• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی:

هیات کارشناسی برای بررسی وضعیت سد باطله معدن مس انجرد اعزام می‌شود

  • کد خبر : 5739
  • 11 اسفند 1399 - 17:30
هیات کارشناسی برای بررسی وضعیت سد باطله معدن مس انجرد اعزام می‌شود
یاز اکو - مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: یک هیات کارشناسی برای بررسی وضعیت سد باطله معدن مس انجرد شهرستان اهر و بررسی دقیق مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر وقوع رانش در دیواره سد، به محل اعزام می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، داود قاسم زاده روز دوشنبه گفت: همان گونه که فرماندار شهرستان اهر نیز اعلام کرده، بازدید میدانی حاکی از آن است که رانش در دیواره و قسمت های مختلف سد باطله معدن مس انجرد روی نداده است، اما احتمال دارد نشت از پمپ ها اتفاق افتاده باشد.  

وی افزود: نمونه برداری و کارشناسی لازم از محل سد باطله معدن مس انجرد، انجام و مقرر شده بازرسی های تخصصی تر برای بررسی موضوع رانش نیز در طول هفته جاری انجام شود.

در همین حال فرماندار اهر نیز در نشست مشترک اعضای شورای تامین با مسئولان مجتمع مس انجرد اعلام کرد: در بازدید میدانی از سد باطله و قسمت های مختلف آن و بررسی انجام شده رانشی در قسمت های مختلف و دیواره سد مشاهده نشد.

رسول خدابخش افزود: در پی انتشار خبر رانش در سد باطله انجرد در فضای مجازی و در راستای اطمینان از صحت و سقم این ادعا، اعضای شورای تامین و ادارات تخصصی و نظارتی امروز در محل این مجتمع حضور پیدا کرده و از محل سد باطله، دیواره، حوضچه و همه تاسیسات فنی در پائین دست سد بازدید کردند که خوشبختانه هیچ  رانشی در دیواره آن مشاهده نشد.

وی ادامه داد: برای اطمینان خاطر به شهروندان عزیز و بررسی کارشناسانه از احتمال نشتی از حوضچه ها و یا سایر قسمت های این مجموعه مقرر شد هیئت کارشناسی مجرب و با سابقه از ادارات محیط زیست، جهادکشاورزی، منابع طبیعی، سازمان آب و سایر دستگاه های مرتبط  تشکیل و به زودی برای بررسی جزئیات بیشتر فعالیت خود را آغاز  کنند.

خدابخش افزود: همچنانکه از ایجاد مراکز کارآفرینی و سرمایه گذاری در شهرستان حمایت می کنیم، رعایت مسائل زیست محیطی توسط واحدهای تولیدی صنعتی و سلامت جسمی و روانی نیز از اولویت های مسئولان ارشد شهرستان بوده و در این زمینه با هیچ کسی تعارفی ندارد.

این مقام مسئول تکمیل ظرفیت سدباطله فعلی را کمتر از سه ماه عنوان کرد و افزود: ضرورت دارد مسئولان معدن در ساخت سدباطله جدید تسریع کنند.

عملیات اجرایی معدن و کارخانه کنسانتره مس «انجرد» در شهرستان اهر ۲۴ آذر ۱۳۹۱ آغاز شد و نوزدهم مهر ماه ۱۳۹۸ با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مقام های کشوری و استانی افتتاح شد.  

کارخانه تولید کنسانتره معدن مس انجرد با سرمایه گذاری ٣٠ میلیون یورویی و ٢۵٠٠ میلیارد ریالی بخش خصوصی به بهره برداری رسید که با احتساب قیمت روز باید این رقم را پنج برابر کرد. به عبارت دیگر امروز برای اجرای طرحی در این حد و اندازه، افزون بر ۱۲ هزار میلیارد ریال نیاز است.

این طرح معدنی موجب تکمیل زنجیره ارزش در آذربایجان شرقی شده و در تأمین بخشی از کنسانتره مس پروژه کاتد مؤثر خواهد بود.

با انجام اکتشافات تکمیلی در معدن مس انجرد شهرستان اهر، ذخیره آن به میزان ۳۰۰ میلیون تن کانسنگ سولفوری با عیار متوسط ۰.۸۵ درصد تخمین زده شده است.

معدن مس انجرد از نوع کانسارهای پرفیری بوده و به روش روباز استخراج می‌ شود؛ با در نظر گرفتن ظرفیت‌های این معدن، توسعه و احداث طرح‌های زنجیره کامل تولید مس از اهداف استراتژیک است.

تولید معدن برای تأمین خوراک کارخانه تغلیظ در فاز اول ۳۰ هزار تن کانسنگ در سال برنامه‌ریزی شده است.

معدن مس «انجرد» در شهرستان اهر در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در مرحله اول فعالیت خود برای ۵۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم کرده است.

در روزهای اخیر  مطالبی مبنی بر وقوع رانش در دیواره های سد باطلع معدن مس انجرد در فضای مجازی منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=5739

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});