• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

روند بازارهای مالی در هفته دوم اردیبهشت

  • کد خبر : 61334
  • 18 اردیبهشت 1401 - 10:42
روند بازارهای مالی در هفته دوم اردیبهشت
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند.

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار دلار/ دلار در کانال ۲۸ هزار تومان

قیمت دلار در روز پنجشنبه، پانزده اردیبهشت با ۱۰۰ تومان افزایش به ۲۸ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.
در روزهای قبل هفته، بازار دلار تعطیل بود.
دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، دلار همچنان در کانال ۲۸ هزار تومانی قرار داشت.
همچنین در آخرین روز هفته، قیمت دلار در صرافی ملی با اندکی افزایش نسبت به آخرین روز کاری، ۲۵۷۰۹ تومان ثبت شده است.

بازار سهام/ بورس تحت تأثیر اخبار ارز ۴۲۰۰ تومانی

به دنبال تأثیر خبرهای مختلفی همچون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی صنایع مانند گروه‌های غذایی و برخی داروییها، انتظارات تورمی، ارزشگذاری و عرضه زیرمجموعهها و خودروسازها، تثبیت نسبی نرخ ارز نیمایی و رشد پلکانی و آرام آن به همراه واریز سودهای برخی مجامع، شاخص کل بورس هفته گذشته را صعودی دنبال و رشد کمتر از یک‌درصدی را تجربه کرد. بنابراین نماگر اصلی بازار با عملکرد مثبت ۰/۵ درصدی هفته را به پایان رساند. گفتنی است که شاخص هموزن از وضعیت بهتری برخوردار بود. به عقیده برخی کارشناسان با توجه به تصمیمات صورت گرفته برای گروههای مرتبط با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و تقویت انتظارات تورمی، احتمال برای نزولی شدن بازار سهام کم است. پیش‌بینی می‌شود که دیگر گروهها نیز از این موضوع تأثیر بگیرند و تمایلات صعودی در بورس باقی بماند.

بازار سکه/ نوسان در بازه قیمتی محدود

بازار طلا و سکه مانند بازار ارز داخلی هفته گذشته با توجه به تعطیلات عید فطر فعالیت چندانی را شاهد نبود. با این حال، سکه امامی نسبت به تغییرات نرخ دلار از شرایط سختتری برای حفظ قیمت خود در محدوده پیش از تعطیلات یاد شده برخوردار بود. این فلز گرانبهای مذکور از یکسو در روز پنج‌شنبه با کاهش تقاضای فیزیکی و تقاضای مصرفی مواجه شد و از سوی دیگر بهای طلا در بازارهای جهانی چندان عملکرد درخشانی نداشت و حتی در مقاطعی افتهای قابل‌توجهی را تجربه کرد. بنابراین سکه امامی نیز در یک بازه قیمت محدودی در نوسان بود. بر این اساس مسکوک یاد شده بازدهی مثبت یا منفی را برای سرمایه‌گذاران خود به همراه نداشت. برخی کارشناسان بر این باورند که با بالا ماندن حباب سکه تقاضای خرید و فروش همچنان بیرمق باقی بماند.

بازار طلای جهانی/ طلا تحت تأثیر فدرال رزرو

طلا در بازار جهانی در پی افزایش تمایلات کاهشی خود طی روزهای اخیر، روز جمعه با افزایش قیمت اندکی همراه بود. اما با وجود این طلای جهانی در مسیر سومین عملکرد منفی هفتگی متوالی قرار گرفت. بازدهی دلار و نرخ بهره اوراق خزانه‌داری آمریکا هر دو به دلیل تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های تهاجمی فدرال رزرو طی روزهای گذشته افزایش یافتند و سرمایه‌گذاران نیز در انتظار انتشار آخرین گزارش مشاغل ایالات متحده از جمله حقوق و دستمزد غیرکشاورزی هستند تا بتوانند موقعیت سرمایه‌گذاری خود را تعیین کنند. بر این اساس بهای طلای جهانی روز گذشته ۱۸۸۳ دلار و ۵۰ سنت در هر اونس معامله شد. بنابراین انتظار می‌رود با بازگشت فدرال رزرو بر سر قدرت و تاثیرگذاری بیشتر بر روند طلا، این فلز گرانبها هفته آتی را با کاهش تمایلات صعودی آغاز و با تغییرات محدودی سپری کند.

بازار اوراق مسکن/ بازار مسکن به‌دنبال مصرف‌کننده واقعی

اوراق تسهیلات بانک مسکن هفته اخیر را بر مدار صعودی پشت سر گذاشتند و توانستند مجدداً به بالای سطح ۱۰۰ هزار تومان بازگردند. در این میان تسه ۹۹۱۲ نیز با افزایش قیمت تا سطح ۱۰۵ هزار و ۴۱۲ تومان صعود کرد و رشد هفتگی بیش از ۱۲ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که بازار مسکن از رکود نسبی خود تا حدودی در حال خارج شدن است، بنابراین در ماه‌های پیش‌رو بازاری متناسب با نیاز واقعی مصرف‌کننده در این بازار پیش‌بینی می‌شود. زیرا تقاضای انباشت‌شده در این زمینه در حالت انتظار قرار دارد. بخشی عمده‌ای از این انتظارات به نگاه مردم به مذاکرات وین برای انجام معاملات مرتبط است. به طوری که این نگاه‌ها دیگر به حالت غیرطبیعی درآمده و بازار مسکن به دنبال مصرف‌کننده واقعی است.

بازار نفت/ روند افزایشی برای سومین هفته متوالی

بهای هر دو شاخص نفتی در روز جمعه برای سومین جلسه متوالی روند افزایشی را به دلیل بیشتر شدن نگرانی‌ها در رابطه با تحریم قریب‌الوقوع اتحادیه اروپا و تقویت تدریجی عرضه نفت روسیه در ۶ ماه و محصولات پالایش شده تا پایان سال ۲۰۲۲ دنبال کردند. بر این اساس نفت خام برنت روز گذشته در محدوده قیمت ۱۱۳ دلار به ازای هر بشکه معامله شد. علاوه بر این نفت WTI نیز رشد قیمت را تجربه کرد و در سطح ۱۱۰ دلار و ۳۲ سنت دادوستد شد. با توجه به نگاه برخی تحلیلگران بازار نفت از اینکه روند صعودی را برای هفته آتی دنبال کند از احتمال بیشتری برخوردار است. با این حال سازمان کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک‌پلاس، با نادیده گرفتن درخواست کشورهای غربی برای تولید بیشتر، به برنامه خود برای افزایش تولید ۴۳۲ هزار بشکه‌ای در روز در ژوئن پایبند ماندند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=61334

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});