• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

روسیه علاقه خاصی به افتتاح کریدور زنگه زور دارد

  • کد خبر : 65973
  • 20 خرداد 1401 - 10:00
روسیه علاقه خاصی به افتتاح کریدور زنگه زور دارد
یاز اکو- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته وارد ایروان شد.سفر لاوروف به ارمنستان بلافاصله پس از سفر وی به ترکیه، توجه تحلیل گران سیاسی را برانگیخت.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ادنیوز، به گفته کارشناسان سفر لاوروف به ایروان پس از سفرش به آنکارا به طور ناگهانی اتفاق نیفتاد. این یک سفر از پیش تعیین شده است.
وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با آرارات میرزویان همتای ارمنی خود سند احتمالی در مورد حل و فصل روابط آذربایجان و ارمنستان را مورد بحث و بررسی قرار داد. در عین حال وزرای امور خارجه در مورد مسئله قره باغ نیز تبادل نظر کردند.
توفیق عباسوف کارشناس سیاسی در توضیح این موضوع گفت: اگر روسیه به عنوان یک نیروی پیشرو در هر کارزار نظامی-سیاسی ورود می کند، به این معنا نیست که منافع آن در مناطق دیگر در درجه دوم و یا سوم یا پشت پرده است.
این کارشناس سیاسی گفت: اگرچه دیدگاه‌های متفاوتی درباره کارزار نظامی-سیاسی اخیر در مورد رویدادهای اوکراین وجود دارد، اما باید در نظر داشت که روسیه در اورآسیا به‌عنوان یک ابرقدرت منافعی دارد. در عین حال تمایل ترکیه برای انجام یکسری عملیات در سوریه بدون ابهام مورد استقبال روسیه قرار گرفت و لاوروف بدین خاطر به آنجا رفت. در گفتگو با چاووش اوغلو مشخص شد که با اصرار روسیه، ترکیه عملیات برنامه ریزی شده را به تعویق انداخته و ممکن است از آن برنامه صرف نظر کند.از این منظر سفر او به ارمنستان در مسیر ترکیه و دیدارش با میرزویان غیرمنتظره و تصادفی نیست.
این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: روسیه علاقه خاصی به افتتاح کریدور زنگه زور دارد. زیرا تمام مسیرهای حمل و نقل بار به اروپا متوقف شده است و بدین خاطر روسیه به مسیرهای جایگزین نیاز دارد. ارمنستان چه بخواهد و چه نخواهد با جمهوری اسلامی ایران مسیر جایگزین را پیدا کرده ایم و این پروژه را اجرا خواهیم کرد. در این خصوص روسیه ممکن است ارمنستان را تحت فشار قرار دهد. روسیه همچنین علاقه مند است که دیدگاه های این کشور در خصوص آذربایجان دچار دوگانگی نشود و شرایط کلی و پیکربندی تصمیمات امیدوار کننده باشد.
عباسوف افزود: در حالی که روسیه اکنون نگرش خود را نسبت به روند فرآیندهای ژئوپلیتیکی ابراز می کند، اروپا در درجه اول به تداوم فرآیندهای ژئواکونومیک و بهره برداری از کریدورها علاقه مند است. اتحادیه اروپا برای آذربایجان به عنوان یک شریک بسیار مهم ارزش قائل است و می داند که درهای خود را به روی آسیای مرکزی باز کرده است. بنابراین ثبات و تقویت آن در منطقه به نفع همه طرف‌ها است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=65973

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});