• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
13

مشکلات تولیدکننده‌‌های مجاز نهال استان آذربایجان‌شرقی در گفتگو با یاز اکو

  • کد خبر : 5814
  • 12 اسفند 1399 - 11:00
مشکلات تولیدکننده‌‌های مجاز نهال استان آذربایجان‌شرقی در گفتگو با یاز اکو
یاز اکو- یونس بشیرزاده، یکی از موفق‌ترین تولیدکننده‌های نهال در استان آذربایجان‌شرقی، فروش نهال‌ غیرمجوزدار، عدم ارائه‌ی نهاده‌های کشاورزی مانند کود و سموم شیمیایی و واردات نهال‌ از سایر استان‌های همجوار را از مشکلات تولیدکننده‌های مجاز نهال در استان عنوان کرد.

تولیدکننده‌های نهاده‌های کشاورزی، بخش مهمی از چرخه‌ی اقتصادی غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهند. نهالستان‌ها به عنوان تولیدکننده‌ی نهال‌های مثمره و غیرمثمره نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این راستا، با توجه به اهمیت مقوله‌ی کشاورزی در اقتصاد کشور، پایگاه خبری یاز اکو به پای صحبت یکی از تولیدکننده‌های نهال استان آذربایجان‌شرقی که زیر نظر جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند نشسته‌ است:

  • لطفا خودتان را معرفی و نوع فعالیت خود را بیان کنید.

بنده یونس بشیرزاده اهل روستای قراغیل بخش گوگان هستم. نزدیک به ۲ دهه است که شروع به تولید نهال کرده و نزدیک به یک دهه است که با مجوز رسمی اداره‌ی کل جهاد کشاورزی استان و زیر نظر کارشناسان اقدام به تولید و توزیع نهال می‌کنم.

  • شما در نهالستان خود، چه نهال‌هایی را تولید می‌کنید.

با توجه به شرایط منطقه که بیشتر باغبانی و کشاورزی است، نهال‌های مثمره از جمله بادام، گوجه سبز، زردآلو، سیب، گردو و … بیشتر تولید ما را تشکیل می‌دهد.

  • جهاد کشاورزی، چگونه فعالیت شما را نظارت می‌کند؟

اداره‌ی جهاد کشاورزی با نظارت‌های مداوم، تشکیل جلسات، الزام نهالستان‌ها به رعایت نکات فنی، اعمال قوانین خاص و … بر روی نهالستان‌ها نظارت کامل دارد.

  • برای ورود به این عرصه‌ی تولید برای تازه‌کاران چه پیشنهاداتی دارید؟

مطمئنا اولین شرط علاقه و صبر و حوصله است ولی داشتن زمین مناسب، آب کافی، رعایت قوانین اداره‌ی کل جهاد کشاورزی برای گرفتن مجوزهای لازم از موارد لازم است.

  • از مشکلات این عرصه برایمان بگویید.

تولیدکننده‌های مجاز نهالستان‌ها، بیشترین ضربه‌ را از فروش نهال‌های غیرمجوزدار در سطح استان می‌خورند که در جاده‌ها و روستاهای اطراف، بدون نظارت به فروش نهال دست می‌زنند. همچنین بیشتر این نهال‌ها بدون پیوند و دارای آلودگی‌های و بیماری‌های خاکزی می‌باشند. بیشتر باغداران به دلیل قیمت پایین این نهال‌ها و قابل‌دسترس‌ بودن، اقدام به خرید چنین نهال‌هایی می‌کنند و معمولا بعد از چند سال، پس از اتلاف وقت و انرژی بسیار، نتیجه‌ی معکوس می‌گیرند.

از مشکلات دیگر تولیدکننده‌های مجاز نهالستان‌ها، عدم ارائه‌ی نهاده‌های کشاورزی از سوی سازمان جهاد کشاورزی مانند کودهای شیمیایی و سموم است. ما در چنین شرایطی چاره‌ای نداریم که کودهای شیمیایی و سموم را در بازار آزاد با قیمت بسیار زیاد تهیه کنیم که به هیچ‌وجه به‌صرفه نیست.

یکی دیگر از مشکلات ما واردات نهال‌ها از سایر استان‌های همجوار است که به علت عدم رقابت مالی با آنها، ناخودآگاه، ضربه‌ی مهلکی بر بازار داخلی استان وارد می‌شود. لزوم نظارت بیشتر سازمان جهادکشاورزی بر چنین مواردی می‌تواند تولیدکنندگان مجوزدار نهال را به آینده دلگرم‌تر کرده و کیفیت نهال‌های عرضه شده به باغ‌داران را ارتقاء بخشد.

  • سر آخر اگر سخنی دارید بیان کنید.

از تمامی باغداران عزیز استان در خواست دارم به همان میزان که به آب، زمین و وقت خود اهمیت می‌دهند در انتخاب و خریداری نهال‌ها نیز توجه و دقت به خرج دهند و نهال‌های خود را از نهالستان‌های معتبر که لیست آن در تمامی اداره‌های شهرستان‌های استان قرار دارد تهیه کنند تا پول و زمان خود را بعد از چند سال از دست ندهند.

گفتگو: علیرضا فرساد

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=5814

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});