• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
11
نایب رئیس اتحادیه‌ی فروشندگان فرش دستباف تبریز در گفت وگو با یاز اکو مطرح کرد؛

فعالیت ۲ هزار فروشگاه فروش فرش در تبریز/ کاهش ۵۰ درصدی تولید فرش دستباف

  • کد خبر : 5908
  • 13 اسفند 1399 - 11:00
فعالیت ۲ هزار فروشگاه فروش فرش در تبریز/ کاهش ۵۰ درصدی تولید فرش دستباف
یازاکو - نایب رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز، فرهنگ، اقتصاد و اشتغال‌زایی را سه ضلع پروسه‌ی تولید فرش دانست و گفت: با تولید یک فرش 6 متری، به‌طور متوسط برای ۲ یا ۳ نفر ایجاد شغل می‌شود.

ایوب بشیری، در گفت وگو با پایگاه خبری یاز اکو گفت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار فروشگاه در زمینه‌ی فروش فرش دستباف فعالیت دارند که بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ پروانه‌ی فعالیت صنفی برای آنها صادر شده است.

وی با اشاره به تاثیر بیماری کرونا در بازارهای داخلی گفت: همانطور که کرونا در سایر بخش‌های اقتصادی کشور تاثیر منفی داشته، بازار فرش نیز مستثنی از این قضیه نیست اما با ورود و آغاز واکسیناسیون در آینده، بارقه‌های امیدی در رونق بازار فرش به چشم می‌خورد.

بشیری با اشاره به روند برقراری ثبات نسبی سیاسی در کشورهایی که مراودات تجاری، به‌ویژه تجارت فرش با ایران را دارند، اظهار داشت: فرش یک کالای لوکس و استراتژیک بوده و ثبات سیاسی و اقتصادی در بازارهای هدف می‌تواند موجب رونق این هنر-صنعت، هم در داخل و هم در خارج از کشور شود.

وی افزود: بازارهای داخلی متاثر از کرونا بوده و حتی مراودات بین شهری و بین استانی نیز در مواقعی با مشکل روبه‌رو شده بود که با کاهش شیوع این بیماری، شاهد افزایش این مراودات هستیم.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز با تاکید بر اینکه تولید کارگاهی فرش تحت تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته، افزود: تولید فرش در کارگاه‌های متمرکز به دلیل محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته ولی تولید خانگی زیاد تحت تاثیر قرار نگرفته است.

کاهش ۵۰ درصدی تولید فرش دستباف

بشیری با اشاره به کاهش تولید فرش گفت: از آغاز سال‌جاری، تولید فرش دستباف بیشتر از ۵۰ درصد کاهش یافته و این کاهش متاثر از کرونا و سایر موانع اقتصادی است.

وی اذعان داشت: بافنده‌های فرش با توجه به کاهش درآمد و عدم تامین معاش مناسب یکی پس از دیگری این حرفه را ترک می‌کنند. ادامه‌ی این روند برای فرش دستباف خوشایند نخواهد بود.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز تاکید کرد: قیمت اجناس و کالاها در یک‌سال گذشته افزایش چند برابری داشته و این در حالی است که قیمت فرش دستباف به صورت خیلی جزئی افزایش داشته است؛ برای مثال اگر قیمت خودرو در دوسال گذشته بیش از چهار برابر شده در عوض قیمت فرش دستباف حدود ۹۰ درصد افزایش داشته که آن هم عمدتا متاثر از افزایش قیمت مواد اولیه است.

ایجاد اشتغال ۳ نفری با تولید فرش ۶ متری

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز با تاکید بر اینکه تولید و بافت فرش دستباف با کاهش نرخ بیکاری یک رابطه مثبت انکارناپذیر است، ابراز کرد: ببینید اگر در یک خانواده‌، یک دار فرش ۶ متری باشد به‌طور متوسط برای ۲ یا ۳ نفر ایجاد شغل خواهد شد و این در حالی است که شما می‌توانید با حداقل سرمایه‌ی اولیه ایجاد اشتغال کنید.

بشیری افزود: اگر برنامه‌ای استراتژیک و مدون برای فرش دستباف طرح‌ریزی و به مورد اجرا گذارده شود، قطعا در بحث کاهش نرخ بیکاری و عدم اتکا به اقتصاد تک‌محصولی می‌توان گام‌های موثری برداشت.

وی، ادامه داد: فرهنگ، اقتصاد و اشتغال‌زایی سه ضلع پروسه تولید فرش است و اگر یکی از این اضلاع دچار تنش و ناملایمتی شود قطعا تاثیر مخربی در رونق بازار این هنر-صنعت خواهد داشت.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز در پایان گفتگو با یاز اکو از لزوم تدوین و اجرای یک برنامه‌ی استراتژیک برای فرش سخن گفت و اضافه کرد: با شناخت نقاط قوت و ضعف بازارها و نیز تولید بر اساس مطالعات میدانی و پیاده کردن برنامه‌ی استراتژیک، می‌توان رونق بازار فرش را شاهد بود و از انباشت و بلوکه شدن سرمایه جلوگیری کرد که این امر میسر نخواهد شد مگر در سایه‌ی تلفیق علم و تجربه و قانون.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=5908

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});