• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
4

اجرای طرح‌های آبیاری و زهکشی مهمترین نیاز توسعه آذربایجان غربی

  • کد خبر : 67524
  • 01 تیر 1401 - 17:00
اجرای طرح‌های آبیاری و زهکشی مهمترین نیاز توسعه آذربایجان غربی
یاز اکو - آذربایجان غربی که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی استوار است، برای افزایش تولید ناخالص داخلی خود به تکمیل طرح های نیمه تمام آبیاری و زهکشی نیاز دارد که این مهم با تامین اعتبارات ویژه در سوی دولت سیزدهم در دست پیگیری است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، آذربایجان غربی همواره در سطح کشور به استانی با ظرفیت‌های قابل توجه کشاورزی شهره است و همگان بر این امر با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی سازمان‌های دخیل، صحه می‌گذارند.

تولید سالانه بیش از ۶ میلیون تن اقلام کشاورزی اعم از زراعی و باغی و همچنین داشتن رتبه‌های برتر در بسیاری از اقلام در این بخش، نشان دهنده ظرفیت قابل توجه آذربایجان غربی در این حوزه است که البته هنوز تا رسیدن به آمارهای مطلوب در این خصوص فاصله زیاد است.

یکی از مهمترین نیازهای بخش کشاورزی آذربایجان غربی، تامین آب مناسب، پایدار و همیشگی است تا بتوان با خیال راحت محصولات را تولید و روانه بازار مصرف کرد، البته باید توجه داشت که در کنار تامین آب پایدار و مستمر، توجه به صرفه جویی در مصرف و کشت کم آب برترین و پربازده ترین محصولات بسیار مهم به نظر می‌رسد.

برای اجرای این طرح‌های آبیاری و زهکشی، اقدامات بسیار زیادی طی سال‌های گذشته در آذربایجان غربی صورت گرفته که برخی از آنها بارور شده و به نتیجه رسیده و برخی دیگر هنوز در حال انجام برای رسیدن به هدف است که با تحق آنها، میلیاردها تومان درآمد برای بخش کشاورزی تامین خواهد شد.

بیش از ۵۰ درصد طرح‌های آبیاری و زهکشی کشور مربوط به آذربایجان‌غربی است‌

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۵۰ درصد طرح‌های آبیاری و زهکشی کشور مربوط به آذربایجان غربی است که ظرفیت قابل توجه این استان را نشان می‌دهد.

علی مراد اکبری اظهار کرد: در راستای استفاده مناسب و بهینه از منابع آبی کشور تجهیز کردن اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری به عنوان راهکاری موثر و کارآمد در جهت صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و افزایش بهره وری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: پروژه آبیاری تحت فشار شبکه آبیاری و زهکشی شمال غرب کشور درپلدشت با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی از طرح‌های زیربنایی است که با اتمام این طرح ۶۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های نوین آبیاری تجت فشار تجهیز می‌شود.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش این طرح به کشاورزان و مدیر طرح تحویل شده که با تأمین آب از دستگاه‌های ذی ربط و حل مشکلات دیگر روند پیش تحویل اراضی ادامه خواهد داشت.

اکبری گفت: در راستای احیای اراضی کشاورزی دشت آغ‌چای شهرستان‌های چایپاره و پلدشت بیش از ۲ هزار و ۵۷۴ هکتار از این اراضی تحت پوشش این طرح بوده است.

وی اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۸۰۰ هکتار از این اراضی به سیستم نوین آبیاری تجهیز شده که این طرح ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تأمین آب توسط دستگاه مجری تحویل کشاورزان خواهد شد.

۹۶ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در آذربایجان غربی در دست اجراست

طبق گفته معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی، ۹۶ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در استان در حال اجراست که برای اتمام این طرح نیازمند توجه ویژه وزارت نیرو در تامین اعتبارات لازم هستیم.

یاسر رهبردین افزود: اختصاص اعتبار از سوی وزارت نیرو برای تامین اعتبار شبکه های آب سد کرم آباد پلدشت و شوط و همچنین شبکه‌های آب سد سیلوه و آغ چای ضروری است.

وی اضافه کرد: در حوزه شبکه های آبیاری و زهکشی در استان اقدامات خوبی صورت گرفته و هم اکنون ۸۷ هزار هکتار شبکه های مدرن و ۴۸ هزار هکتار شبکه نیمه مدرن در آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسیده است.

رهبردین با اشاره به اهمیت ایجاد شبکه آبیاری و زهکشی در اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه تاکید کرد: بیش از چهار هزار میلیارد تومان برای اجرا و تکمیل ۴۸ هزار هکتار شبکه آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مورد نیاز است.

‌در کنار این برنامه ریزی ها و طرح‌های اجرایی، در سفر اخیر هیات دولت به آذربایجان غربی تمهیدات و اعتبارات خوبی برای حوزه‌های زیرمجموعه کشاورزی و وزارت نیرو در استان در نظر گرفته شد که به ثمر نشستن آنها می‌تواند تحولی قابل توجه در این بخش ایجاد کند.

اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال در سفر هیات دولت به بخش آبیاری و زهکشی آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان غربی در این خصوص گفت: در سفر اخیر هیات دولت به استان، ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای بخش آبیاری و زهکشی استان اختصاص یافته است.

محمدصادق معتمدیان افزود: این رقم می‌تواند زمینه اجرای طرح‌های مربوط به این بخش و تسریع در اتمام آنها را موجب شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن، در این سفر ۴۰۰ میلیارد تومان به آبخیزداری و آبخوانداری، ۳۵۰ میلیارد تومان برای توسعه بخش گلخانه‌ای و ۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه آبیاری نوین در نظر گرفته شده که اثرگذاری زیادی در حوزه آب و آبیاری استان خواهد داشت.

با توجه به اختصاص این اعتبارات و امیدواری به تخصیص قابل توجه اعتبارات مربوط به سفر، انتظار می رود که در ماه‌های آتی، دوره‌های پرکاری را در حوزه آب و آبیاری در آذربایجان غربی شاهد باشیم و با اتمام طرح‌های این بخش، مشکلات حوزه تامین آب کشاورزی در استان به حداقل برسد؛ امری که می‌تواند راندمان این بخش را به میزان زیادی افزایش دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=67524

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});