• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3
رئیس اسبق کانون صرافان:

برآورد نرخ دلار برای سال‌جاری حدود ۳۵هزار تومان است

  • کد خبر : 62024
  • 22 اردیبهشت 1401 - 18:30
برآورد نرخ دلار برای سال‌جاری حدود ۳۵هزار تومان است
یاز اکو - روند صعودی قیمت دلار دیروز برای چندمین روز متوالی ادامه یافت و قیمت هر دلارآمریکا دست‌کم با ۲.۲درصد رشد به مرز ۳۰هزار تومان رسید. همزمان با این رویداد علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: ذخایر اسکناس ارزی به بیشترین رقم در تاریخ رسیده است. او وعده داد: التهاب بازار ارز فروکش می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از همشهری، از ابتدای هفته جاری سرعت رشد قیمت‌ها در بازار ارز افزایش یافته به‌طوری که در همین مدت قیمت هر دلار آمریکا ۴.۵درصد رشد کرده است. سرعت این روند صعودی ظرف ۲روز گذشته افزایش یافته، دیروز قیمت هر دلار آمریکا با۲.۲ درصد افزایش به ۲۹هزارو ۹۰۰تومان رسید.

 

هرچند که ظهر دیروز قیمت هر دلار آمریکا حتی از مرز ۳۰هزار تومان هم فراتر رفت اما درآن محدوده تثبیت نشد. ۳۰هزار تومان نوعی مرز روانی برای قیمت دلار محسوب می‌شود و عبور قیمت از این محدوده می‌تواند به رشد بیشتر قیمت ارز منجر شود. آمار‌ها نشان می‌دهد روند صعودی فعلی در بازار ارز درست از ۱۵اسفند سال قبل آغاز شده، در این مدت قیمت هر دلار ۱۷درصد افزایش یافته است.

 

هم‌گام با رشد قیمت دلار دیروز قیمت هر سکه هم با یک صعود افراطی ۴۰۰هزار تومان افزایش یافته و به رقم ۱۴میلیون تومان رسید. قیمت‌هر مثقال طلا هم دیروز با ۱.۹درصد افزایش مواجه شد و به ۵میلیون و ۸۱۷هزار تومان رسید. به‌دنبال رشد قیمت دلار ‌ پلیس امنیت اقتصادی اعلام کرد که بازار ارز را تحت رصد دارد و طی انجام چند عملیات، تعدادی از قاچاقچیان ارز را دستگیر و ارز این دسته افراد را مصادره کرده است. به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل رشد قیمت دلار افزایش انتظارات تورمی نسبت به آینده است زیرا طبق گفته رئیس‌کل بانک مرکزی وضع ذخایر ارزی که یک عامل تعیین‌کننده برای قیمت دلار محسوب می‌شود، مناسب است.

وضع ذخایر ارزی 

دیروز همزمان با تداوم روند فزایند نرخ ارز، علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی از رکوردشکنی آمار ذخایر اسکناس ارزی سخن گفت و وعده داد: التهابی که در بازار آزاد ارز اتفاق افتاده به‌زودی التیام پیدا می‌کند و آثار روانی ایجاد شده کاهش می‌یابد.

 

او با بیان اینکه نرخ واقعی ارز پایین‌تر از نرخ فعلی بازار آزاد است ادامه داد: در وضعیت جدید تامین ارز بهتر خواهد شد و نیاز به اسکناس به‌طور کامل در بازار متشکل ارز تامین می‌شود. او افزود: امسال برای ثبت سفارش واردات در سامانه نیما ۴.۳میلیارد دلار معامله شده است. علاوه بر آن ۴میلیارد دلار هم برای تامین کالاهای اساسی در سال‌جاری اختصاص یافته که شامل یک میلیارد دلار برای دارو و ۳میلیارد دلار برای کالاهای اساسی است. به‌گفته او در مجموع در سال‌جاری ۸.۳میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شده است.

عوامل اثر‌گذار بر قیمت ارز

تحلیلگران می‌گویند درشرایط فعلی صرف‌نظر از مذاکرات هسته‌ای که می‌تواند در آینده قیمت ارز تأثیر داشته باشد، رشد نقدینگی و چشم‌اندازهای تورمی می‌تواند یک عامل تعیین‌کننده بر روند قیمت ارز باشد.

روزبه شریعتی کارشناس بازار‌های مالی در این‌باره توضیح می‌دهد: با توجه به میزان کسری بودجه دولت، حجم نقدینگی در پایان سال آینده به ۶۴۰۰همت(هزار میلیارد تومان) خواهد رسید. در این شرایط تبدیل شبه‌پول به پول سرعت می‌گیرد و مردم برای فرار از تورم، نقدینگی را وارد بازارهای مختلف می‌کنند و این موضوع روی تورم و قیمت ارز تأثیر دارد.

حجت قندی اقتصاددان در این‌باره می‌گوید: عواملی که در شرایط فعلی بر قیمت ارز اثر دارند شامل ۲ دسته عوامل خارجی و داخلی هستند؛ دسته نخست متأثر از درآمدهای ارزی کشور و دسته دوم شامل سیاست‌های دولت در رابطه با بازار ارز و تجارت است. اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان نیز پیش از این درباره قیمت دلار در سال‌جاری گفته بود: اگر اساس را علم اقتصاد و نرخ‌های موجود درباره تورم و بهره و بیکاری در کشور و تفاوت آن با کشورهای حوزه دلار درنظر بگیریم، می‌توانیم نرخ دلار برای سال‌جاری را حدود ۳۵هزار تومان برآورد کنیم.‌

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=62024

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});