• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9

مقایسه تبعیض جنسیتی و نابرابری در چاپ و نشر مستقل و سنتی

  • کد خبر : 5554
  • 10 اسفند 1399 - 12:00
مقایسه تبعیض جنسیتی و نابرابری در چاپ و نشر مستقل و سنتی
یاز اکو - نرخ پشت کتاب‌هایی که نویسنده آن‌ها زن است، به‌طورمتوسط ۴۵ درصد کمتر از نرخ کتابی است که نویسنده آن یک مرد است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از این نتیجه پژوهشی است که بیش از ۲ میلیون کتاب منتشرشده در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا پایان ۲۰۱۲ را در آمریکای شمالی بررسی کرده است. دانا بت، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه و بت واین‌برگ، ریاضی‌دان و استاد دانشگاه هدایت این پروژه تحقیقی را برعهده داشتند و نتیجه این پژوهش حدود سه سال پیش در نشریه PLOS One منتشر شد.

پژوهشگران این تحقیق می‌گویند تبعیض پشت این واقعیت را باید از ۳ منظر مختلف دید. نخست این‌که در برخی ژانرهای ادبی، شمار آثار منتشرشده‌ای که نویسنده زن باشد، کمتر است و ناشران با نگاه جنسیتی کمتر حاضرند در این ژانرها مثل متون فلسفی از زنان چیزی منتشر کنند. نکته دوم این است که در برخی ژانرها که به شکل کلیشه‌ای «زنانه» توصیف شدند- مثل ژانر کتاب‌های عاشقانه- ناشران به نویسنده‌ها(که اغلب زن‌اند) دستمزد کمتری از مردان پرداخت می‌کنند. و دست آخر این‌که در کتاب‌های هر ژانر تبعیض جنسیتی آشکاری به چشم می‌خورد. برای مثال اگر در ژانر کتاب تاریخی دو کتاب منتشر شده باشد که حجم آن‌ها یکی است و جنس کاغذ نیز یکسان، قیمت پشت کتابی که نویسنده‌اش زن است از کتاب دیگری که نویسنده آن مرد است، کمتر است.

تحقیق نتیجه عمومی تلخ دیگری را هم در پی داشت: به‌طور کلی ناشران به نویسندگان زن ۹ درصد کمتر از مردان نویسنده دستمزد پرداخت می‌کنند.

پژوهشگران این تحقیق به‌دنبال بررسی این نکته هم بودند که آیا تفاوتی بین پرداخت دستمزد و نرخ کتاب میان انتشاراتی‌های قدیمی‌تر و شناخته‌شده‌تر با انتشاراتی‌های مستقل که مدعی‌اند رویه‌ای برخلاف جریان اصلی دارند به چشم می‌خورد؟ تحقیق می‌گوید درکمال شگفتی فهمیدند که تفاوتی در کار نیست و انتشاراتی‌های مستقل و کوچک که شعار برابری می‌دهند، درست همان رویه قدیمی و تبعیض‌آمیز انتشاراتی‌های بزرگ و جریان اصلی را بازتولید می‌کنند و به زنان نویسنده و مترجم دستمزد کمتری پرداخت می‌کنند. هرچند که درصد تبعیض در این‌جا کمتر است.

پیش از این نتایج تحقیقات دیگری نشان داد که خریداران کتاب نیز متاسفانه کمتر حاضرند بابت کتابی پول بدهند که نویسنده آن زن است و این خود دلیل مضاعفی شده که ناشران نرخ کتاب‌های زنان نویسنده را کمتر تعیین کنند و به زن نویسنده دستمزد کمتری بدهند. چرخه‌ای از رفتار تبعیض‌آمیز که دست در دست هم، نابرابری در صنعت نشر را به‌بار آورده و ادامه می‌دهد و خلاصه این‌که به تلخی تمام باید گفت اگر می‌خواهید دستمزد بیشتری بابت نویسندگی/مترجمی به دست بیاورید، یک اسم مردانه برای خود انتخاب کنید!

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=5554

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});