• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

نمایشگاه کتاب تهران| ویراستاران، درجه‌بندی و صاحب نرخ‌نامه شدند

  • کد خبر : 62056
  • 23 اردیبهشت 1401 - 8:30
نمایشگاه کتاب تهران| ویراستاران، درجه‌بندی و صاحب نرخ‌نامه شدند
یازاکو - نرخ‌نامه انجمن ویراستاران در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از توانا، نشست «معرفی نرخ‌نامه انجمن صنفی ویراستاران» بعدازظهر امروز (پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت) در حاشیه سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست جواد رسولی گفت: ضرورت تدوین نرخ‌نامه انجمن ویراستاران از مدت‌ها پیش به عنوان یک دغدغه صنفی مطرح شده بود. 

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی ویراستاران گفت: استعلام قیمت برای ویراستاران معضلی بود که با تصویب نرخ نامه حل خواهد شد. 

وی در ادامه افزود: قیمت گذاری انجمن صنفی ویراستاران بر اساس پارامتر‌ها و شاخه‌های مختلفی مثل این که چه کسی این کار را انجام می‌دهد و میزان وقتی که می‌گذارد متفاوت است.

رسولی تصریح کرد: انجمن صنفی ویراستاران طی سال‌های گذشته تلاش کرده بود تمهیداتی فراهم کند تا معضل نرخ نامه ویراستاری حل شود که امروز به نتیجه رسید. 

وی با بیان این که طبقه بندی و رتبه بندی ویراستاران از سال ۹۵ شروع شده است، گفت : کمیسیون پژوهش نرخ‌نامه از سه کمیسیون مختلف صنفی وحقوقی، ویرایش و پژوهش تشکیل شده که از کارشناسان حوزه ویرایش و نشر نظرخواهی شد. 

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی ویراستاران گفت: واحد شمارش در نرخ‌نامه جدید مبنای کلمه است. مواردی که در کم کردن یا زیاد کردن قیمت ویرایش تاثیر دارد مثل نوع متن، سختی کار، رتبه ویراستار،نوع سفارش دهنده وزمانی که برای انجام این کار می‌گذارد در محاسبه قیمت تاثیر دارد.

اقدام مهم تفکیک ویرایش‌ها و ویراستاران 

در در ادامه «مهناز مقدسی» تفکیک ویرایش‌ها و ویراستاران یک اقدام مهم انجمن برشمرد و گفت: باید تعریفی که از انواع ویراستاری می‌دهیم قابل دفاع باشد.

عضو هیأت مدیره و دبیر انجمن صنفی ویراستاران ادامه داد: ویراستاران و نوع ویرایش را مشخص کردیم و وظیفه هر کدام را تفکیک کردیم که چیز مبهمی وجود نداشته باشد. ما مرز مسئولیت بین ویراستار، پدیدآورنده و مترجم را هم مشخص کردیم.

وی تصریح کرد: بر اساس اینکه ویراستار چه نوع ویرایش نشری را انجام می‌دهد، قیمت‌ها متفاوت است. انواع ویرایش‌های مختلف مثل صوری، زبانی، ترجمه، استنادی ساختاری ـ محتوایی را داریم که هر کدام از آنها نرخ‌نامه متفاوتی را دارند.

در انتهای نشست، «لیلا اثنا عشری» عضو انجمن ویراستاران و عضو کارگروه تصویب نرخ‌نامه گفت: ما برای تفکیک ویراستاران به سه مولفه توجه کردیم؛ توانمندی ویراستاران، سابقه و تجربه یک ویراستار و تعداد کتاب یا تعداد کلمه‌هایی که یک ویراستار کار کرده است.

وی گفت: بر این اساس ویراستاران را به سه مدل ویراسیار، ویراستار یک، ویراستار دو و ویراستار سوم تقسیم کرده ایم و بعد از آن ویراستار ارشد. البته امکان دارد در آینده ویراستار ۴ هم به آن اضافه شود. در حال حاضر ویراستار ۳ بالاترین رده ویراستاران محسوب می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=62056

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});