• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12
پورابراهیمی در نشست خبری مطرح کرد؛

برگزاری جلسه فوق العاده کمیسیون اقتصادی برای جلوگیری از دولتی کردن سهام عدالت

  • کد خبر : 5834
  • 12 اسفند 1399 - 13:15
برگزاری جلسه فوق العاده کمیسیون اقتصادی برای جلوگیری از دولتی کردن سهام عدالت
یاز اکو -رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: فردا جلسه فوق العاده کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصادی جهت جلوگیری از دولتی کردن سهام عدالت برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در نشستی خبری، اظهار کرد: قرار است فردا جلسه فوق العاده کمیسیون اقتصادی با وزیر امور اقتصادی و دارایی جهت بررسی اقدامات شورای عالی بورس و ابلاغیه آنان درباره انتخابات اعضای هیئت مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت برگزار شود.

وی افزود: نمایندگان مجلس نگران دولتی  شدن  سهام عدالت هستند، چرا که قرار است در سی و یک استان و از هر استان ۵ نفر به عنوان اعضای هیئت مدیره سهام عدالت انتخاب شوند و عملاً ۱۵۵ نفر اداره بزرگترین مجموعه‌های اقتصادی کشور را برعهده بگیرند که مجلس اجازه نمی‌دهد با نفوذ دولت این کار انجام شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی  تصریح کرد: این موضوع مغایر با کاهش تصدی گری دولت است، عملاً دولت با این انتخابات به دنبال آن است که سهام عدالت را در دست بگیرد در حالی که برگزاری این انتخابات به صورت علمی، تخصصی و مشارکت مردم انجام شود.

وی افزود: همچنین احتمال دارد نشست مشترکی با رئیس قوه قضائیه برگزار کنیم تا این موضوع از جنبه قضایی و حقوقی هم پیگیری شود.

پورابراهیمی  بیان کرد کرد: بسیاری از مردم نمی‌دانند که ۲۰ اسفندماه انتخابات اعضای هیئت مدیره کل کشور برای اداره سهام عدالت انجام می‌شود و از نظر ما تصمیم شورای عالی بورس در زمینه برگزاری این انتخابات فاقد وجاهت قانونی است.

وی ادامه داد: امیدواریم در جلسه فردا با وزیراقتصاد به اجماعی برای لغو انتخابات برسیم  و یک انتخابات قانونی برگزار شود، اما در صورتی که این اتفاق نیفتد، مجلس شورای اسلامی از ابزار‌های نظارتی خود استفاده می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور سهام عدالت دارند، بخشی از پرتفوی آن سهام شرکت‌های بورسی و بخشی سهام شرکت‌های غیربورسی است. ۳۶ شرکت بورسی هستند که ارزش سهام آن‌ها ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است و ارزش سهام شرکت‌های غیربورسی که ۱۳ شرکت است مشخص نیست. در حال حاضر مجموع ارزش این‌ها پرتفوی سهام عدالت را تشکیل می‌دهد.

نماینده مردم کرمان اظهار کرد: شورای عالی بورس چهارم بهمن‌ماه مصوبه‌ای را به سازمان بورس ابلاغ کرده که برای انتخابات هیئت مدیره شرکت‌های سهام عدالت تصمیم گرفته شود و هیئتی مرکب از مدیرکل امور دارایی هر استان به عنوان رئیس و معاون او به عنوان دبیر و نماینده استان بازرگانی و تعاون انتخابات را برگزار کنند، در حالی که اینجا جایی است که مردم باید تصمیم بگیرند ضمن اینکه این کار باید بیستم اسفندماه انجام شود و ما خطرات جدی را برای آینده مدیریت سهام عدالت پیش بینی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: نشست مشترک کمیسیون اقتصادی امروز برگزار و جمع بندی این شد که وزیر اقتصاد و دارایی فردا به جلسه فوق‌العاده کمیسیون دعوت شود تا رویکرد دولتی کردن سهام عدالت را مورد بررسی قرار دهیم.

پورابراهیمی ادامه داد: متاسفانه عدم اطلاع رسانی و رویکرد تعیین افراد توسط دولت با مصوبه شورای عالی بورس نگرانی‌هایی را ایجاد کرده، لذا مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود خواهد کرد به خصوص که این اقدام با اسناد بالادستی و قانون تجارت مغایر است و دولت به روش‌های کاملا حرفه‌ای به دنبال این است که ماهیت مدیریت سهام شرکت‌ها را در دست گیرد. همچنین این‌ها مبنای تهیه گزارش ماده ۲۳۴ کمیسیون اقتصادی خواهد بود و اعضای این کمیسیون به طور جدی پیگیر این موضوع هستند. ما برگزاری مجامع با رویکرد علمی و تخصصی و با مشارکت همه مردم در تعیین اعضای هیئت مدیره را دنبال می‌کنیم و احتمالا نشست مشترکی با رئیس قوه قضاییه خواهیم داشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=5834

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});