• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

۱۵ موزه جدید در آذربایجان غربی احداث می شود

  • کد خبر : 63499
  • 02 خرداد 1401 - 8:45
۱۵ موزه جدید در آذربایجان غربی احداث می شود
یاز اکو - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: ۱۵ موزه در استان در حال مطالعه و احداث است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، فرازی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در مراسم گرامیداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی با بیان اینکه موزه ها می توانند به عنوان مهمترین مراکز فرهنگی در انتقال ارزشهای نسل گذشته به نسل امروز تحول مثبتی را ایجاد کنند، افزود: هدف از گرامیداشت هفته موزه ها، ارتقا دانش و سواد میراثی جامعه و معرفی بهتر و بیشتر میراث کشور و جذب مشارکتهای مردمی و نخبگان است.

وی با تاکید براینکه موزه ها اهمیت ویژه ای برای معرفی تمدن هر استان و شهر دارند، گفت: ۱۷ موزه در استان فعال است و ۱۵ عنوان موزه نیز در دست مطالعه و اجرا است که در صورت تکمیل و راه اندازی آنها، ظرفیت قابل توجهی به فضای موزه های استان افزوده می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: در مجموع یک هزارو ۷۰۰ اثر استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است که از این تعداد ۲۸ اثر شامل ۱۰ اثر منقول،۱۲ اثر غیر منقول،یک اثر طبیعی، پنج اثر ناملموس طی سال گذشته ثبت شده است.

وی ادامه داد: کاروانسرای شاه عباسی در قطور نیز که در مسیر جاده ابریشم بود، در حال ثبت جهانی است.

فرازی بابیان اینکه مرمت بناهای تاریخی استان یکی از برنامه های اداره کل است، افزود: سال گذشته عملیات مرمت بیش از ۹۰ بنای تاریخی استان انجام شده است.

وی افزود: انجام مطالعات پژوهشی و باستان شناسی در سه محوطه، تعیین حریم پنج اثر و محوطه تاریخی، ساماندهی و مستند سازی سه هزارو ۴۰۰ اثر در سامانه اشیا فرهنگی و حفاظت، پاکسازی و مرمت ۷۴ قطعه اشیا تاریخی از جمله اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در سال گذشته بوده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بااشاره به اجرای برنامه های هفته میراث فرهنگی در استان گفت: نمایش آثار مکشوفه در گمرک بازرگان، نمایش آجرهای استردادی از سوییس، برپایی نمایشگاه نسخ خطی و عکسهای تاریخی و رونمایی از دو کتاب بخشی از برنامه های اداره کل میراث فرهنگی استان در گرامیداشت این هفته است که در حال اجرا است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=63499

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});