• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
4

تندبادهای لحظه‌ای آذربایجان‌شرقی را در می‌نوردد

  • کد خبر : 56921
  • 15 فروردین 1401 - 20:00
تندبادهای لحظه‌ای آذربایجان‌شرقی را در می‌نوردد
یاز اکو - رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از امروز (دوشنبه) وزش باد شدید و تندبادهای لحظه‌ای این استان را در می‌نوردد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، محمد امیدفر روز دوشنبه در گفت و گو با بیان اینکه این وضعیت تا اواخر روز چهارشنبه در استان حاکم خواهد شد، افزود: بررسی نقشه های همدیدی و آخرین تصاویر ماهواره ای نشان می دهد، به دنبال گذر امواج فرعی تراز میانی جو، افزایش موقت ابر، غبار محلی و بروز تندبادهای لحظه ای در برخی مناطق پدیده گرد و خاک دور از انتظار نیست.

وی گفت: به دنبال بروز تندبادهای لحظه ای، احتمال سقوط یا پرتاب اجسام سبک، آسیب دیدن سازه های موقتی و سست، گلخانه ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک و احتمال کولاک و بهمن در ارتفاعات پوشیده از برف و افزایش پتانسیل آتش سوزی جنگل ها و مراتع وجود دارد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی خواستار احتیاط رانندگان برای تردد در جاده های کوهستانی و برفگیر، لغو فعالیت های کوهنوردی، اتخاذ تمهیدات لازم از سوی دستگاه ها برای پیشگیری از آتش در جنگل ها و اجتناب از روشن کردن آتش در مراتع و عرصه های جنگلی و رها کردن آن از سوی گردشگران و مسافران شد.

امیدفر، همچنین خواستار محکم کردن سازه های سبک، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها، احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و توجه به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی به ویژه در مورد وزش باد گاهی تا شدید شد.

وی یادآوری کرد: از بعد از ظهر چهارشنبه با گذر امواج فرعی تراز میانی جو از آسمان استان، جوی نسبتا ناپایدار همراه با بارش باران گاهی به صورت رگبار و غرش آذرخش حاکم می شود.

امیدفر، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته کلیبر و هوراند با ۱۸ و سراب با چهار درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۱۰ درجه سانتی گراد ثبت شده است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=56921

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});