• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

امضای یادداشت تفاهم هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان

  • کد خبر : 62021
  • 22 اردیبهشت 1401 - 18:20
امضای یادداشت تفاهم هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان
یاز اکو - معاون نخست‌وزیر ارمنستان با اشاره به نقش اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گسترش همگرایی و افزایش تجارت در منطقه، آمادگی ارمنستان برای ادامه ایفای نقش تسهیل‌گر روابط ایران و اتحادیه را یادآوری کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تسنیم، با پایان یافتن نشست‌های هیئت‌های کارشناسی ایران و ارمنستان، روز چهارشنبه بیست و یکم اردیبهشت‌ماه، در مراسمی در ایروان، سند یادداشت تفاهم هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان، توسط علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و مهر گریگوریان معاون نخست‌وزیر ارمنستان که ریاست مشترک کمیسیون مشترک را بر عهده دارند، امضا شد.

معاون نخست‌وزیر ارمنستان با اشاره به نقش اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گسترش همگرایی و افزایش تجارت در منطقه، آمادگی ارمنستان برای ادامه ایفای نقش تسهیل‌گر روابط ایران و اتحادیه را یادآوری کرد.

وی با اشاره به حمل و نقل و انرژی به عنوان دو پایه مهم گسترش روابط بین دو کشور، تمدید و به‌روزرسانی قرارداد تبادل گاز و برق بین دو کشور، پیگیری تکمیل مسیر جاده شمال – جنوب ارمنستان به عنوان حلقه‌ای از کریدور خلیج فارس به دریای سیاه، تسهیل روابط گمرکی دو کشور و برقراری روابط ریلی با ایران در صورت تحقق موضوع رفع انسداد از مسیرهای مواصلاتی در منطقه را به عنوان برخی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی دو کشور بر شمرد.

رئیس مشترک ارمنی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای تدوین سند همکاری، به مفاد مورد توافق طرفین در حوزه‌های مختلف از جمله همکاری در زمینه تجارت، صنایع، گردشگری، بهداشت، آموزش، علوم و فناوری‌های پیشرفته اشاره و ابراز امیدواری کرد که اجرای کامل و موفق یادداشت تفاهم، سکویی برای گسترش روزافزون روابط دو کشور باشد.

وزیر نیروی کشورمان نیز، تجربه دوره کرونا را الگویی از ضرورت توجه به همکاری با کشورهای همسایه و نیز ظرفیت‌های بومی برای عبور از چالش‌ها دانست و با اشاره به گسترش روابط با کشورهای همسایه به عنوان سیاست اصولی دولت سیزدهم، افزایش تجارت با کشورهای همسایه در ماه‌های گذشته را یادآور شد.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان با یادآوری روابط ممتاز سیاسی ایران و ارمنستان، بر ضرورت تلاش برای رساندن روابط اقتصادی و تجاری دو کشور به سطح روابط سیاسی تأکید کرد و در این راستا، فعال کردن کارگروه‌های بانکی، تجاری و ترانزیت، رفع موانع بانکی، گفتگو درباره استفاده از ارزهای ملی و منطقه‌ای، کاهش هزینه‌های گمرکی و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل را دارای اهمیت دانست.

محرابیان با اشاره به دیدار صبح روز چهارشنبه خود با سیمیدیان وزیر محیط زیست ارمنستان، اهتمام به موضوع جلوگیری از آلوده‌سازی رود ارس را به عنوان یک موضوع انسانی که بر زندگی مردم منطقه تأثیرگذار است، وظیفه مردم و دولت دو کشور دانست و از تفاهمات انجام شده در نشست با وی ابراز خرسندی کرد. 

وزیر نیروی کشورمان از سند یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک، به عنوان متنی مفصل و پربار یاد کرد و با تأکید بر این که پیگیری اجرای سند، وظیفه مشترک دو طرف و مورد انتظار مردم دو کشور است، از گریگوریان برای سفر به تهران دعوت کرد.

پس از آن آواکیان سفیر جمهوری ارمنستان در تهران، در سخنان کوتاهی بر اهمیت اتمام طرح‌های موجود بین دو کشور را به عنوان پایه‌ای برای توسعه روابط دو کشور تأکید کرد و با اشاره به پیشرفت‌های اخیر در روابط دو کشور، اجرای کامل یادداشت تفاهم و دیگر اسناد امضا شده بین دو کشور را مهم دانست.

عباس ظهوری سفیر کشورمان نیز توسعه و ارتقای روابط بین دو کشور را به عنوان عاملی برای کمک به رفاه مردم دو کشور و نیز حفظ و تحکیم ثبات و آرامش در منطقه مورد اشاره قرار داد و ابراز اطمینان کرد که مسئولان دو کشور برای استفاده از ظرفیت‌های موجود و رساندن روابط دو کشور به افق‌های جدید تلاش خواهند کرد.

سپس محرابیان و گریگوریان سند یادداشت تفاهم هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان را امضا و تبادل کردند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=62021

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});