• امروز : یکشنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
4

وزیر اقتصاد فرانسه هشدار داد: جهان به سمت شوک انرژی از نوع ۱۹۷۳ می رود

  • کد خبر : 54373
  • 19 اسفند 1400 - 17:00
وزیر اقتصاد فرانسه هشدار داد: جهان به سمت شوک انرژی از نوع ۱۹۷۳ می رود
یاز اکو_برونو لومر وزیر اقتصاد فرانسه روز گذشته هشدار داد : افزایش قیمت انرژی ناشی از جنگ روسیه در اوکراین اثراتی مشابه شوک نفتی سال 1973 ایجاد خواهد کرد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت لومر در کنفرانسی در پاریس گفت: بحران انرژی کنونی «از لحاظ شدت، وحشیگری، با شوک نفتی سال ۱۹۷۳ قابل مقایسه است».

لومر افزود: «در سال ۱۹۷۳، این واکنش باعث یک شوک تورمی شد و بانک‌های مرکزی را به سمت افزایش نرخ های خود سوق داد.

وی افزود:رکود تورمی، دقیقاً همان چیزی است که می‌خواهیم در سال ۲۰۲۲ از آن اجتناب کنیم.»

وی خاطر نشان کرد:اولین شوک نفتی در اوایل دهه ۱۹۷۰ ناشی از جنگ یوم کیپور بود که نیروهای مصر و سوریه به اسرائیل حمله کردند.

شش عضو عرب کارتل نفت اوپک صادرات به کشورهای حامی اسرائیل به ویژه ایالات متحده را تحریم کردند.

آنها قیمت نفت را چهار برابر کردند و به ۱۱٫۶۵ دلار در هر بشکه رساندند و باعث رکود در کشورهای غربی و تورم شدید شد.

وی ادامه داد:به دلیل نگرانی از عرضه انرژی مرتبط با تهاجم روسیه به اوکراین، قیمت عمده‌فروشی گاز و نفت خام اروپا در این هفته به رکورد یا نزدیک به رکورد افزایش یافته است.

ایالات متحده و بریتانیا در ۸ مارس اعلام کردند : واردات انرژی روسیه را در پاسخ به جنگ قطع می‌کنند که باعث افزایش دوباره قیمت‌ها شد.

قیمت نفت خام برنت، معیار بین المللی، دیروز به ۱۳۰٫۴۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت. ۴٫۷۷ دلار در جلسه قبل به ۱۲۷٫۹۸ دلار افزایش یافت.

نفت خام آمریکا در معاملات الکترونیکی در بورس کالای نیویورک با ۱٫۸۶ دلار افزایش به ۱۲۵٫۵۶ دلار در هر بشکه رسید. این قرارداد در ۸ مارس ۴٫۳۰ دلار افزایش یافت و به ۱۲۳٫۷۰ دلار رسید.

قیمت نفت در سال گذشته به شدت افزایش یافت و پس از سقوط کوتاه مدت در قلمرو منفی در سال ۲۰۲۰، به ۷۰ دلار در هر بشکه رسید.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد :ایالات متحده واردات نفت خام روسیه را قطع خواهد کرد تا پوتین را به دلیل حمله به اوکراین مجازات کند.

 بایدن گفت: این کار نتیجه مشورت با متحدان اروپایی بوده هرچند ممکن است، آنها به دلیل وابستگی بیشتر به نفت و گاز روسیهنتوانند فوراً اقدامات مشابهی انجام دهند.

بایدن اذعان داشت : این ممنوعیت قیمت بنزین را افزایش می دهد ولی نباید فراموش کرد دفاع از آزادی برای ما نیز هزینه خواهد داشت.

بازارها کالاها متلاطم شده اند زیرا روسیه دومین صادرکننده نفت و سومین تامین کننده نیکل است که در باتری خودروهای الکتریکی، فولاد ضد زنگ و سایر محصولات استفاده می شود. 

روسیه و اوکراین نیز از بزرگترین فروشندگان گندم در جهان هستند.

قیمت نیکل در ۸ مارس دو برابر شد و به بیش از ۱۰۰۰۰۰ دلار در هر تن رسید و موجب شد ،بورس فلزات لندن معاملات را متوقف کند. این صرافی اعلام کرد که انتظار ندارد معاملات را قبل از ۱۱ مارس از سر بگیرد و در حال بررسی اعمال محدودیت برای نوسانات قیمت است.

وال استریت ژورنال آسیایی و بلومبرگ نیوز گزارش دادند : یک تولیدکننده بزرگ چینی نیکل و فولاد ضد زنگ، گروه Tsingshan، با ضرر احتمالی میلیاردها دلاری در قراردادهای آتی مواجه است.

برندهای بزرگ به خروج از روسیه ادامه داده‌اند و غول فست فود مک‌دونالد، شرکت‌های نوشیدنی کوکاکولا و پپسی، زنجیره قهوه استارباکس، غول انرژی جنرال الکتریک، گروه موسیقی یونیورسال و آبجوسازی Heineken از جدیدترین‌هایی هستند که به گروه کر بین‌المللی خشم پیوستند.

در همین حال، بانک مرکزی فدراسیون روسیه به شدت محدودیت های ارزی را تشدید کرد، به گونه ای که از زمان اتحاد جماهیر شوروی دیده نشده بود.

این بانک به بانک‌های تجاری کشور دستور داد تا مبلغی را که مشتریان می‌توانند از سپرده‌های ارزی خود برداشت کنند، به ۱۰۰۰۰ دلار به دلار آمریکا محدود کنند.

هر برداشتی که بالاتر از این مقدار باشد با نرخ ارز فعلی به روبل تبدیل می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=54373

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});