• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

حوادث پلاسکو و متروپل، آژیر خطری برای مدیریت شهری تبریز

  • کد خبر : 67514
  • 01 تیر 1401 - 14:00
حوادث پلاسکو و متروپل، آژیر خطری برای مدیریت شهری تبریز
یاز اکو - حادثه‌های پلاسکو تهران و ریزش ساختمان متروپل آبادان، تلنگر و آژیر خطری است تا مسوولان مربوط و ساکنان ساختمان‌ها و مراکز پرخطر کلانشهر تبریز نیز به فکر ایمن‌سازی آن‌ها بیافتند و گام‌های عملی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی بردارند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، کلانشهر تبریز دارای چهار هزار و ۵۰۰ هکتار بافت ناکارآمد شامل ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده و ۲ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی با جمعیتی در حدود ۹۰۰ هزار نفر است و ساختمان ها و بافت ناکارآمد این کلانشهر هر لحظه می تواند آبستن حادثه ای شود، از این رو ایمن سازی و استحکام بخشی این ساختمان ها و اجرای طرح بازآفرینی شهری در این مناطق ضرورتی انکارناپذیر برای متولیان امر و ساکنان آن هاست.

سکونت حدود ۲۵ درصد جمعیت تبریز در این بافت که عمدتا در مناطق حاشیه شهر قرار دارد، کلانشهر تبریز را از اوایل دهه ۱۳۵۰ شمسی با مشکل حاشیه نشینی مواجه کرده و ادامه این روند طی سال های بعد از آن و سابقه زلزله خیز بودن این کلانشهر، معضلی برای مدیریت شهری ایجاد کرده تا با نگاهی به آینده و در نظر گرفتن وقوع حوادث غیرمترقبه به فکر رفع این معضل باشند و در این راه همراهی ساکنان این مناطق نیز ضروری است.

در کنار ساختمان های ناایمن بافت فرسوده و حاشیه شهر، ساختمان های بلند مرتبه فرسوده در جای جای شهر به چشم می خورد و می تواند حادثه ای شبیه پلاسکو و متروپل را تکرار کند.

۲۰۰ ساختمان ناامن در تبریز وجود دارد

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز با اشاره به شناسایی ۲۰۰ ساختمان ناامن بالای پنج طبقه در این شهر، گفت: ۲۹۰ ساختمان بالای ۱۰ طبقه، ۲۸۵ ساختمان کمتر از ۱۰ طبقه و یک هزار و ۲۵۰ ساختمان پنج طبقه در تبریز وجود دارد.

محمد عزتی، با بیان اینکه باید سیاست کلان کشوری برای موضوع ایمن سازی ابنیه های پرخطر و آسیب پذیر تدوین شود، می افزاید: مالکان ساختمان‌های خطرآفرین می‌توانند در بحث استحکام بنا به مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، مراجعه و نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه در بحث عوارض و صدور پروانه نیز شهرداری مساعدت‌هایی برای این مالکان ارایه می دهد، اظهار می کند: مالکان ساختمان های خطرآفرین باید برای استحکام بنا اقدام کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز با بیان اینکه محدوده بافت حاشیه نشین شهر تبریز ۵۰۰ هکتار بوده که ۱۲۵ هزار نفر از جمعیت شهر را در خود گنجانده است، می گوید: محدوده محور تاریخی و فرهنگی تبریز ۴۶۹ هکتار بوده که اکنون این محدوده به یک هزار و ۲۰۰ هکتار رسیده و روستاهای الحاقی واقع در محدوده تبریز نیازمند رسیدگی هستند.

عزتی، با اشاره به اینکه هفت هزار هکتار از مساحت تبریز نیازمند بازآفرینی شهری است، ادامه داد: منطقه ای که ضروری است هرچه سریع تر به آن رسیدگی شود، چهار هزار و ۲۰۰ هکتار با سه هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی است .

وی با بیان اینکه ۲۷ هکتار از بافت فرسوده تبریز باید تملک شود، گفت: برای تملک این زمین ها و ساماندهی حاشیه نشینی ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز است.

۹۰۰ هزار نفر از جمعیت تبریز در بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی ساکن هستند

معاون بازآفرینی، مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی می گوید: در تبریز ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده با جمعیت ساکن ۵۰۰ هزار نفر و ۲ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی با جمعیت ساکن ۴۰۰ هزار نفری وجود دارد که در مجموع این شهر ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت ناکارآمد دارد که حدود ۹۰۰ هزار نفر در آن سکونت دارند.

مهدی اسحقی نژاد، با اشاره به اجرای طرح بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد در سطح استان، می افزاید: متقاضیان می توانند علاوه بر تسهیلات این طرح از سایر تسهیلات بانک مسکن نیز برای بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی خود برخوردار شوند.

وی اظهار می کند: تسهیلات بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده با سود ۹ درصد اعطا می شود و برای هر واحد مسکونی در تبریز و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرهای استان ۴۰ میلیون تومان تسهیلات اختصاص می یابد.

معاون بازآفرینی، مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی می گوید: ساکنان محلات قدیمی و بافت های فرسوده برای بازسازی و نوسازی ساختمان های خود می توانند به شهرداری مراجعه و پس از اخذ پروانه ساخت مشخصات خود را در سامانه بافت فرسوده ثبت کنند.

اسحقی نژاد، ادامه می دهد: متقاضیان پس از اخذ کد رهگیری از سامانه باید به ادارات راه و شهرسازی شهرستان ها مراجعه کنند تا از طریق آن ها برای دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شوند.

وی یادآوری می کند: هم اکنون حدود ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در استان وجود دارد که حدود یک میلیون نفر جمعیت و سه هزار و ۶۰۰ سکونتگاه غیررسمی وجود دارد که حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در آن ها سکونت دارند.

اسحقی نژاد، می افزاید: با احتساب این آمارها حدود ۹ هزار و ۴۰۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری در استان وجود دارد که جمعیت ۱.۵ میلیون نفری را در خود جای داده است.

سیاست‌های تشویقی برای صدور مجوز ایمن‌سازی ارایه می شود

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی تبریز با اشاره به اعلام آمادگی شهرداری تبریز برای ایمن سازی و استحکام بنای مراکز پرخطر، می گوید: شورای اسلامی نیز آماده ارایه یک سری سیاست‌های تشویقی در راستای صدور مجوز ایمن‌سازی است.

فریدون بابایی اقدم، می افزاید: نهادهای ذیربط در خصوص ایمن سازی مراکز و ابنیه های پرخطر به جای موازی کاری، جلسات واحد در این راستا تشکیل دهند تا در نهایت تصمیم گیری واحدی در این خصوص انجام شود.

وی خاطرنشان می کند: در خصوص مشکلات مربوط به ابنیه‌های پرخطر و آسیب پذیر تجاری و خدماتی در مرکز شهر، جلسه ای با دادستانی تبریز برگزار شد و در آن نشست تکالیفی تعریف و مقرر شد جلساتی متداوم در این زمینه برگزار شود.

بابایی اقدم،با اشاره به اینکه در تهران مقرر شده است اسامی ساختمان های ناایمن پس از اجازه دادستانی از طریق رسانه ها منتشر شود، گفت: اگر نیاز باشد در تبریز نیز اسامی این ساختمان ها منتشر و تا جایی که می توان در راستای ایمن سازی ساختمان ها اقدامات جدی انجام شود.

عدم رعایت استانداردسازی موجب بروز اتفاقاتی مانند پلاسکو و متروپل شده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه باید به موضوع پیشگیری در کشور بیشتر توجه شود، می گوید: عدم رعایت استاندارسازی، عدم نظارت توسط دستگاه های ذیربط و رای اشتباهات یک سری از کمیسیون ها منجربه رخ دادن اتفاقاتی مانند پلاسکو و متروپل شده است.

محمدباقر هنربر، با اشاره به اینکه تلاش می شود تا در حوادث جلوی تلفات جانی گرفته شود، می افزاید: موضوع مقام سازی ساختمان‌های ناایمن به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و کارگروه واحد با حضور نمایندگان دادستانی، شورای شهر و شهرداری به صورت مداوم برگزار می شود.

وی با اشاره به نقش پررنگ اصناف و کسبه در مرکز شهر اظهار می دارد: مدیریت بحران در بحث ایمن سازی پاساژها و حتی مدارس ورود پیدا کرده تا اتفاقی مانند متروپل در این شهر روی ندهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی می گوید: از زمانی که قضیه متروپل رخ داده مراجعات به مدیریت بحران بیشتر شده و این موضوع نشان می دهد که مردم می خواهند در مکان های ایمن فعالیت کنند.

هنربر با بیان اینکه ایمن سازی مناطق حاشیه‌ای نیز از موضوعات اساسی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، ادامه می دهد: پیشگیری مقدم بر هر امری بوده که می توان به وسیله آن حوادث را کاهش داد تا شهروندان در آرامش زندگی کنند.

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای ایمن‌سازی ساختمان‌های مرکز شهر تبریز

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نیز می گوید: ایمن سازی مراکز و ساختمان های پرخطر در دستور کار این سازمان قرار گرفته و به صورت جدی و ویژه در این راستای سخت گیری هایی می شود.

علیرضا زبردست، می افزاید: امسال ۱۰ میلیارد تومان از بودجه مناطق هشت تبریز برای ایمن‌سازی پاساژهای تحت مالکیت شهرداری تبریز به ویژه در مرکز شهر تخصیص یافته است.

ابنیه‌های دارای خطرپذیری بالا در شهر باید در سریعترین زمان تعیین تکلیف شوند

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز می گوید: ابنیه‌هایی که خطرپذیری بالایی دارند باید در سریعترین زمان تعیین تکلیف شده و بقیه ساختمان های ناایمن نیز باید با انجام استحکام‌بخشی، مقاوم سازی شوند.

علیرضا نوای باغبان، با بیان اینکه درباره این موضوع باید تصمیماتی اتخاذ شود و انتظار از مسوولان در این حوزه این است که برنامه‌ای داشته باشند، می افزاید: سختگیری در این موضوع به همراه تسهیل‌گری و آسان‌بخشی لازم است و جایی که جان و مال مردم به خطر می‌افتد، شهرداری موظف به انجام وظیفه خود است.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر می‌تواند به شهرداری برای صدور پروانه رایگان برای استحکام بخشی این بناها مجوز صادر کند، اظهار می کند: اینکه ضوابط میراث اجازه بازسازی پاساژهای قدیمی را نمی‌دهد، مسوولیت هرگونه اتفاقی با میراث فرهنگی است چرا که این ضوابط مانع از نوسازی است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه می گوید: به طور مشخص باید در تعرفه عوارض تجدید نظر شود و برای افرادی که قصد نوسازی و بازسازی دارند، هم تخفیف و هم صدور رایگان پروانه و دیگر مشوق‌ها ارایه شود.

بخشی از ساختمان دوقلوی متروپل آبادان به دلیل عدم رعایت استانداردهای ساخت و ساز روز دوشنبه دوم خرداد امسال ریزش کرد و شماری از هموطنانمان در این حادثه جان باختند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=67514

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});