• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11

رفع مشکل تلفن همراه در آزادراه تبریز-سهند/ساخت‌وساز غیرمجاز اصلی‌ترین مانع ثبت جهان کندوان

  • کد خبر : 5939
  • 13 اسفند 1399 - 12:00
رفع مشکل تلفن همراه در آزادراه تبریز-سهند/ساخت‌وساز غیرمجاز اصلی‌ترین مانع ثبت جهان کندوان
یاز اکو - فرماندار اسکو با اشاره به مشکل نبود ارتباط تلفن همراه در آزادراه تبریز- سهند، گفت: با اتمام عملیات دکل ۵۴ متری در کنار آزادراه طی یک هفته‌ی آتی، پوشش تلفن همراه در آزادراه تبریز -سهند برقرار می‌شود و بیش از ۸۵ درصد مسیر را پوشش خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، بابک رضی منش، با بیان این‌که آزادراه سهند _تبریز فرصتی برای گسترش صنعت گردشگری در شهرستان اسکو و روستاهای آن است، گفت: پهنه‌ی‌گردشگری در اطراف مسیر آزاد راه سهند_تبریز طراحی می‌شود.

وی با بیان این‌که عملیات اساسی پروژه‌ی آزادراه سهند_تبریز از سال ۹۷ آغاز شد، گفت: با توجه به این‌که این آزادراه محرک توسعه برای شهرستان اسکو بود با پیگیری‌های مستمرو توجه ویژه مدیریت استان این پروژه به اتمام رسید.

فرماندار اسکو یادآور شد: همچنین عملیات راه‌اندازی یک دکل ایرانسل در فاز سوم سهند نیز آغاز شده که با فعالیت این دکل، پوشش ایرانسل نیز در این مسیر برقرار خواهد شد.

وی با اشاره به کلنگ زنی بزرگ‌ترین مجتمع امدادی استان در آزادراه تبریز- سهند، گفت: قطعا توسعه، فرآیندی زمان بر است، این آزادراه انتفاع اقتصادی و ارزش افزوده در برخواهد داشت، در حال حاضر ۱۴۰ هزار نفر از آزادراه تبریز- سهند منتفع هستند .

وی با اشاره به اجرای دو طرح تلفیقی تحت عنوان جامعه‌ی ایمن و مروج سلامت در شهر جدید سهند، گفت: سهند در سال ۹۷ به جوامع ایمن ملحق و اتفاقات ترافیکی و ایمنی در آن اجرا شد، همچنین در تداوم آن، برنامه‌ی منسجم و هماهنگ شهر سالم سهند نیز برای رویارویی با چالش‌های شهرنشینی و مسائل زیست محیطی و اجتماعی تدوین شد، چرا که با توسعه‌ی جامعه‌، امکان رسیدگی به مشکلات و مسائل اجتماعی نیز دشوار می‌شود، در این طرح شهر سهند به عنوان اولین شهر سالم کشور ثبت خواهد شد.

سهند شهری دارای برنامه است 

رضی منش با بیان اینکه تا زمانی که مردم در امر توسعه مشارکت نکنند، آن توسعه پایدار نبوده و قطعا با مشکل مواجه خواهد شد، ادامه داد: ما ادعا نمی‌کنیم شهری سالم هستیم ولی ادعا می‌کنیم شهری دارای برنامه هستیم و برای رسیدن به اهداف و آرمان‌ها برنامه ریزی کردیم، همچنین تلاش می‌کنیم شهر اسکو را نیز به عنوان دومین شهر سالم کشور معرفی کنیم.

فرماندار اسکو با بیان این‌که بزرگ‌ترین چالش شهرهای بزرگ، عدم هویت، عدم مراودات و آسیب‌های اجتماعی نوظهور است، گفت: اگر بتوانیم شهر سهند را به شهری گردشگری تبدیل کنیم، رونق اقتصادی و تعاملات اجتماعی رخ خواهد داد.

 وی شش آسیب اجتماعی اولویت دار شهر جدید سهند را معضل دختران فراری، دختران در معرض آسیب،  اختلافات حاد خانوادگی، کودک و همسر آزاری، سالمند آزاری و خشونت عنوان کرد و گفت: برای رویارویی با این مشکلات بابد برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم  چالش‌هایی را که به دلیل عدم سابقه سکونت در شهرها ایجاد شده است، مدیریت کنیم.

راه اندازی دومین کتابخانه بزرگ استان در شهر جدید سهند


وی با اشاره راه اندازی دومین کتابخانه بزرگ استان در شهر جدید سهند، گفت: این کتابخانه با سه هزار متر مربع فضا به صورت استاندارد در شهرستان سهند آماده بهره برداری است.


فرماندار اسکو با بیان این‌که سه مرکز بهداشتی در سهند راه اندازی شده است، گفت: با پیگیری‌های انجام شده و با توجه به وجود ۱۲۰ هزار بیمه‌ی شده تامین اجتماعی،  راه اندازی پلی کلینیک تخصصی شهر جدید سهند در هئیت مدیره‌ی تامین اجتماعی کشور تصویب شده است، با تامین اعتبار، این پلی کلینیک در زمینی یک هکتاری راه اندازی خواهد شد. 
 

وی در رابطه با راه اندازی بیمارستان شهرجدید سهند، تشریح کرد:  برای راه اندازی بیمارستان شهرجدید سهند با چند سرمایه گذار بخش خصوصی وارد مذاکره شدیم، تلاش داریم ارائه‌ی خدمات درمانی در آن بیمارستان با تعرفه‌های دولتی انجام شود، راه اندازی پلی کلینیک تخصصی اولین گام و راه اندازی بیمارستان ۳۰۰ تخت‌خوابی در این شهر نیز دومین گام خواهد بود.


وی با بیان این‌که در دوره‌های پایانی دولت قرار گرفته‌ایم، گفت: عملکرد و دستاوردهای دولت در عرصه‌های مختلف قابل دفاع بوده و مجموعه توفیقات دولت باید به افکار عمومی نیز انعکاس داده شود، چرا که تنها مردم می‌توانند در این مورد قضاوت کنند.

وی عدم ثبت و ضبط عملکردها را از عمده مشکلات شهرستان اسکو عنوان کرد و گفت: معتقدم باید روند توسعه‌ی شهرستان ثبت شود؛ برهمین اساس در این راستا کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای با عنوان اهم دستاوردهای دولت تدبیر و امید در شهرستان اسکو را با حضور استاندار آذربایجان شرقی رونمایی خواهیم کرد، همچنین در پیوست این کتاب شناسنامه‌های واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان به نمایش گذاشته می‌شود.

رتبه اول با سوادی اسکو در بین شهرستان های کشور 

وی با اشاره به سابقه‌ی تاریخی شهرستان اسکو، اظهار کرد: این شهرستان به عنوان شهرستانی فرهنگی با ۹۸ درصد نرخ باسوادی دارای رتبه‌ی اول کشوری است که البته تلاش می‌شود تا پایان دولت نرخ باسوادی ۱۰۰ درصدی بین ۱۰ تا ۴۹ ساله ها محقق شود.

فرماندار شهرستان اسکو اصلی‌ترین ظرفیت شهرستان اسکو را ظرفیت فرهنگی دانست و گفت: فرهنگ زیر بنای توسعه بوده و توسعه فرهنگی ارجح بر فرآیندهای سایر حوزه‌هاست، اگر بخواهیم در فرآیند توسعه و  مسیر قابل قبول حرکت کنیم باید فرهنگ را مبنا و زیربنا قرار دهیم.

وی با اشاره به اجرای طرح سلامت روانی- اجتماعی تحت قالب طرح سراج در شهر جدید سهند، گفت:  بر اساس پیمایشی که در سال ۸۹ در کشور انجام شده بود، حدود ۲۳ درصد مردم با مشکلات روانی دست به گریبان هستند، بر همین اساس طرح سراج در رابطه با اضطراب و مداخلات روانشناختی به طور پایلوت در شهرستان اسکو اجرا شد.

وی ادامه داد: با اجرای طرح سراج در اسکو،  کل جامعه هدف بالای پنج سال اسکو غربالگری شده و در آن ۱۸ درصد بیماریابی و مداخلات مختلف در سه سطح انجام شد.

وی با اشاره به افتتاح مجتمع فرهنگی و هنری در شهرستان اسکو، گفت: اولین و بزرگ‌ترین پردیس سینمایی شمال غرب در مجتمع تجاری و تفریحی بارامای شهرستان اسکو افتتاح شد.

فرماندار اسکو با بیان این‌که ۷۵ درصد تامین سلامت هر کشور خارج از حوزه‌ی نظام سلامت است، گفت: در پاندمی کرونا شاهد بیشترین روزهای سفید و آبی در شهرستان اسکو بودیم که البته این امر در سایه‌ی مشارکت و هماهنگی مردم، مسئولان و سازمان‌های مردم نهاد محقق شد.

 اسکو دومین شهرستان موفق استان در بحث مدیریت کرونا

وی با بیان این‌که شهرستان اسکو بعد از چاراویماق دومین شهرستان موفق استان در بحث مدیریت کرونا با میزان بروز در هزار است، گفت: اولین شهرستان بودیم که مبادی ورودی روستای گردشگری کندوان را مسدود کردیم و به نظر می‌رسد در ایام نوروز تدابیر لازم برای حداقل‌ترین جابه جایی‌ها در داخل استان انجام ‌شود.

وی با بیان این‌که سال گذشته نزدیک به دو میلیون نفر گردشگر خارجی و داخلی به شهرستان اسکو و روستاهای گردشگر آن سفر کردند، گفت: براساس رصد دوربین‌های ورودی شهر و ترددشمارها،  اکنون میزان جمعیت گردشگر شهر و روستاهای اسکو تا یک پنجم کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که روستای کندوان یکی از مراکز گردشگری استان و کشور است، گفت: در گذشته میزان گردشگر بیشتر در روستای کندوان امتیاز محسوب می‌شد در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر روزانه بیش از چهار هزار گردشگر در این روستا حضور داشته باشد این امر باعث تخریب و نابودی این روستای تاریخی خواهد شد.

چشم انداز کندوان تهیه شده است

فرماندار اسکو با بیان این‌که صفر تا ۱۰۰ کندوان توسط مشاور مطالعه و چشم اندازی برای آن تهیه شده است، گفت: شاید این روند کند باشد و حتی از این کندی نیز انتقاد داریم ولی برای ثبت جهانی کندوان تدابیری از جمله تخریب، تعدیل و مداخله برای تمامی ساخت و سازهای غیرمجاز در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: به محض تکمیل مطالعات دو اقدام مهم از جمله عدم امکان ورود خودرو به داخل بافت تاریخی روستای کندوان و ساماندهی واحدهای تجاری داخل روستا انجام می‌شود،  بازارچه‌ی صنایع دستی برای اصلاح ظاهر واحدهای تجاری روستای کندوان راه اندازی می‌شود، در حال حاضر پنل مدیریتی آن آماده شده و اکنون نیز به دنبال سرمایه گذار هستیم تا در ورودی روستا پارکینگ و بازارچه‌ی صنایع دستی ایجاد شود.

ساخت و سازهای غیرمجاز اصلی‌ترین موانع ثبت جهانی روستای کندوان 

وی ساخت و سازهای غیرمجاز را اصلی‌ترین موانع ثبت جهانی روستای کندوان عنوان کرد و گفت:  متاسفانه ۲۸۸ ساخت و ساز غیرمجاز در این روستا انجام شده که معتقدم این امر ناشی از عدم نگاه کارشناسی به این روستا است.

وی با اشاره به راه اندازی ۴۰ اقامتگاه بوم گردی در روستای کندوان در دولت تدبیر و امید، گفت: نزدیک به ۸۰ اقامتگاه بوم گردی غیرساماندهی شده در روستا وجود دارد که هنوز موفق به اخذ مجوز در قالب بوم گردی نشدند، تلاش می‌کنیم با فراهم سازی بسترهای اینترنتی مسافران این اقامتگاه‌ها را مدیریت کنیم.


آخرین وضعیت روستای زیرزمینی حیله‌ور


فرماندار اسکو گفت: هیچ اقدامی نباید بدون مطالعه در حوزه‌ی میراث فرهنگی انجام شود، کاوش‌های لازم در مورد این روستا انجام شده و منتظر نتایج کاوش‌ها هستیم، به محض اتمام کاوش، اقدامات اجرایی و مداخلاتی برای معرفی بیشتر این روستا انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که نباید نگاه نقطه‌ای به گردشگری داشته باشیم، گفت: تلاش می‌کنیم محورهای اصلی گردشگری شهرستان اسکو طراحی شود، در این راستا برنامه پنج ساله‌ی شهرداری‌ها نیز با رویکرد گردشگری تدوین می‌شود تا بتوان مردم را از انتفاع گردشگری بهره‌مند کنیم.

تمامی روستاهای اسکو باید روستای هدف گردشگری شوند

وی با تاکید بر توزیع جمعیت گردشگر، گفت: تمامی روستاهای شهرستان باید روستای هدف گردشگری شوند براساس آن اگر گردشگری نتوانست به دلیل تکمیل ظرفیت روستای کندوان به آن ورود پیدا کند می‌تواند در سایر روستاهای گردشگری شهرستان حضور یابد.

رضی منش با اشاره به کلنگ زنی شبکه‌ی جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه‌ی اسکو، گفت: شبکه‌ی جمع آوری فاضلاب ایلخچی نیز در راستای ارتقای زیرساخت‌های بهداشتی شهر در دهه‌ی فجر کلنگ زنی شد.

وی با بیان این‌که راه اندازی شهرک صنعتی اسکو درخواست چهل ساله‌ی مردم اسکو بود، گفت: این شهرک تنها شهرکی بود که تمامی واحدهای آن در زمان افتتاح واگذار شد و این اقدامی ارزشمند بود که توسط دولت انجام شد.

وی با بیان این‌که سواحل دریاچه‌ی ارومیه ظرفیت عظیمی برای گردشگری است، گفت: قبل از شیوع کرونا سه ساحل در دریاچه‌ی ارومیه شناسایی کرده بودیم تا حضور گردشگران در این مکان‌ها ساماندهی شود.

برداشت ۱۰۰ تن پسته در شهرستان اسکو 

فرماندار اسکو با بیان این‌که سالانه ۱۰۰ تن تولید پسته در شهرستان اسکو برداشت می‌شود، بیان کرد: تغییر الگوی کشت در شهرستان اسکو نیز به خوبی انجام شده است به طوری‌که به جای پیاز، کلزا و پسته کاشته می‌شود، پیش بینی می‌شود با بارور شدن باغات جدید پسته، سالانه ۵۰۰ تن پسته در این شهرستان برداشت خواهد شد به طوری‌که در آینده‌ای نزدیک اسکو قطب تولید محصول پسته می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=5939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});