• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7
نماینده مجلس آذربایجان مطرح کرد؛

روابط تجاری ایران، آذربایجان و روسیه رو به رشد و پویا است

  • کد خبر : 5575
  • 10 اسفند 1399 - 12:15
روابط تجاری ایران، آذربایجان و روسیه رو به رشد و پویا است
یاز اکو - نماینده مجلس جمهوری آذربایجان با تاکید بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای و رویکرد باکو در قبال این موضوع، روابط تجاری ایران، آذربایجان و روسیه را رو به رشد و پویا توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، جمهوری آذربایجان به خاطر فرهنگ، دین، مذهب و زبان مشترک یکی از نزدیک‌ترین کشورها به ایران است و از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۹۱ میلادی و به رسمیت شناخته شدن توسط ایران، روابط نزدیک و رو به گسترشی میان تهران و باکو برقرار بوده است.

بعلاوه، هر دو کشور عضو کامل سازمان همکاری اقتصادی و سازمان همکاری اسلامی هستند. ایران و جمهوری آذربایجان از سال ۲۰۱۳ با بهره ‎گیری از نقاط مشترک خود به تدریج اما به طور قابل توجهی روابط خود را افزایش داده‌اند.

علاوه بر این، آزادسازی سرزمین‌های اشغالی آذربایجان در ماه‌های اخیر فصل جدیدی را در روابط این دو کشور همسایه گشوده است. در این راستا، طاهر میرکیشیلی، رئیس کمیسیون صنعت و اقتصاد پارلمان آذربایجان، به روابط تجاری تهران و باکو، به خصوص پس از جنگ قره‌باغ، اشاره داشت و به اهمیت این موضوع برای کشورش تاکید کرد.

میرکیشیلی در مورد همکاری شش جانبه ایران، روسیه، ترکیه، آذربایجان، گرجستان و ارمنستان و تأثیرات مثبت آن بر توسعه، ثبات و شکوفایی منطقه، گفت: آذربایجان به خوبی از اهمیت این مسئله آگاه است و علاقمند به افزایش بیش از پیش این روابط می‌باشد. وی با اشاره به رویکرد جمهوری آذربایجان در قبال این موضوع، گفت که باکو از هیچ کوششی برای توسعه همکاری‌های چند جانبه فروگذاری نمی‌کند.

این مقام آذربایجانی گفت: نگاهی به حجم تجارت بین روسیه، ایران و آذربایجان گواهی بر این مساله بوده و به وضوح نشان دهنده رشد و پویایی این روابط است. وی با تأکید بر اهمیت ایجاد و ارتقا روابط خوب با همه همسایگان از جمله ایران، ترکیه، روسیه و ترکمنستان افزود: باکو پس از حل مشکلات با ارمنستان حتی به دنبال ایجاد روابط خوب با ایروان خواهد بود.

این نماینده مجلس آذربایجان گفت: کمیسیونی در این راستا با همکاری روسیه و ارمنستان نیز ایجاد شده است. میرکیشیلی گفت: باکو معتقد است که همه کشورهای منطقه از جمله ارمنستان و آذربایجان برای داشتن یک منطقه توسعه یافته و مقابله با فقر باید از روابط اقتصادی خوبی با یکدیگر برخوردار باشند.

وی با اشاره به پیشنهاد مشارکت ایران در بازسازی منطقه قره باغ تأکید کرد که به دلیل تخریب گسترده زیرساخت‌های منطقه در زمان اشغال، باکو به تنهایی قادر به بازسازی شهرها و روستاها نیست و برای این امر نیازمند سرمایه‌گذاری و کمک خارجی، از جمله همکاری شرکت‌های ایرانی است. میرکیشیلی گفت: موضوع مشارکت شرکت‌‎های ایرانی در بازسازی قره باغ در سفر اخیر وزیر خارجه ایران به باکو نیز مطرح شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=5575

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});