• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

جستجوی تاریخ در «شکوهی‌نامه»

  • کد خبر : 6002
  • 14 اسفند 1399 - 9:15
جستجوی تاریخ در «شکوهی‌نامه»
یاز اکو - کتاب «در جستجوی تاریخ» با عنوان فرعی «شکوهی نامه»، ارج‌نامه ای در بزرگداشت 50 سال تلاش علمی و پژوهشی استاد دکتر سیروس برادران شکوهی در دانشگاه تبریز است که به تازگی به زیور طبع آراسته شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، کتاب «شکوهی نامه» به خواستاری و اهتمام عباس قدیمی قیداری، با جلد گالینگور در ۵۰۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات «آیدین» و همکاری بنیاد ایرانشناسی و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۹ به چاپ رسیده است. 

این کتاب دربرگیرنده ۴۹ مطلب در قالب های خاطره، یادداشت، گفت و گو و مقاله علمی و تحلیلی در ارتباط با دکتر برادران شکوهی و یا حوزه تاریخ است که وی از سرآمدانش در سطح دانشگاهی محسوب می شود و عمری را در راه کشف و شناساندن زوایای پنهان آن کوشیده است.

در پیشگفتار کتاب «شکوهی نامه» به قلم عباس قدیمی قیداری آمده است: «بزرگداشت بزرگان و پیشکسوتان عرصه آموزش و پژوهش در جامعه امروز ضرورتی تمام دارد. جامعه امروز به عللی که بحث در مورد آن مجال دیگری می طلبد، به طور تعجب برانگیز و تاسف باری با یک گسست و انقطاع از گذشته دور و نزدیک خود مواجه شده است. این گسست و شکاف اگر تداوم یابد و ریشه بدواند، بسیار فاجعه بار و خطرناک خواهد بود. یادکرد، پاس داشت و ارج نهادن به بزرگان و مفاخر می تواند در ترمیم این گسست ها و شکاف ها و پیوند زدن گذشته به امروز، نقش مهم و موثری ایفا نماید. از سوی دیگر پاس داشت نام و یاد بزرگان حوزه علم و دانش و فرهنگ، بزرگداشت فضیلت و اخلاق است و اعلام قدرشناسی است از این بزرگان و مفاخر». 

در پیشگفتار کتاب اضافه شده است: «استاد سیروس برادران شکوهی، نامی است آشنا برای اهالی تاریخ و فرهنگ ایران و آذربایجان. استادی که بیش از پنجاه سال با  دغدغه در تربیت و آموزش جوانان این سرزمین و عرصه پژوهش و نگارش کوشیده و میراث ارزشمندی از خود بر جای نهاده است. سال های درس آموزی در محضر بزرگانی چون استاد عباس زریاب خوئی، استاد دکتر محمداسماعیل رضوانی و همنشینی با بزرگانی چون علامه استاد میرزا جعفر سلطان القرائی و تربیت دانش آموزان و دانشجویان در آموزش و پرورش، دانشگاه فردوسی مشهد و به ویژه دانشگاه تبریز و سال ها مطالعه و پژوهش از ایشان، شخصیتی ژرف نگر، دغدغه مند و دوراندیش ساخته است». 

در ادامه پیشگفتار آمده است: «امید است این مجموعه که اعلانی است از قدرشناسی جمعی از دوستان و شاگردان ایشان از تلاش ها و کوشش های خستگی ناپذیر علمی و فرهنگی و دغدغه مند استاد دکتر برادران شکوهی، گامی باشد در تبلیغ و تداوم سنت شایسته پاس داشت فضیلت ها و ارزش های راستین و آشنا ساختن نسل جوان با استادان و کوشندگان برجسته تاریخ و فرهنگ این سرزمین ..». 

استاد دکتر سیروس برادران شکوهی به سال ۱۳۱۵ هجری‌شمسی در کوی سرخاب چشم به جهان گشود و تحصیلات خود را تا دریافت لیسانس تاریخ و جغرافیا در زادگاهش به سرانجام رساند و سپس برای تحصیل در مقطع بالاتر وارد دانشگاه تهران شد و بعد از مدتی راهی ترکیه گردید و گواهینامه دکترای تاریخ را از دانشگاه آنکارا گرفت.

استاد برادران شکوهی در سال ۱۳۵۴ هجری‌شمسی بخش نخست کتاب درسی تاریخ دانشسرای مقدماتی را نوشت که تاریخ صفویه تا محمدشاه قاجار را دربرمی‌گیرد؛ وی از پژوهشگران توانمندی است که همواره فعالیت خود را با تأکید بر پژوهش در تاریخ معاصر ایران، به خصوص قاجار، انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، انجام می‌دهد و بیشتر در حوزه تبریز و آذربایجان و همچنین تاریخچه روزنامه‌نگاری در این خطه قلم فرسایی می‌کند.

از آثار این استاد مسلم تاریخ می‌توان به کتاب‌های تاریخچه روزنامه‌نگاری در تبریز از آغاز تا حال، زندگی‌نامه میرزا جواد آقا سلطان‌القرایی، و یادداشت‌های میرزا اسداله ضمیری، ملازم خاص ثقه‌الاسلام شهید اشاره کرد.

همچنین مقالات تاریخی متعدد وی در نشریات و مطبوعات کشور از جایگاه خاصی برخوردار است و مخاطبان ویژه‌ای دارد.

 تصویری از استاد دکتر سیروس برادران شکوهی
لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=6002

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});