• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
گزارشی از وضعیت زنان شاغل در ترکیه به مناسبت روز جهانی زن

زنان و دنیای حرفه‌ای اقتصاد و تجارت

  • کد خبر : 6570
  • 18 اسفند 1399 - 12:10
زنان و دنیای حرفه‌ای اقتصاد و تجارت
یاز اکو - دنیای تجارت و سازمان‌های غیردولتی با تأکید بر اینکه زنان در دنیای تجارت روز به روز نقش بیشتری می‌یابند، موقعیت‌های آن‌ها را در زندگی تجاری نیز مورد توجه قرار دادند: «زنان بیشتر تحت تأثیر جنبش‌های اقتصادی و اجتماعی قرار می‌گیرند و ما این را در دوره‌ی همه‌گیری کرونا به‌وضوح مشاهده کردیم. بنابراین از مشارکت زنان کارگر در زندگی کاری و شرایط کار باید بیشتر حمایت شود.»

به گزارش واحد ترجمه‌ی پایگاه خبری یاز اکو، به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن، دنیای تجارت و سازمان‌های غیردولتی توجه زنان را به زندگی شغلی و دنیای کار جلب کردند. زهرا زمرد سلچوک، وزیر خانواده و کار و خدمات اجتماعی، گفت:«امروزه، تقریباً نیمی از معماران، وکلا و بانکداران ما، زنان ما هستند. ۴۶ درصد قضات شاغل در دادگستری قضایی و اداری، ۲۵ درصد سفرا و بیش از ۶۰ درصد معلمان ما زن هستند.»

زنان بیشتر تحت‌تأثیر قرار گرفتند

رئیس اتحادیه‌ی زنان کارآفرین ترکیه (KAGİDER)، امین اردم، در بیانیه‌ای به خبرگزاری آناتولی گفت: طبق گزارش تحقیقات جهانی، شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد و پیامدهای آن بر تجارت زنان بیشتر از مردان تأثیر داشته است و مهمترین دلیل این است که بیشترین نیروی انسانی حوزه‌هایی که بیشتر در معرض تأثیرات همه‌گیری بودند را زنان تشکیل می‌دادند و بخش بزرگی از کارگران غیررسمی نیز زنان بوده‌اند.

مشکل سازگاری

زهرا اونِی رئیس موسس انجمن زنان در فناوری (wtech)، گفت:«تا سال ۲۰۳۰ باید و باید ۴۰ تا ۱۶۰ میلیون زن تبدیل وضعیت شوند. متأسفانه می‌بینیم زنانی که توان سازگاری با این موقعیت ندارند با مشکل بیکاری مواجه می‌شوند.»

باید از مشارکت پشتیبانی شود

کنفدراسیون شرکت‌ها و مشاغل ترکیه (TÜRKONFED) اظهار داشت: «یکی از گروه‌های اجتماعی که بیشترین تاثیرات منفی را بر بازار کار در طی اپیدمی ویروس کرونا احساس کرد، زنان بودند.

ناجی کاپلان، رئیس هیئت مدیره BESD-BİR، گفت: «همه ما باید در ایجاد فرصت‌های برابر زنان در دنیای کار سهیم باشیم و برنامۀ ما برای دستیابی به برابری، حمایت از مشارکت ۴۰ درصد زنان کارگر است.»

زنان قدرتمند بندر

کارمندان زن همچنین در بارگیری و تخلیه‌ی کانتینرهای چند تنی در بندر واقع در خلیج KOCAELİ نیز نقش ویژه‌ای دارند. ۱۵ درصد از ۵۰۰ نفر پرسنل بندر، زن هستند که به گفتۀ خودشان در روزهای اول حضورشان در محیطی کاملاً مردانه و مردسالار با مشکلات زیادی مواجه بودند اما به‌مرور زمان توانسته‌اند خود را به محیط بقبولانند. هم اکنون زنانی که در واحدهای مختلف مانند حمل و نقل کانتینر، اپراتور جرثقیل و اپراتور لیفتراک در بندر DP World Yarımca کار می‌کنند به خاطر تسلط بر کار خود مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

استخدام بیش از ۳ هزار زن در ۳ سال

نمایندگی Shell در ترکیه در ماه مارس ۲۰۱۸ با هدف کمک به اشتغال‌‌زایی زنان کمپینی با عنوان «انرژی زنان در شِل» راه‌اندازی کرد و موفق شد در عرض ۳ سال موقعیت استخدام را برای ۳ هزار زن ایجاد کند.

امره تورانلی مدیرعامل شرکت Shell &Turcas در این خصوص گفت: «حتی در بازۀ زمانی مارس تا دسامبر، زمانی که اوضاع پاندمی شدیدتر بود، برای ۹۵۰ زن اشتغال ایجاد شد. با برنامهی “انرژی زنان در شل”، ما بار دیگر نشان دادیم که زنان در بخش سوخت نیز می‌توانند کار کنند و هیچ حرفه‌‌ی صرفاً زنانه یا صرفاً مردانه‌ای وجود ندارد. این برنامه با گام‌های استوار و مطمئن برای استخدام ۵ هزار زن تا سال ۲۰۲۳ پیش می‌رود.»

برنامه‌ریزی برای استخدام ۶۰ درصدی زنان

گروه ترکسل که تعداد کل زنان شاغل در آن ۱۳ هزار و ۸۹ نفر است، اعلام کرد که قصد دارد نرخ کارمندان زن را از ۵۵ درصد به ۶۰ درصد در سال ۲۰۳۰ افزایش دهد.

در بیانیه‌ی ارائه شده توسط این شرکت، اظهارشده است: « این شرکت در حوزۀ جدید توسعۀ تکنولوژی در ترکسل با هدف برابری فرصت شغلی برنامه‌ای با عنوان “شرایط و موقعیت در ترکسل برابر است” آغاز کرده و فاز اول آن با در نظر گرفتن مهندسان زن جوان که به‌تازگی وارد دنیای کار شده‌اند (به عنوان جامعۀ هدف) به پایان رسیده است. در فاز دوم این برنامه‌ی هدف این است که زنان متخصص باتجربه از گروه‌های شغلی مختلف که به دلایل مختلف زندگی تجاری را ترک کرده‌اند، به ترکسل بپیوندند.

آن‌ها در زندگی ما نقش دارند

نوتروژنا، که یک فیلم انگیزشی ویژه برای روز جهانی زن تهیه کرده بود، روز جهانی زن را برای همه زنانی که با دستانشان زندگی ما را لمس می‌کنند، به زنان شاغل در حوزۀ سلامت تا مربیان، از آشپزها تا زنان گل فروشی تبریک گفت و تأکید کرد: “دست مریزاد به دستان تمام زنانی که به نحوی نقشی در زندگی ما دارند”. نوتروژنا این فیلم تبلیغاتی را “دست مریزاد به تمام زنان” نامید.

مترجم: پری اشتری

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=6570

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});