی تأثیر بگذارد.

میرت مبروک، یکی از اعضای ارشد موسسه خاورمیانه در این باره می‌نویسد: «نان در مصر یارانه‌ای است.

انفجار مهیب در بندر بیروت در سال ۲۰۲۰ سیلوهای غلات اصلی کشور را ویران کردو مقامات این کشور را بر ان داشت تا کمبود پیش‌بینی‌شده گندم را جبران کنند و اوکراین ۶۰ درصد از این نیاز را تامین می کرد.

حتی قبل از اینکه جنگ بر عرضه گندم در جنوب صحرای آفریقا تأثیر بگذارد، مردم کنیا در رسانه‌های اجتماعی خواهان کاهش قیمت‌های غذا بودند زیرا تورم ،قدرت هزینه‌کردن آنها را کاهش داده است. اکنون، آنها برای شرایط بدتر آماده می شوند.

واندیل سیهلوبو، اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی کشاورزی آفریقای جنوبی گفت :کشورهای آفریقایی در سال ۲۰۲۰ محصولات کشاورزی به ارزش ۴ میلیارد دلار از روسیه وارد کردند و حدود ۹۰ درصد آن گندم بود.

در نیجریه، آسیاب‌های آرد بر این باورند که کمبود عرضه گندم از روسیه بر قیمت محصولاتی مانند نان، غذای رایج در پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا تأثیر خواهد گذاشت.

گامبو سیل، دبیر ملی اتحادیه کشاورزان گندم نیجریه، گفت : نیجریه برای کاهش اتکای خود به غلات روسی تلاش کرده است و کشاورزان به کاشت مزارع گندم بیشتری روی آورده اند تا در مدت پنج سال ۷۰ درصد تقاضای کشور را برآورده کنند.

گفتنی است نتیجه اختلال در عرضه غلات از سوی روسیه و اوکراین را می توان تا اندونزی احساس کرد، جایی که از گندم برای تهیه نودل فوری، نان، غذاهای سرخ شده و تنقلات استفاده می شود.

اوکراین دومین تامین کننده بزرگ گندم اندونزی در سال گذشته بود و ۲۶ درصد گندم مصرفی را تامین کرد.

کسان محری، رئیس بخش تحقیقات وزارت تجارت اندونزی، گفت : افزایش قیمت رشته به نوبه خود به افراد کم درآمد آسیب می  رساند.

اوکراین و روسیه ۷۵ درصد از صادرات جهانی روغن آفتابگردان را به خود اختصاص می دهند که ۱۰ درصد از کل روغن های پخت و پز را تشکیل می دهد.

رعد هبسی، یک خرده فروش عمده در بغداد، گفت : او و سایر عراقی ها آماده اند تا برای روغن پخت و پز خود پول بیشتری بپردازند.

وی با بیان اینکه به محض فروش اقلام ذخیره شده، شاهد افزایش قیمت این اقلام خواهیم بود، گفت: ما احتمالاً جایگزین هایی را از ترکیه خریداری خواهیم کرد و ترکیه بدون شک از وضعیت اوکراین استفاده خواهد کرد و قیمت های خود را افزایش خواهد داد.

کشاورزان در ایالات متحده، صادرکننده پیشرو ذرت در جهان و تامین کننده عمده گندم، در حال تماشای افزایش صادرات گندم ایالات متحده هستند.

در اتحادیه اروپا، کشاورزان نگران افزایش هزینه های خوراک دام هستند.

اوکراین کمی کمتر از ۶۰ درصد ذرت و تقریباً نیمی از اجزای اصلی غلات مورد نیاز برای تغذیه دام را به اتحادیه اروپا تأمین می کند.

روسیه که ۴۰ درصد گاز طبیعی مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین می کند، به طور مشابه تامین کننده اصلی کود، گندم و سایر مواد اولیه است.

در دو روز اول حمله روسیه به اوکراین، قیمت غلات برای خوراک دام در بازار آزاد اسپانیا ۱۰ درصد افزایش یافت.

برنیس گفت: “ما لحظه ای با هزینه های بسیار بالا روبرو هستیم و نمی دانیم چه چیزی در پیش است.” این یکی دیگر از هزینه های جنگ در قرن بیست و یکم است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=53882

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});