• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
10

ماجرای عبور آزادراه مراغه – هشترود از زمین‌های موسسه تحقیقات دیم

  • کد خبر : 5546
  • 10 اسفند 1399 - 10:30
ماجرای عبور آزادراه مراغه – هشترود از زمین‌های موسسه تحقیقات دیم
یاز اکو - تعیین محل دقیق برای عبور پروژه آزادراه مراغه - هشترود از سایت اصلی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، سال‌هاست که دستخوش اظهارنظرهای رسانه‌ای است و به نظر می‌رسد همچنان در کش‌وقوس قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، گفت‌وگو با رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در روز یکشنبه، نشان می‌دهد که نبود تصمیم‌گیری قاطعانه در خصوص محل عبور این آزادراه یک چالش اساسی طی سال‌های گذشته بوده است؛ موضوعی که آن را باید در عملکرد شرکت مشاور جست‌وجو کرد.

«صابر گلکاری» می‌گوید: سایت اصلی موسسه در کیلومتر ۲۰ جاده مراغه – هشترود واقع است و ما خودمان هم به صورت روزانه از این مسیر رفت‌وآمد می‌کنیم؛ بنابراین همچون سایر اهالی خیلی خوشحال و مایل هستیم که این پروژه هرچه زودتر تکمیل شود و از آن استفاده کنیم. 

وی ادامه می‌دهد: بدون‌شک بهره‌برداری از این پروژه، خیر بزرگی برای منطقه به شمار می‌رود و ما مایل هستیم به هر شکل ممکن با مجریان آن همکاری کنیم اما طولانی شدن این ماجرا ربطی به این موسسه ندارد. 

به گفته وی از سال ۱۳۹۲ مکاتبه‌های متعدد که در قالب یک کتابچه مجلد است، به صورت یک‌طرفه با مشاور، وزارت راه و شهرسازی و سایر مسئولان انجام شده که در همه آنها از سوی این موسسه اعلام شده است که اگر سایت اصلی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در مسیر این آزادراه قرار دارد، محل دقیق آن را مشخص کنند. 

وی با تاکید بر اینکه در مسیر اولیه، توجه لازم به اهمیت و عملکرد ملی موسسه و اهمیت استمرار فعالیت‌های آن نشده بود، اعلام کرد: از سال ۱۳۹۴ موضوع را پیگیری کردیم تا این مسیر به نحوی اصلاح شود و بعد از سفری که معاونان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۴ به مراغه داشتند، جلسه‌ای هم در تهران برگزار شد.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اضافه کرد: معاون محترم وزیر در آن تاریخ به شرکت مشاور دستور دادند که یک جلسه فنی با حضور بنده و کارشناسان حقوقی و فنی سازمان تحقیقات برگزار کنند و در آن جلسه کارشناسان ارشد شرکت مشاور اعلام کردند که در محل عبور آزادراه از موسسه در واقع پنج گزینه وجود دارد که کاملا مطالعه شده و با مختصات فنی از لحاظ فیزیک و هندسه جاده سازگار است و ما بلافاصله با یکی از گزینه‌های اعلامی توسط کارشناسان ارشد شرکت مشاور موافقت کردیم.

«گلکاری» با تاکید بر اینکه مسیر موافقت شده از لحاظ فنی مورد تایید شرکت مشاور بود، بیان کرد: آن مسیر هم از سایت اصلی موسسه عبور،  و برخی از تاسیسات و حتی دیوار آن به طول ۲ کیلومتر را تخریب می‌کرد اما با وجود آن و از همان سال یعنی ۱۳۹۵، با آن گزینه موافقت کردیم و حتی با همکاری موسسه و شرکت مشاور نقشه‌برداری لازم در داخل اراضی موسسه انجام و اجرای مسیر مصوب آن زمان هم متوقف شد. 

وی بیان کرد: در آن زمان هم از روی حسن نیت و با هدف کمک به اجرای پروژه اعلام کردیم که آزادراه از هر نقطه‌ای که رد شود، ۲ دیوار به طول ۲ کیلومتر و در مجموع به طول چهار کیلومتر باید احداث شود و اگر گزینه مورد توافق را پیاده کنند، دیوار شمالی را هم تخفیف قائل می‌شویم تا به هزینه‌های آزادراه کمک شود.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ادامه داد: در جلسه فوق موافقت‌نامه کتبی طی صورتجلسه‌ای با امضا مسئولان شرکت، بنده و نمایندگان سازمان تحقیقات به امضا رسید که از همان سال در اختیار ما قرار دارد اما متاسفانه ظاهرا دوباره نادیده گرفته شده و تاکنون هم عملی نشده است.

«گلکاری» با تاکید بر اینکه مدیران موسسه هم از طولانی شدن این ماجرا گله‌مند هستند، تصریح کرد: اجرای پروژه آزادراه در سال ۱۳۹۵ از همان مسیر مورد توافق به نفع همه بود اما متاسفانه در این زمینه خوب اقدام نشد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت مشاور می‌خواهد مسیر دیگری را جایگزین کند؟ اظهار داشت: اخیرا جلساتی در استانداری در خدمت معاون محترم عمرانی استاندار، جناب آقای دکتر رحمتی بودیم و جلسه دیگری هم در ستاد موسسه برگزار شد اما متاسفانه موضوعاتی که نماینده شرکت مشاور مطرح کردند، پیش‌پا افتاده و ناراحت‌کننده بود. 

وی ادامه داد: برای نمونه نماینده شرکت مشاور اعلام کردند که «اگر از این مسیر رد نشویم، باید از ۲ هکتار باغ شخصی عبور کنیم» که به هیچ وجه ادعای فنی و قابل قبولی نیست. 
وی بیان کرد: اگر موضوع طی چهار تا پنج سال گذشته بدون دلیل متوقف نشده بود، هزینه‌های ناشی از سوانح جاده‌ای و تورم به دولت و ملت تحمیل نمی‌شد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در پنجم بهمن سال جاری اعلام کرده بود که قرار گرفتن اراضی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مسیر پروژه آزادراه مراغه-هشترود مانع اصلی در اجرای این پروژه است که این مشکل به زودی تعیین تکلیف می‌شود.

«سیدعلی موسوی» معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز در همان روز تاکید کرده بود که رفع مشکلات فنی این پروژه پس از بررسی و ارایه راه‌حل از سوی مشاوران ضروری است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=5546

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});